Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætter hovedpine - Beskyttelse af ide

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Gundsømagle
Tilmeldt 17. Aug 11
Indlæg ialt: 66
Fra  iAudit Aps Skrevet kl. 19:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg går selv og er i fuld gang med at udvikle en ide jeg har fået sammen med en partner dvs. businessplan & budget er under fuld udarbejdelse. Jeg er dog i den forbindelse stødt på en udfordring, som volder en del hovedpine. Hvordan får jeg bedst muligt beskyttet min ide, når jeg nu skal ud og låne penge samt præsentere min ide/produkt for interesserede? Er det nok at lave en NDA (Non disclosure agreement) eller kan man også søge om patentforretningsplanen/ideen. Det er endnu ikke et fuldt udviklet software produkt, så lige nu er det kun ideen om produktet jeg skal have lavet.

Ergo hvordan beskytter man bedst muligt sin ideen fra den er på tegnebrættet til den bliver til et vare/ydelse der kan sælges? Hvilke erfaringer og råd har I?

Ser frem til Jeres svar og debat :-)

/Per Sønnichsen

http://www.iaudit.dk Professionel bogføring til 375,- ex. moms pr. time i Roskilde og omegn.

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt kan du ikke få patent på

software

Tv formater

Spil

Det du har at gøre med er ophavsretten til navn, logo, tekst, eks.vis regelsæt og andre ting der særegne for dit produkt, det er det du kan beskytte. Du kan ikke beskytte ideen om et spil om f.eks. paratviden eller ejendomme - eller ideen om et stykke software der skal kunne et eller andet f.eks. regnskab.

Venlig hilsen

Glasmager

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Patentsoftware og spil ???

Jo det kan man faktisk godt!!

Det krøver at patent ansøgningen derom formuleres over i en teknisk kontekst.

Sålænge du løser et teknisk problem på en tekniske måde, se 1) og 2).

1) Et  - tænkt -  eksempel kunne være et patent på et fodbold spil, hvor det er et teknisk problem at få bolden

til at klæbe på foden, før den sparkes.

Løsning: anbring magneter mod modsat polaritet på hhv. bold og fod.

2) Endvidere er det velkendt at en app, f.eks apps fra Apple er patent beskyttet.

Læs videre om patenterwww.eneret.dk

 

God weekend

Mogens, www.ludvigsenpatent.dk

 

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Apr 11
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Indenfor software vil det i mange tilfælde være både dyrt og ineffektivt med et patent, da der er stor sandsynlighed for, at produktet bliver udviklet mens din patentansøgning behandles (6 mdr. så vidt jeg husker), hvis der ellers er et behov for dit produkt.

Prøv i stedet, at designe forretningsmodellen, så det ikke er lukrativt for andre at benytte din idé (såfremt det er muligt).

Fra Odense
Tilmeldt 27. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

En anden ting ved software patenter er at du selv skal overvåge hvorvidt de bliver brudt... Jeg tror den bedste metode er at komme først, med den fordel at man kan sætte sig solidt på markedet

Fra Valby
Tilmeldt 13. Aug 10
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Per,

Jeg har ladet mig fortælle, at man kan nøjes med at købe et patent det første år til under 5000 kr., da jeg selv render rundt med idéer, jeg kunne tænke mig at få lavet. Derudover er det en god idé at skrive en dansk artikel i en lille lokal ukrainsk avis (eller andet sted) uden billeder på, som bliver indrykket som en lille annonce evt., hvor du beskriver det, du vil lave uden kontakt osv. Det er selvfølgelig farligt, hvis man lige tilfældigvis får en læser, som kan læse dansk. Du kan jo høre et væksthus eller et erhv.center, for de har jo tavshedspligt.

/B

Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Apr 11
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Birita á Heygum:
Derudover er det en god idé at skrive en dansk artikel i en lille lokal ukrainsk avis (eller andet sted) uden billeder på, som bliver indrykket som en lille annonce evt., hvor du beskriver det, du vil lave uden kontakt osv

Hvilket vil umuliggøre et patent, da det ikke må være offentligt kendt før efter godkendelse?

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mogens:

Patentsoftware og spil ???

Jo det kan man faktisk godt!!

Det krøver at patent ansøgningen derom formuleres over i en teknisk kontekst.

Sålænge du løser et teknisk problem på en tekniske måde, se 1) og 2).

1) Et  - tænkt -  eksempel kunne være et patent på et fodbold spil, hvor det er et teknisk problem at få bolden

til at klæbe på foden, før den sparkes.

Løsning: anbring magneter mod modsat polaritet på hhv. bold og fod.

2) Endvidere er det velkendt at en app, f.eks apps fra Apple er patent beskyttet.

Læs videre om patenterwww.eneret.dk

Så lærte jeg også noget idag, tak!

(ingen ironi)

Fra Farum
Tilmeldt 1. Aug 09
Indlæg ialt: 195
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

enovato:

Birita á Heygum:
Derudover er det en god idé at skrive en dansk artikel i en lille lokal ukrainsk avis (eller andet sted) uden billeder på, som bliver indrykket som en lille annonce evt., hvor du beskriver det, du vil lave uden kontakt osv

Hvilket vil umuliggøre et patent, da det ikke må være offentligt kendt før efter godkendelse?

Ja, den her forstod jeg heller ikke. Hvis man vil bestride et patent, så skal man f.eks. kunne henvise til "prior art" dvs. eksempler på at ideen har været offentliggjort og/eller anvendt før patentejeren selv indgav patentansøgning. Så selv at levere materiale til at en anden kan hævde at ens patent er ugyldigt p.gr.a. "prior art" virker lidt som at skyde sig selv i foden. Hvad er det lige man opnår ved det?

Mikkel Elmholdt - Freelance softwareudvikler
MEconsult - www.meconsult.dk

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12665
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Sønnnichsen:
eller kan man også søge om patent på forretningsplanen/ideen.

Du kan ikke søge patent på en forretningsplan eller en ide.

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)