Martin Thorborg skrev igår at du ikke får success hvis du ikke lægger minimum 70 timer om ugen. Denne udtalelse vil jeg godt reflektere lidt over. Lad mig først lige understrege, at jeg er helt enig i, at du ikke kommer nogle vegne uden at være produktiv, og endda meget produktiv. Her er vi helt enige. Men hvorfor er tallet lige præcis 70 timer? Jeg har læst en del af den slags indlæg fra masser af successfulde iværksættere. Tallet XX kan være alt fra 50 timer til 100 timer om ugen. Sjovt nok synes det at korrelere med hvor mange timer iværksætteren selv har brugt, og da iværksætteren har success, så må det jo være det XX timer om ugen som gjorde udslaget. Om det er 40, 50, 60, 70, 80 eller 100, ja, det er mere eller mindre "tilfældigt". Man er også nødt til at se på hvilken situation iværksætteren står i. Typisk har man ikke de helt store finanser når man starter. Omsætningen er lav, og dermed er lønnen lav. Tag nu min egen situation. Vi har, som du måske ved, en ret lav månedsløn (hvis du har læst mit indlæg "Fra 80.000 om måneden til kontanthjælp, og hvad så?". Det betyder at det jeg kan lave i min fritid er ret begrænset. Jeg er altså stærkt motiveret til at arbejde nogle flere timer for at tjene nogle flere penge. Jeg gider ikke se ligegyldige TV-serier, jeg har ingen børn, jeg er væk fra venner og familie osv. Jeg kan ligeså godt arbejde om aftenen. Jeg har alligevel ikke råd til at hænge ud på barer og restauranter. Selvom jeg havde råd til alt muligt, så er jeg nået et punkt i mit liv hvor et liv levet for forbrug ikke længere er specielt spændende. Jeg vil skabe noget. Ergo er mange iværksættere naturligt motiveret til at bruge en stor del af deres liv på arbejde. Det er simpelthen det som giver mest "indhold" i deres liv (bortset fra tætte venner og familien/børn). Men er de mange timer *nødvendige*? Det er klart, at den mest værdiskabende iværksætter vinder. Men er alle timer værdiskabende? Martin Thorborg siger, at det er muligt at en person som bruger dobbelt så lang tid på sin virksomhed som du gør, kun får 20% ekstra ud af det. Men det kan lige så godt være at de får -20% ud af det. Der er mange faktorer som spiller ind på en iværksætters effektivitet. Nogle af dem vil jeg forsøge at beskrive lidt nærmere. En ting er, at man er nødt til at være rimeligt frisk i hovedet for at få lavet noget fornuftigt arbejde, men jeg vil hævde, at hvis man er motiveret så er det ikke svært at være klar i hovedet en 8-10 timer om dagen, 7 dage om ugen. Ergo - lad os se bort fra, at iværksættere ikke kan lægge 70 timer med skarpt hoved. Det mange af os godt klare. Men hvad får man så reelt produceret i de XX timer om ugen? Fra min egen erfaring kan jeg fortælle, at jeg ofte kan producere det samme på 1-2 timer om dagen som jeg på mange dage får produceret på 10-12 timer. Det er der forskellige årsager til: 1) Alene det at jeg accepterer at jeg kan øge min produktivitet ved at lægge flere timer gør, at jeg ubevidst laver en masse ting som ikke reelt skaber nogen værdi. Jeg har for længst kvittet Facebook, men så bruger jeg tid på at følge med i politiske nyheder, eller læse spændende, fagrelevante ting på Google+ . Eller jeg skriver email. Eller indlæg her på Amino. Eller googler et eller andet nyt spændende programmerings-værktøj / - framework. Skaber det reelt værdi for min virksomhed og mine kunder? Langt hen af vejen, så er svaret nej. Jeg har også oplevet præcis denne effekt på dage hvor der skulle arbejdes over for kunder. Når man alligevel skulle være der hele dagen, og aftenen med, ja så måtte man lige tage den lidt med ro til at starte med, så man ikke brænder ud. Ren psykologi. Når man accepterer at øge sin produktivet via øget antal timer, mindsker man ofte presset på sig selv til at være effektiv i de timer man lægger ind.
3) Noget af det som mange iværksættere er dårlige til er at prioritere sine opgaver. Hvis du har uendeligt antal timer til at arbejde i, kaster du dig nemt over ting som er mindre værdiskabende, af forskellige årsager (de er lette, sjove etc.). Hvis du til gengæld har et klart timepres på dig, så bliver du tvunget til at prioritere, og prioritere hårdt. Du kaster dig måske ikke over 2-3 projekter af gangen, men fokuserer på et enkelt, og du skærer alle nice-to-have features væk i dit produkt osv.
En af de "geniale" aspekter af det frie marked er, at mennesker med ressorce-begrænsninger finder intelligente måder at overkomme disse begrænsninger på. Har man ikke en begrænsning på en given ressource, ja så har man jo ikke behov for at overkomme den begrænsning. Har en virksomhed ingen penge til marketing, så må de finde guerilla-metoder som er billigere. Har han ikke råd til den dyre software, må man finde noget billigere, eller finde andre løsninger osv. Det samme gør sig gældende for arbejdstid. Hvis du har begrænset arbejdstid bliver du tvunget til at finde løsninger på det. Dvs. hvis du ikke bevidst begrænser dig på din arbejdstid. så mindsker du ganske enkelt presset på dig selv til at finde alternative måder at opnå det samme på. Lad os alligevel antage at din konkurrent løber fra dig på sine XX timer om ugen. Din konkurrent vokser så i størrelse, og når den gør det, bliver den typisk langsom. De kan ikke få resten af deres ansatte til at arbejde 70 timer, og pludselig er der grænser for hvor stor betydning iværksætterens eget bidrag har. Der er perioder hvor han/hun intet kan lave, fordi de skal bruge input fra en ansat som har fri osv. Bereaukratiet og inertien sætter ind. Markedet har ganske enkelt indbygget "catch-up" for dem som forstår at udnytte det ("catch-up" er en feature i racerbilspil som gør de bageste biler hurtigere, så der er mere konkurrence om at vinde - flere overhalinger osv.). Der er også andre effekter som træder i kraft når en virksomhed når op i en vis størrelse. F.eks. siger Theory of Constraints at vores forsøg på at suboptimere alle afdelinger af en virksomhed ofte kan ødelægge virksomhedens totale effektivitet.
Læser man bøger som E-Myth, er forfatterens (og i dag organisationen bag's) filosofi faktisk nærmere, at hvis du bruger 70 timer om ugen, og render rundt for at holde styr på det hele, og nå det hele, så er det fordi du gør noget *forkert* - og ikke *rigtigt*. Du har ikke designet din virksomhed så den kan klare sig uden dig. Du skal konstant være involveret i alt. Det gør det svært at skalere din virksomhed op, og næsten umuligt at sælge den. Jeg ser også "This Week in Startups" - supergode, gratis video-interviews med iværksættere, f.eks. Jeff Bezos fra Amazon, grundlæggerne af Foursquare, Instagram, og andre store personligheder. Ret mange af disse iværksættere arbejder faktisk ikke over 40 timer om ugen. Nogle arbejder endda bevidst kun 4 dage om ugen. Hvorfor smadrede Microsoft ikke Google, når Google nu gav deres medarbejde 20% af tiden fri til at lave andre ting? De lagde jo tilsyneladende 20% mere tid i at udvikle Bing. Martin, effektivitet og "success" er sgu så komplekst i det store hele, at det ikke fortjener at blive reduceret til et spørgsmål om antallet af timer man lægger. Markedsføring har ofte en mindst ligeså stor eller større betydning end antallet af arbejdstimer. Effektiv ledelse (noget jeg selv skal til at lære) har også en stor betydning for, om man får noget ud af sine medarbejdere eller ej. Og der er masser af andre effekter også. Jeg elsker din provokerende stil, Hr. Thorborg, men er skal sgu være substans bag udtalelserne. Ellers falder de til jorden. Og i denne situation mener jeg godt man kan sætte spørgsmålstegn ved påstanden om, at man ikke kan få success uden 70 timer om ugen. Ja, enig, alt andet lige, så vil en større mængde arbejdstimer medføre en større værdiskabelse. Du lærer mere, og du skaber mere. Illusionen består dog i, at for de fleste iværksættere og virksomheder er "alt andet" ikke lige når de skruer på arbejdstiden. Der er mange bivirkninger. Lavere intensitet, lavere fokus på bedre udnyttelse af arbejdstid, lavere grad af uddelegering som er fundamentet for udnyttelsen af fænomentet competitive advantage, lavere medarbejdertilfredshed (= lavere motivation => lavere produktivitet) osv. Mit råd til iværksættere er, at finde din optimale arbejdsindsat. Find ud af, hvor mange timer om ugen der skal til for at du producerer maksimal værdi. Hvis det tal er 30 timer, så nytter der ikke noget at lægge 60. Det er muligt at tallet er 70 for Martin Thorborg og 100 for andre. Men deres optimale tal er ikke dit optimale tal. Og til sidst en disclaimer. Det er også nærliggende at tro, at jeg tager fejl eftersom jeg i øjeblikket har en meget lav omsætning i min virksomhed, og Martin har en meget høj omsætning i sin. Min erfaring siger mig dog, at min lave omsætning skyldes at jeg har valgt at arbejde på det forkerte, og dermed ikke har skabt specielt meget værdi trods mange arbejdstimer. Og, jeg har været for afhængig af Google. Det er jeg ved at lave om på. |
Dine indlæg er så vilde, det er helt hjernedødt!
Mvh. Mathias