Jeg har faktisk været en af disse bankansatte, som netop stod og tog imod kunderne i Nordea. Når jeg var på gulvet som floormanager, så fik vi i den grad nedbragt ventetiden, over halvdelen af de kunder der stiller sig i kø ved kassen, kan hjælpes på andre måder. Rigtig mange kan bruge netbank, andre kan bruge hæveautomater - der er så mange muligheder, som folk faktisk ikke er klar over. Jeg tror bestemt ikke floormanageren står der for at irriterer kunderne, men faktisk for at hjælpe. I den filial hvor jeg var ansat, var der da også ind imellem folk der undrede sig over vores måde at håndtere køen på, men efter lidt forklaring, kan langt de fleste se det logiske i det. Efter ganske kort tid med daglig floormanager, blev der færre og færre kunder ved kassen, så det har helt sikkert en virkning. |
Hej Ronni!
Jeg har selv arbejdet i Nordea, og kan berette om, at det faktisk har givet et markant hak op i kundetilfredsheden med banken, samt nedsat ventetiden ved kassen med adskillige procent.
Desuden er den medarbejder der står ved kassen uddannet inden for banksektoren, og kan derfor hjælpe lige såvel som resten af personalet i serviceafdelingen. Jeg har brugt meget tid på at hjælpe ældre mennesker med at komme i gang med Netbank - men ja, en del af tiden går også med at vejlede kunderne til, hvor de skal hen i banken. Det er vel kun omkring 2/3 dele der rent faktisk skal til kassen, og i stedet for de står og venter forgæves kan en medarbejder hjælpe dem igennem med det samme.
Tiden bliver heller ikke spildt bag velkomstdisken, da der kan udføres det samme arbejde her, som der kan nede ved skrivebordet.
Så over all, så er det faktisk en succeshistorie Nordea har skabt i det tiltag :)
Ronni Larsen:Ja kasse ventetider er generelt alt for lange, men ofte kan det betale sig at sætte sig lidt ind i tingene inden man kalder andre for fjolser. Husk når man peger mod andre med en finger, så peger fire fingre mod en selv - test bare.
Der er lavet seriøse checks og undersøgelser der viser, at servicemedabejderen nedbringer kassetiden mere end ved at sidde ved en kasse!
Forholdet er, at rigtigt mange der kommer i en kø, skal foretage sig noget i en kasse, som de kunne klare i en automat. Alf fra at hæve almindelige penge til valuta - og i mange banker har en sådan servicemedarbejder også tilgang til computer og kan demonstrere netbank systemet og - fører nye (eller ofte ældre personer) igennem brug af automaterne. Rigtigt mange tør eller kan ikke det.
Hele formålet er, at få lært folk IKKE at skulle gå til kassen med ting de kunne ha klaret selv - mange ældre som nu oplever færre kontant afdelinger og skal flytte sig till de færre der har kasse betjening, får derved dels forklaring om netbanks muligheder, ofte demo, tilbud om direkte hjælp til at bruge netbank inde i banken og - flyttes til kontant kassen hvor der kan hæves og hentes ex Euro i langt de fleste kasser. I denne tid, er en ikke uvæsentlig del af bankers kassekø faktisk netop Euro afhentning
Jeg synes bankerne skulle tilbyde direkte aftenkurser i banken i brug af netbanken - ofte til ældre.
OM det så giver det ønskede resultat - nedbringer kasse tiden generelt mere end ved at ha samme person bag kassen tør jeg ikke garantere, men jeg tør garantere at, det peger undersøgelserne på
Ofte kan det betale sig at prøve noget nyt Ronnie
Hej John
Kalder ikke nogen fjolser her. Fortæller min oplevelse og oplever det ikke som kundeservice, nærmere det modsatte.
Alle de gange jeg har spenderet tid i banken har medarbejdere bare stået og ventet på den næste kunde kom ind i banken imens der var kø.
Nu er jeg meget innovativ i min tankegang og når man oplever det går den anden vej så er det jo naturligvis noget man som iværksætter lægger mærke til.Det kan godt være du står og kigger på dit tøj imens vaskemaskinen kører men jeg hører ikke til den gruppe.
Det er overhovedet ikke effektivt.
Mht. til undervisning i brug af netbank for de ældre så er det overhovedet ikke formålet med denne kassemedarbejder funktion.
Der er ikke tid eller plads til gennemgang af netbank.
Der henvises til support og her vil man kunne få hjælp.Jeg er enig i at man burde lave noget "skole" i netbank for de ældre i bankerne så de ikke bare lades i stikken.
Synes du gør lidt grin med folk ved at tro de ikke ved hvad d kan og ikke kan ved kassen.
Når folk tager i banken er det fordi det er nødvendigt og de fleste skal enten sætte penge ind eller andet. (Hæve penge sker i automaten).
Det er rigtigt der er en ældre generation, men det har intet med det her at gøre.
Bland ikke æbler og pærrer.