Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal bruge tegnede storke i hundredevis!

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Billum
Tilmeldt 24. Jan 13
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jon Skræntskov:

Hej Fokus Danmark

Jeg skal bare lige forstå det rigtigt:

Du har skrevet en bog, som du nu skal have udgivet, og forhåbentligt tjene lidt basører på. Men samtidig vil du have folk til at levere grafisk arbejde til bogen uden betaling?

Og ydermere vil du gerne have rettighederne til indholdet - igen uden kompensation?

Det eneste folk får ud af det er, at du bliver glad?

Med venlig hilsen

Jon

Ja, Jon. Korrekt forstået.

I min tid herinde har jeg hjulpet rigtig mange iværksættere med spørgsmål omkring bogføring og regnskab uden betaling, fordi jeg synes, at det er hyggeligt. Her er en god stemning af hjælpsomhed og en guldgrube af viden og frivilighed uden lige. Folk er velkomne til at hjælpe mig, hvis de synes, at det er en sjov opgave og hvis man synes, at det er fjollet eller "lige tovligt nok", kan man bare klikke videre.

Indtil videre har 7 personer meldt sig på den ene eller anden måde, hvilket jeg er utrolig taknemmelig for. Der er nemlig ingen økonomi i at udgive en børnebog i Danmark medmindre den sælger virkelig godt.

Hvis jeg formår at samle en hulens masse frivillige til dette sjove projekt, har jeg pludselig noget unikt, som nogen måske har lyst til at skrive om:

En bog med stor variation i illustrationerne baseret på hjælpsomhed og frivillighed.

Michael

Fokus - regnskabsservice, administration, tekstarbejde

Erfaren bogholder siden 1995 og selvstændig siden 2005.

Fra København
Tilmeldt 17. Jul 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Super - det er helt fint med mig, og hvis folk gerne vil hjælpe, så synes jeg det er helt fint.

Indrømmet - Jeg føler mig professionelt en smule stødt som illustrator og grafiker over dit tiltag, der for mig virker som en let måde at få gratis arbejde på, men hvis folk gerne vil hjælpe dig med materiale er det naturligvis fint nok - jeg synes bare du bør overveje at honorerer bidragsyderne på den ene eller anden måde (gratis eksemplarer af bogen, navns nævnelse i bogens kolofon, eller hvad du nu kan finde på). 

Med hensyn til rettigheder i Danmark skal du dog lige være opmærksom på, at "kunstneren" altid har ophavsretten til sine værker - men kan vælge at "låne" den ud.

Læs mere her: http://journalistforbundet.dk/Job--lon/Ophavsret/Om-ophavsret/

Så bidragsyderne ikke pludselig kommer og vil have procenter af et eventuelt salg af bogen, fordi brugen af tegningen eksempelvis ikke omfattede promovering og brug i andre medier. 

Derudover foreslår jeg dig næste gang, at forsøge dig med crowdfunding (på Kickstarter, Booomerang, og hvad de ellers hedder) - det kunne jo være der var penge i dit projekt...

Det var lige min 25 øre...

De bedste hilsner

/Jon

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Fokus Danmark:
(PS: For god ordens skyld: jeg får rettighederne til din tegning)

Jeg synes, det lyder som en god og sjov ide.

Jeg vil nu alligevel anbefale tegneren/tegnerne, at der lige laves en kontrakt hvor det fastholdes, hvad tegningen må bruges til. Det er der jo ikke noget kryptisk i.
F.eks. at tegningen er lavet u/b til brug i én navngiven børnebog.

Fra Billum
Tilmeldt 24. Jan 13
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fint nok, Jon.

Jeg forstår ikke, hvorfor et morsomt tiltag kan få dig til at føle dig stødt. Hvis jeg postede dette på et forum kun for grafikere og illustratorer, ville jeg kunne sætte mig ind i det. Her beder jeg enhver komme med bud som hvis jeg spurgte på Facebook, i min vennekreds, i min børns børnehave. Der er jo ikke tale om, at jeg beder om gratis professionelt, grafisk arbejde.

Det med ophavsretten vidste jeg naturligvis ikke, men igen: er det virkelig nødvendigt? Hvis en anden havde spurgt om en tegning af en frikadelle, havde jeg sendt den uden at der skulle snakkes om ophavsret og alt muligt andet. Men igen: det er fair nok, at du som grafiker tager de professionelle briller på....

Man må kunne skelne mellem, hvad der bliver postet under "Café og hygge" og "Jeg søger et godt tilbud".

Michael

Fokus - regnskabsservice, administration, tekstarbejde

Erfaren bogholder siden 1995 og selvstændig siden 2005.

Fra København
Tilmeldt 17. Jul 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

Jeg understreger lige, at jeg skrev "en smule stødt" - det er som jeg skrev helt fint, hvis folk gerne vil levere arbejde. Jeg synes ovenikøbet jeg kommer med eksempler på hvordan du kan imødekomme de aminoer, der gerne vil hjælpe dig, og forslag til alternativ finansiering af dette eller andre projekter.

Og bare fordi du poster det under Cafe og Hygge betyder det jo ikke, at du ikke søger et godt tilbud. 

Men det er forsåvidt underordnet - hvorom alting er, så kan der hurtigt gå business i den såsnart du har etableret et underleverandør forhold, og så vil jeg altså anbefale dig, lige at læse det link igennem, så du ikke pludseligt står med skægget i postkassen. 

De bedste hilsner

Jon


Fra Billum
Tilmeldt 24. Jan 13
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jon

Og det blev ikke opfattet anderledes og jeg takker for dine indlæg og forslag.

Der er ingen tvivl om, at alle bidragydere og Amino ville blive nævnt i kolofonen (anede ikke, at det hed sådan...). Desuden skal det også med glæde nævnes, hvem der har leveret hvilke storke. Det skulle jeg selvfølgelig have nævnt mere tydeligt end tilfældet åbenbart er.

Én tegning pr. person: det er mig stadig en gåde, hvordan der kan gå business i den. Min førnævnte frikadelle ville jeg være glad for at have med i en bog men så stopper den også der. Jeg havde - måske naivt - håbet, at det var motivation nok i et allerede gennemreguleret - og dermed også lidt mindre festligt - Danmark.

Michael

Fokus - regnskabsservice, administration, tekstarbejde

Erfaren bogholder siden 1995 og selvstændig siden 2005.

Fra København
Tilmeldt 17. Jul 13
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

For mit vedkommende er jeg glad for ophavretten - og det burde du vel egentligt osse være som kommende børnebogsforfatter :)

Men al mulig held og lykke med bogen :)

De bedste hilsner

Jon

Fra Billum
Tilmeldt 24. Jan 13
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo jo, det er fint med ophavsret.

Tak for det, Jon.

Michael

Fokus - regnskabsservice, administration, tekstarbejde

Erfaren bogholder siden 1995 og selvstændig siden 2005.

Fra Billum
Tilmeldt 24. Jan 13
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fokus Danmark:
(PS: For god ordens skyld: jeg får rettighederne til din tegning)

 

Debatten med Jon afføder lige følgende bemærkning:

Alle, der bidrager med tegninger, som i sidste ende kommer med i min bog, det være sig trykt eller digital, vil blive nævnt med et "Tak for hjælpen". Desuden vil de modtage et gratis digitalt eksemplar i PDF, hvis ikke et evt. forlag kommer med indsigelser imod det.

Jeg overtager ingen rettigheder til Jeres tegninger, men låner dem blot og skulle jeg - mod forventning - bruge dem i anden sammenhæng end min bog, vil jeg spørge pænt om lov.

Jeg håber, at dette kan lukke debatten og åbne sluserne for endnu flere tegninger.

På forhånd tak til alle bidragydere.

 

Michael

Fokus - regnskabsservice, administration, tekstarbejde

Erfaren bogholder siden 1995 og selvstændig siden 2005.

Fra København
Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 409
Fra  Nanomedia Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

http://brokop.com/

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)