Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At slette eller ikke at slette kritiske kommentarer?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 4. Jan 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Når et firma/organisation ikke forbereder sig, inden de går online på facebook

Dansk Kommunikations Forening har haft en spændende artikel som viser, at kun 20% af alle virksomheder egentligt tænker over hvordan de skal begå sig på de sociale, digitale medier. Det er ligesom med de tre små grise; De fleste virksomheder bygger sig et lille hurtigt strå- eller træhus på facebook, og bliver så fuldstændigt chokeret, når ulven kommer og blæser det hele omkuld.Artiklen er fortaler for er, at man skal lade være med at slette kritiske og negative kommentere – og det er et godt råd, men et råd man skal overveje grundigt, inden man selv giver sig i kast med de sociale digitale medier.

For hvad vil man? Hele pointen er faktisk, at hvis man har bygget sit hus solidt nok, så behøver man ikke slette. Så er ens diskussionskultur så stærk, at både “Ulve” og “Rumleskafte” drukner helt af sig selv.

Det er enkelt; hvis man ikke forbereder sig og bygger sit hus ordentligt op, så er man meget sårbar. Det tager simpelthen tid, penge, viden og forståelse for de bevægelser der er. Det vil sige, at hvis man spare og kun har frivillige administratorer, der ikke er uddannet i kommunikation og medier, så kan man ikke efterfølgende brokke sig over, at det går galt. Det gælder ikke kun virksomheder, men også kendis personligheder og politikere. De færreste forstår eller undervurdere den værdi der ligger i den hurtige, sociale kommunikation online og derfor bliver deres hus pustet omkuld eller overtaget af “Ulve” eller “Rumleskafte”.

Et eksempel på hvordan et velbygget hus skaber et troværdigt og godt image, samtidigt med at man kan ride stormen af, med ens personlige integriteten i behold.

Claus Meyer er det gode eksempel på hvordan man kommunikere direkte og positivt, selv midt i en meget voldsom og negativ mediestorm, som både foregik i de traditionelle medier, men også online. Både før/under og efter hans udsendelse om hans madskole i Vridsløselille Statsfængsel var han i direkte, online kontakt med sine fans og kritikere. Han skriver blog, han reagerer empatisk og høfligt på seriøse henvendelser. Mange af indlæggene fra brugere er grove og grænseoverskridende, men de bliver liggende og forsvinder lige så langsomt imellem alle de positive indlæg. Mange brugere begynder endda helt af sig selv at forsvare og går aktive ind i en diskussion. Det er fordi de får lov til det. Der er blevet skabt en diskussionskultur, hvor der er rummelighed og plads.Det vigtigste er nok, at man på intet tidspunkt kan fornemme, at der rent faktisk sidder en administrator bag – som har vejledt Hr. Meyer… men det gør der og hatten af for ham/hende… der er en, der har fortjent en god lønbonus der. Muligvis en røjet skinke.

Et eksempel på hvordan et dårligt bygget hus lige så langsomt blæses omkuld, og derfor vil have meget svært ved at klare en negativ mediestorm, som nok vil komme før eller siden…

Mette frederiksen er Danmarks nuværende beskæftigelsesminister og modsat sin politiske modpart, Manu Sareen, har hun tydeligvis ingen anelse om hvad hun egentligt skal bruge sin facebook profil til. Den er bygget af strå og meget let at blæse omkuld. Der bliver slettet brugere og indlæg. Hun svare sjældent på direkte henvendelser fra brugerne og når hun gør, så spiser hun dem af med, at de kan sende en mail til ministeriet. Det er iskoldt og kan provokere selv den sødeste rødhætte. Hendes statusopdateringer er en usammenhængende blanding af politik og hvad hun har lavet med sin familie. Der er ingen rød tråd nogen steder. Ingen fortælling og ingen nær kontakt med brugerne. Det skaber en negativ og aggressiv diskussionskultur på hendes facebook, som næsten drukner i skrig og råb, fordi hun virker ligeglad. Hun sender et meget klart billede af; at den slags pjat – det vil sige kontakt med hendes vælgere mv. – har hun da ikke tid til. Hun er sikkert ikke ligeglad, men det skader hendes politiske image udadtil, især når der så sidder en politisk modpart, der repræsenterer hele tre ministerier, som tit og ofte lige har tid til både en hygge chat, men også svare på seriøse henvendelser over sin facebook (aka Manu Sareen). Mette Frederiksen har ikke forstået, at er de sociale, digitale medier et meget stærkt værktøj, som hun ville kunne bruge aktivt og positivt.

 

læs flere blogindlæg på; http://kunstenatsnakkeonline.wordpress.com/

Fra Aarhus
Tilmeldt 29. Apr 10
Indlæg ialt: 579
Fra  bSocial ApS Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Gertrud. 

Det er nogle gode eksempler du kommer med, og jeg har netop delt artiklen på min Facebook Side, da den fortjener at blive læst. 

Når mine kunder spørger mig, hvordan de skal håndtere negative kommentarer på deres Facebook Side, spørger jeg dem ofte, hvordan de ville håndtere kommentaren, hvis kritikken var kommet fra en besøgende i deres fysiske butik. De færreste ville ignorere personen eller vende ryggen til og gå - derfor bør man heller ikke opføre sig sådan på Facebook.

Tak for en god og letlæselig artikel. 

Fra Odense
Tilmeldt 4. Jan 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper

Tusind tak :-)

Det er jeg glad for

Venlig Hilsen

Gertrud Christensen

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)