Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg være påpasselig omkring at fortælle andre medier om min gode idé?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

SørenSJ:
Hvis trådstarter i kemi på HTX har sammen sat en pille, der instant kurerer tømmermænd, og fortæller en eventuel partner om den kemiske sammensætning, hvorefter slynglen løber hjem og sender en patent ansøgning til EPO, kan trådstarter aldrig markedsføre ideen i de omkring 40 lande der er omfattet af EPO.

Klart - men det skal ikke forhindre ham i at råbe vidt og bredt: "Jeg kan lave den her tømmermandspille - hvem vil være min markedsføringspartner?" 

I denne tråd siger han nærmest: "Jeg har en idé - jeg håber, at der en dag kommer én og spørger mig, om jeg har en idé, som vi kan realisere sammen."

SørenSJ:
Da han er fra HTX tænker jeg på en løsning på et teknisk problem,

Ja, vi danner os hver vores billeder, men vi kan jo ikke vide det, når han ikke fortæller det. Derfor kan vi heller ikke vide, om vi kender én, der kan hjælpe ham videre.
Jeg selv dannede mig også et billede, og jeg indrømmer gerne, at mit svar passer bedre til det billede, jeg dannede mig. Da han vil læse multimediedesigner, gætter jeg på, at han har fået ideen til en app og mangler én, der kan programmere den. Måske har han fået ideen til et hjemmesidekoncept - måske en social niche - og mangler én, der kan programmere den.
Men pointen er egentlig, at ingen af os kan vide det - for han fortæller det ikke - og derfor får han ingen hjælp. Hvis han fortsat ikke fortæller det... så får han fortsat ingen hjælp.

Venlig hilsen

Hans 

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok - jeg tror faktisk vi er meget enige alligevel.

Hans Stokholm Kjer:
men det skal ikke forhindre ham i at råbe vidt og bredt: "Jeg kan lave den her tømmermandspille - hvem vil være min markedsføringspartner?" 
 

Enig - Jeg indrømmer også gerne at jeg tænker, meget konkret på kernen i ideen. Det er den jeg mener, man ikke kan være for forsigtig med. Alt det udenom er der ingen grund til at holde hemmeligt. Så ja gør endelig folk interesseret i dit produkt, uden at afsløre kernen. Men hvis han skal have en seriøs partner, vil den partner selvfølgelig også kende til kernen af ideen, og her skal man være forsigtig. Og det ved jeg af erfaring.

Men ja, hvis du tænker software, fungere den virkelige verden anerledes, end hvis  det er mere håndgribelige og patenterbare opfindelser. Specielt hvis man ikke selv kan lave koden. Men at have en NDA på plads, inden du snakker om din ide med en programmør, kan da aldrig være en dårlig ide. Er vi ikke enige om det? 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

SørenSJ:
Men at have en NDA på plads, inden du snakker om din ide med en programmør, kan da aldrig være en dårlig ide. Er vi ikke enige om det? 

Det er vi faktisk ikke helt enige om.
En idé er meget sjældent unik. Det, som gør succesfulde og ikke succesfulde ideer, er om og hvordan de føres ud i livet.
Så trådstarters opgave er ikke at sælge sin idé, men at sælge sig selv som én der kan gennemføre denne idé.
Hvis han starter denne dialog med mistillid, skaber han et dårligt klima, hvor programmøren ikke er inspireret til at spille med på ideen med sine kreative og konstruktive input. Dermed går han glip af oplevelsen af synergi, som jo ellers gerne skulle bære det kommende samarbejde.

Jeg mener, at det vil være langt klogere at vente med NDA'en til man har fundet ud af, om man tænker i samme retning og om man stoler på hinanden.
Når jeg har delt ideer med potentielle partnere har jeg startet med blot at sige, at jeg tager for givet, at vi taler i fortrolighed. Flere gange har jeg helt åbent vist forretningsgrundlaget frem med tal og det hele. Jeg har så sagt, at excelarkene bliver hos mig, indtil vi har en aftale, men at den potentielle partner er velkommen til at se dem og spørge ind til dem.

Jeg har kun oplevet idétyveri én gang, og det ville en NDA ikke have hjulpet på. Det var et meget stort dansk firma, der stjal nogle detaljer i én af mine ideer, hvor de var i færd med at lancere et produkt, som svarede til mit, men som havde nogle ulemper, som jeg havde fundet løsningen på. Men de ville have stjålet mine ideer en smule senere alligevel - de ville nemlig bare have købt mit produkt (det var en it-løsning) og set, hvad de kunne kopiere - og ved, at de var ekstremt pengestærke, havde jeg ingen chance for at overgå dem markedsføringsmæssigt. Hvis jeg havde været mere erfaren den gang, ville jeg formentlig have gået efter et job som projektleder hos dem. Dér ville jeg have haft mulighed for at udvikle mine ideer i et sundt, fagligt miljø med markedsføringsmidlerne i orden. Det ville have været bedre for både deres og mit projekt - men det er kun synligt i bakspejlet.
De ville i øvrigt aldrig have underskrevet en NDA, hvis jeg havde bedt om det.

En NDA egner sig i min opfattelse udelukkende til at beskytte helt konkrete og unikke ideer - grænsende til, hvad der kan patenteres.

Venlig hilsen

Hans 

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
En NDA egner sig i min opfattelse udelukkende til at beskytte helt konkrete og unikke ideer - grænsende til, hvad der kan patenteres.


Ja, og så er vi tilbage til hvad det er for en ide. Og ja hvis vi snakker hjemmeside/koncept og dit eksempel med et app, er det ikke så væsentligt som hvis det er en konkret unik ide til et håndfast produkt. Og igen, så længe man ikke taler om kernen af produktet er NDA'en ligegyldig, som du også beskriver i den fremgangsmåde.

Men efter vi kom så dybt ind i tråden, tror jeg også mere på din "analyse" af hvad trådstarters ide er. Men man kan jo aldrig vide. 

Jeg mener bare, at det er farligt råd, at give ham, at en NDA ikke vigtig. Tænk hvis han sidder med en opfindelse i hånden. Jeg har selv gået på HTX (for 14 år siden!), dengang var der mange kreative mennesker, med gode ideer/opfindelser i teknikfag. Jo, ofte vil det være ligegyldigt med en NDA, og du har da også kun oplevet det en gang, men hvad så med den ene gang, hvor opfindelsen faktisk er millioner/milliarder værd. Det er bittert.
Jeg kan også godt komme med et eksempel på det, fra egen erfaring. Hvor der var god stemning og god synergi, lige indtil de havde set hvad de ville, og så vidste mig døren - den fejl begår jeg ikke igen. Men tror bare jeg stopper her :)

Du må have en god dag.

Mvh Søren

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

SørenSJ:
Jeg kan også godt komme med et eksempel på det, fra egen erfaring. Hvor der var god stemning og god synergi, lige indtil de havde set hvad de ville, og så vidste mig døren - den fejl begår jeg ikke igen. Men tror bare jeg stopper her :)

Det er superfint - så har vi i fællesskab nuanceret synet på det, og trådstarter har lidt mere at tænke over.
Jeg bakker også herfra :-)

Hans 

Fra Kbh
Tilmeldt 27. Jul 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal da bare gå igang stille go roligt og skrive alt ned og finde en makker .... en dag af gangen =)...

Tilmeldt 10. Feb 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

god debat her :). Tak for tankerne:). Jeg føler næsten at jeg er nødt til at skrive, at idéen er et nyt hjemmeside koncept og jeg mangler også en programmør :)

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)