Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min mand går konkurs - hvad med mig?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Rønde
Tilmeldt 3. Feb 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Godaften Aminoer.

Min mand går konkurs i næste uge. Han har drevet en super god virksomhed siden 2007, hvor han overtog virksomheden fra sine forældre som har drevet virksomheden i tre årtier.

Vi har desværre haft udefrakommende faktorer, som har gjort det umuligt for min mand at drive virksomheden. Derfor valgte vi for en måned siden at smide håndklæder i ringen. Pt står vi i stampe i en total betalingsstandsning og afventer at nogen melder min mand konkurs. Alt imens dette står på, farer tankerne omkring.

Jeg har været ansat som medhjælpende hustru i 3 måneder inden han fyrede alle medarbejdere og jeg valgte at gå direkte på barsel (har x antal overskydende uger tilbage). Når konkursen går i gennem i næste uge, kommer kurator på og vores hus og bil ryger - min mand ejer alt sammen. Det er helt fint - vi skal starte helt fra scratch!

Når konkursboet er opgjort og der er fastsat hvor stor gælden er, så kan vi endelig få svar på om vi kan få gældssanering. Som jeg har forstået det, så kigger de på vores samlede indtægt på det tidspunkt hvor gældssaneringen træder i kraft. Mit spørgsmål går på følgende:

Hvis jeg efter et år får et nyt job og dermed måske får en højere løn - går kurator eller en anden indstans så ind og taget det overskydende af min løn eller er det kun gældende, hvis min mand får et nyt job. Det er KUN min mand som går konkurs, bliver insolvent og søger gældssanering.

Jeg håbet virkelig i kan hjælpe mig med et svar, da jeg ikke kan finde et svar på nettet.

Jeg har oprettet denne profil da jeg ønsker at holde mig anonym. Har en anden profil herinde, men det er ret personligt da jeg vil spørge om, og derfor ønsker jeg 100% anonymitet!

De bedste hilsner FruKonkurs
Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 3. Feb 13
Indlæg ialt: 8
Fra  EUROWEBSITES ApS Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg kender hele proceduren - der er mange ting som skal svares på - det er nemmere hvis du bare ringer til mig - du er velkommen anytime på 70 27 99 99 ring bare fra hemmeligt nummer indtil kl. 22:30 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg håber at du kan får svar her. 

http://www.startvaekst.dk/earlywarning.dk/ny-konkurslov

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

frukonkurs:
Min mand går konkurs i næste uge. Han har drevet en super god virksomhed siden 2007, hvor han overtog virksomheden fra sine forældre som har drevet virksomheden i tre årtier.
Det burde jo ikke kunne være en personlig virksomhed - for den kan man ikke som sådan overtage, men din mand har måske købt aktiverne fra sine forældres virksomhed. I alle fald, er det vigtigt at vide hvilken virksomhedstype - personlig eller ex ApS

frukonkurs:
Jeg har været ansat som medhjælpende hustru i 3 måneder inden han fyrede alle medarbejdere og jeg valgte at gå direkte på barsel (har x antal overskydende uger tilbage)

Her må du har fat i den a-kasse - for hvis du forventer arbejdsløshedsdagpenge, kan du ha noget der skal afklares, dog vil det, at din mands virksomhed jo er nedlagt, normalt betyde at du bevarer rettigheden.

I ØVRIGT: I princippet hæfter ægtefæller ikke for hinandens gæld men ved gældssanering ses der på den samlede økonomi så ja jeg tror din forhøjede løn som forhåbentlig kommer, i et fælles bo, trods du ikke hæfter for mandens gæld, vil blive taget i betragtning ved tilbagebetaling under gældssaneringen - men ikke efter den er bevilget mener jeg. Det som aftales i saneringen gælder

Uanset hvad, så skal I, selv om pengekassen nu er i lavvande, skaffe jer hjælp i konkursen. Advokatvagten hjælper ikke firmaet men de skal hjælpe dig personligt - som gift med den konkursramte - med hjælp, så  kontakt dem - borgerservice i din kommune kan gi dig adresse og tider.

vh

kontakt som minimum advokatvagten som din lokale borgerservice skal kunne give dig adresse og åbningstider til

Du skal i øvrigt ikke - og din mand som heller ikke, føle jer som pariaer på grund af en konkurs. Det kan man rammes af, uanset de bedste hensigter

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 149
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

frukonkurs:
Når konkursboet er opgjort og der er fastsat hvor stor gælden er, så kan vi endelig få svar på om vi kan få gældssanering. Som jeg har forstået det, så kigger de på vores samlede indtægt på det tidspunkt hvor gældssaneringen træder i kraft. Mit spørgsmål går på følgende:

Hvis jeg efter et år får et nyt job og dermed måske får en højere løn - går kurator eller en anden indstans så ind og taget det overskydende af min løn eller er det kun gældende, hvis min mand får et nyt job. Det er KUN min mand som går konkurs, bliver insolvent og søger gældssanering.

Hvis du med spørgsmålet mener, at hvis du får et højere betalt job EFTER der ved dom er bevilliget gældssanering, så vil der ikke ske nogle ændringer i gældssaneringens præmisser, når først dommen er afsagt skal der ske misligholdelse fra din mands side (eller at der er afgivet urigtige oplysninger) før sagen kan genoptages.

MVh

Kim

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Cookie skriver, er det en vigtig detalje, om virksomheden var et selskab eller personligt drevet. Hvis det er et personligt drevet firma, hæfter han for al gæld, og kan søge gældssanering allerede under konkursen (gældssanering under konkurs, hedder det). Er det et selskab, hæfter han for kapitalen og eventuelle personlige kautioner og lån, og gældssanering kan først etableres, når konkursbehandlingen er afsluttet. Medmindre du har skrevet under som kautionist eller låntager, er det din mands gæld, og ikke din. Det kunne dog godt lyde som et personligt drevet firma, hvis hus og bil ryger, men jeg kan have misforstået noget.

Et konkursbo kan sagtens trække ud til 1 år, hvis der er mange aktiver og passiver i boet. Hvis det er et § 143-bo (det vil sige uden midler til betaling af kreditorerne), kan det afsluttes indenfor 4 måneder, hvis kurator er rap (det er de dog sjældent). Hvis det trækker ud, vil du formentlig være startet på et nyt job, og forhåbentlig også din mand, så I kan komme videre i livet. Mit råd er absolut, at I ikke sidder med hænderne i skødet og venter - det er psykisk tortur.

Som der bliver skrevet, er det den samlede husstands indkomst der ligger til grund for budgettet under en gældssanering, men der kan godt tages højde for gæld stiftet før konkursen, der ikke medinddrages under en gældssanering - det er omstændigheder der er afgørende for dette.

Som det også nævnes, har øget indkomst efter kendelse om gældssanering ikke indflydelse på afdragene under betalingsperioden, der typisk er 5 år. Men du har en forpligtelse til at oplyse, hvis du er bekendt med, at din indtægt stiger under gældssaneringsperioden, ligeså hvis din mand har en forventning om at få en indkomst.

Rådighedsbeløbet for et ægtepar ifm gældssanering er på knap 9.600,-, og et tillæg på minimum kr. 1.500,- pr. hjemmeboende barn under 18 år. Dette er efter der er betalt faste udgifter, så i min optik er det et ret højt rådighedsbeløb man får til rådighed, ifm budgetlægningen, i forhold til hvis man f.eks. var på kontanthjælp. Det der er til rest herefter, er så det kreditorerne skal have udbetalt.

Jeg har desværre ikke den store fidus til advokatvagten, der ofte kun svarer på generelle spørgsmål, og ikke går i detaljer. Så hvis jeg var dig, ville jeg - så snart der er beskikket en kurator i skifteretten til behandling af konkursboet - bede om et møde, til udredning af alle dine spørgsmål. De er godt nok ansat til at beskytte kreditorerne, og ikke fallenten, men de vil altid (eller for det meste) være villige til at hjælpe med opklarende spørgsmål. Og ellers er Skifteretten villige til at svare på spørgsmål.

Held og lykke med det hele.

Mh Susanne

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg formoder at din mand har arvet virksomheden ? og jeg formoder også I ikke har særeje ??

Det er afgørende for om du kan gøre krav på halvdelen af eventuel friværdi i hus og bil.

Du kan ikke få gældssanering med mindre du hæfter for en den af gælden og erklæres

konkurs på lige fod med din mand. 

Det lyder som om din mand er blevet rådgivet af revisor/advokat om at succedere i sine forældres skattemæssige stilling da han overtog virksomheden.

Det lyder også som om det var et rigtig dårligt råd, som eventuelt er ansvarspådragende. 

Fra Rønde
Tilmeldt 3. Feb 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Han hæfter personligt

Fra Rønde
Tilmeldt 3. Feb 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for det grundige svar. Jeg har ALDRIG SKREVET UNDER PÅ FØLGENDE:

Virksomheden
Huset
Bilen

Min mand købte virksomheden af sine forældre og hæfter personligt!

Jeg går pt på barsel. Og derefter dagpenge indtil et job byder sig!

Hvis jeg ønsker at starte eget firma, hvad sker der så med de aktiver som kommer ind på firmaets konto? Inddrages de i vores "budget" eller forbliver disse firmaets og dermed mine værdier som ikke indgår gældssaneringens grundlag? Håber det er forståeligt.

Jeg har pt en webshop jeg har lukket grundet hele situationen og det faktum at vi har 3 blebørn = vi ønsker ikke at hverdagen bliver kaos i alt det her konkurs--halløj. Jeg har fået en vurdering af shoppen på 150-300.000. Bliver salget inddraget eller er det 100% mit.

Vi har ikke særeje, men bilen står i firmaets navn, så den ryger direkte i konkursboet..

Tusind tak for svar!!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)