Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed/selvstænding - som kunstner/fotograf?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er helt grøn mht. hvordan man starter virksomhed, men har hørt at der findes visse foredele - særligt fordi jeg til dagligt arbejder som visual contemporary artist (fotografisk kunstner) og derfor ofte har udgifter forbundet herved som ikke er fradragsberettigede fordi jeg ikke har oprettet mig et firma. 

Jeg vil derfor høre, om der er nogen af jer, som evt. kan anbefale mig hvorledes jeg bedst bør gribe dette an? Hvilken virksomhedstype er mest egnet for mig at oprette som kunstner/fotograf? Også i betragtning af, at jeg måske en dag vil ansætte en person (men her taler vi om et fremtidsscenarie som slet ikke er inden for rækkevide på nuværende tidspunkt). 

Og hvad er i denne forbindelse fradragsberettiget? Fx køb af nyt fotografisk udstyr, indramningsomkostninger, mv.? Jeg er blot nysgerrig, da jeg ønsker at forstå muligheder og begrænsninger juridisk før jeg kaster mig ud i et projekt, hvor jeg måske ikke kan bunde og bliver negativt overrasket. 

Alt det bedste

Marie W.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg arbejder med grafisk design i det daglige og har bare oprettet mig som enkeltmandsvirksomhed. Det er vist langt det mindst besværlige, hvis dit ambitionsniveau er, som det lyder i dette indlæg.

Begge de eksempler, du nævner, vil være fuldt fradragsberettigede, da de afgjort er arbejdsrelaterede omkostninger. Fotogrejet er jo dit værktøj og indramning et rafinnement på dine produkter, som du kan viderefakturere til dine kunder. Du skal være opmærksom på, at fotogrej såvel som alt andet, afhængigt af prisen, eventuelt ville skulle afskrives henover flere år, hvis de er dyrere end bagatelgrænsen for småanskaffelser, som vist ligger omkring de 12.000 kroner.

Det, der IKKE er fradragsberettiget er de fleste af dine udgifter i privat regi. Der kan være undtagelser, hvor du som firma kan forære en medarbejder (herunder dig selv) visse frynsegoder, men generelt: Brug din sunde fornuft og logik. Hvis det ikke virker som om, at en udgift er specielt relateret til dit arbejde, så er den ofte heller ikke fradragsberettiget.

Du forpligter dig til at føre momsregnskab, hvilket ikke er så svært, og indberette din virksomheds årsregnskab til SKAT. Sidstnævnte kan man få en revisor til, men man kan vist også klare det selv, svjv. Jeg har valgt at betale mig fra det.

Hvis du på sigt gerne vil ansætte en ekstra medarbejder, så vil du måske skulle skifte virksomhedsform – f.eks. oprette et ApS, men kør det som enkeltmandsvirksomhed til at starte med. God vind.

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Marie

 

Prøv at søg lidt på nettet på ordet selvstændig aeller start af virksomhed - der er flere hjemmesider til formålet. - du finder et par links her: https://info.jobnet.dk/jobs%C3%B8ger/sp%C3%B8rgsm%C3%A5l+fra+jobs%C3%B8ger/start+af+selvst%C3%A6ndig+virksomhed 

Hvis du ikke forventer ret stor omsætning - så kontakt evt. skat og fortæl dem om dine planer. Forudsætning for at kunne fradrage udgifter er nemlig at du betragtes som en virksom, der også - i hvert tilfælde på sigt - forventer at kunne tjene penge. Hvis indtjeningen er lille kan du risikerer de betragter det som hobby - og så har du ikke fradag for dine udgifter.

Du skal selvfølgelig føre regnskab og alle indtægter og udgifter som er relevant for dine aktiviteter i firmaet - og også lave moms regnskab, hvis din omsætning er mere end et vist beløb om året (kan ikke lige huske hvor meget.) - og så skal du betale skat af dit overskud.
Hvis du kun er en lille virksomhed skal du ikke som det blev nævnt indberette dit regnskab til skat. Du skal have et regnskab som du skal kunne vise, hvis de forlanger det - men på selvangivelsen skal du kun opgive det samlede overskud / underskud.
Et program som Summasumarum kan bruges til regnskab. du kan udskrive fakturaer og føre dine indtægter og udgifter - og prægrammet holder så styr på dit momsregnskab og kan til sidst give dig et færdigt årsregnskab - forudsat du har bogført korrekt. Det kan være en god ide at få en revisor til at hjælpe dig igang med regnskabet - så du får startet rigtigt. Det kan være rigtig besværligt at rette op på bagefter. 

Men kig på hjemmesiderne - og find nemt selv flere.

Fra København
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Anders.

Tusind, tusind tak for din besvarelse - det var virkelig forståeligt og overskueligt, og jeg føler mig allerede bedre rustet til at gå i krig mod virksomhedsjuraen ;) For fotogrej, digitale manipulationsprogrammer (som jeg allerede har, men som jo jævnligt skal opdateres), mv. bliver jo en stor udgift i det lange løb, så hvis blot lidt af det kunne afskrives ville det være fantastisk. Men naturligvis skal man ikke gå over gevind og spendere voldsomt mange penge - man holde sig inden for rammerne af loven og fornuften ;) Det har du fuldkommen ret i. 

Endnu engang tak for din hurtige besvarelse!

Marie.

Fra København
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Dirch Lind.

Suverænt svar! For naturligvis vil jeg i særligt de første år risikere at have flere udgifter end indtægter før jeg for alvor får gang i indtjeningen og får etableret en platform. Jeg vil kontakte SKAT. Og tjekke Summasumarum ;) 

Tusind tak, Dirch.

Marie.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)