Kan sagtens se din pointe.. Men andre gange er det mere rigtigt at finde target-prices.. Så man ved hvad produktet kan sælges til. Og så tage din beregning omvendt, og se hvad man kan gøre for at holde prisniveauet nede:)
Hej Jannik
I Logistikbranchen, og specielt 3PL som der er tale om her, er det yderst vigtigt at kende sine omkostninger. Her tjenes pengene ikke på et salg af produkter, men udelukkende på serviceydelse i form af lagerdrift. Denne lagerdrift skal være så attraktiv og kosteffektiv, at potentielle kunder kan se formålet(bundlinjen) med det.
Jeg arbejder selv i 3PL branchen, og de priser der er nævnt ligger i niveau med markedet, men om der skal investeres i en allerede eksisterende virksomhed må udelukkende vurderes ud fra virksomhedens potentiale. Selvfølgelig er det vigtigt at kende markedsniveauet, men det nytter jo ikke at kunne tilbyde en produktionspris på 40,- hvis de reele omkostninger er på 50,-...
Vi har i vores virksomhed satset meget på E-commerce, og vores totale håndterings pris er differentieret efter vores kunders opsætning. Alle virksomheder har forskellige forudsætninger og derfor mener vi at det er mest fair overfor vores kunder. Vi håndterer alt fra små skønhedsprodukter over gyngestativer, legetøj og husholdningsmaskiner. Det er klart for alle at et lille produkt som f.eks. et brætspil ikke koster ligeså meget at håndtere og sende som f.eks. et gyngestativ.
Som eksempel ligger vores billigste priser på omkring 55-60 dkk incl. håndtering og fragt, men alt afhænger jo af liggetid, ekspeditionsmetode, emballering, personaleomkostninger osv.
Mvh Rune