“Like” er godt… og kan få kassen til at klinge Den 21 april 2012 skulle hele verden være blevet plastre til med KONY 2012 plakater baseret på en begivenhed på de sociale medier, Youtube og Facebook, som rendte verden rundt som en steppebrand. En social medie event, som fik mange mennesker op af stolen. Den 23 april konstaterede enkelte populær medierne så, at en ”Like” på facebook ikke har en konkret betydning for en sag, da KONY 2012 plakat kampagnen var slået fejl. Det er ikke rigtigt og en misforståelse, der lige skal rettes op på, så foreninger, organisationer og virksomheder ikke tror, at deres ”Like”-effekt er ligegyldig og spild af tid. En ”Like” har en effekt og er vigtig for din sag, dit produkt eller din ide, men det er ikke umiddelbart en speciel tydelig effekt og skal derfor altid ses i en lidt større og bredere sammenhæng. Eksempel KONY 2012 fik mere end 200.000 ”Like” på få dage og fik vækket massiv medie omtale. Den ramte internationalt og overalt, næsten samtidigt. Så gik der ikke lang tid og de etablerede organisationer, som UNICEF mv. begyndte at reagere, for det var forkert det der blev fortalt i KONY 2012. Dødsstødet kom så, da Jason Russell (skaberen af KONY 2012 Youtube videoen) blev filmet, mens han rendte nøgen rundt og opførte sig… uartigt. Jason Russells nøgenvideo fik flere hits på Youtube, end KONY 2012. Slog KONY 2012 så fejl, var de 200.000 “like” på få dage forgæves? Nej At fortælleren af en historie viser sig at være utroværdig og, i det her tilfælde, ustabil ændre ikke på den effekt historien har. Det er lige netop en bekræftelse på, at den gode historie faktisk altid overlever, også selvom det ikke altid er på den mest åbenlyse måde. Se det på denne her måde. Hvem kender ikke historien om “Den lille rødhætte”? Kender i så også denne her; “">Den Lilla Møghætte og Pulven“, “">Red Riding Hood“eller denne her “">Hoodwinked“. Den grundlæggende historie er så god, at alle kender den og netop derfor, kan fortælles på mange forskellige måder. Det gør ikke historien dårligere eller giver den mindre værdi. Det viser også, at historier har deres eget liv. Bare spørg Amnesty International eller UNICEF. De 200.000 “Like” har uden tvivl fået pengene til at strømme ind i form af nye medlemmer eller donationer, fordi der nu blev skabt opmærksomhed og interesse for børnesoldater. Det kan kun ses som en meget god og positiv effekt af “Like”. Det viser også, hvor vigtigt det er at have en troværdig fortæller, en Askepot, som tjekker sine informationer, fakta, viden og … lader være med at smide tøjet i en offentligt park og elske med træerne “Like” skaber en konkret bølgeeffekt. Nogen gange en lille en, andre gange en tsunami. Så lad være med at undervurdere dets værdi, hverken i form af økonomi eller betydning. |
Gertrud Christensen:Slog KONY 2012 så fejl, var de 200.000 “like” på få dage forgæves? Nej
De 200.000 “Like” har uden tvivl fået pengene til at strømme ind i form af nye medlemmer eller donationer, fordi der nu blev skabt opmærksomhed og interesse for børnesoldater. Det kan kun ses som en meget god og positiv effekt af “Like”.
Sorry to say it, men det der er en udokumenteret påstand, som jeg tvivler på er sand...
Kony2012 er det bedste eksempel på, at folk TROR de gør en forskel, ved blot at trykke LIKE. Men en SYNES GODT OM tilkendegivelse på FB ændre intet i denne verden. Den er ligeså værdiløs som tom snak. Eller det er tom snak, for der er ingen handling bag...