Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskab for ikke momsregistreret enkeltsmandsvirksomhed og på sigt start af momsvirksomhed (ikke samtidigt)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Nov 13
Indlæg ialt: 36
Fra  babyførstehjælp Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg vil gerne lave en plan, og jeg syntes det er lidt uoverskueligt med de forskellige regler, så jeg håber at I kan hjælpe mig lidt undervejs.I får lige lidt baggrunds info.

Jeg er p.t på dagpenge og nyuddannet cand. mag. og også uddannet som førstehjælps instruktør.

Jeg har fået lov af A-kassen til at drive førstehjælpsvirksomhed. Jeg er ved at planlægge en hjemmeside og købe materialer ind. Jeg vil sælge kurser til private, jeg forventer en omsætning på ca 30.000 det første år. Som jeg har forstået det, så kan denne enkeltmandsvirksomhed (så længe den ikke er momsregistreret) godt indrages i min forskudsopgørelse, dog kan - ikke trækkes fra?

Da denne virksomhed ikke er registreret hos virk.dk, kan jeg så godt starte en anden enkeltmandsvirksomhed på et senere tidspunkt (som skal være momsregistreret).

Hvad hvis jeg kommer til at skulle momsregistrere førstehjælpsvirksomheden, kan jeg så lave den som en iværksættervirksomhed og flytte overskuddet over i den anden virksomhed (som jeg helts vil oprette som APS hvis jeg eller kan få kapital nok).

Regnskabet til førstehjælpsvirksomheden må det godt laves i et almindeligt regneark, eller skal det også som med andre selskaber være et regnskabsstystem hvor man ikke kan ændre i indtastningen når man først har tastet.

Den anden virksomhed opretter jeg ikke endnu, fordi jeg mangler 100% klarhed, og jeg mister dagpengeretten når jeg opretter den, så det er ikke tiden lige nu.

Jeg håber at det er overskueligt for jer at læse og at I kan hjælpe mig lidt i den rigtige retning.

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 15. Oct 10
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej DinaHB

Din førsthjælpsvirksomhed henvender sig til private. Normalt er undervisning ikke momspligtig, men der skal betale lønsumsafgift. Her er bagatelgrænsen ikke 50.000 kr., men 80.000 kr. om året før der skal betales afgift. Jeg synes du skal tage kontakt til SKAT og få klargjort om din virksomhed kommer ind under lønsumsafgiften og en vejledning i hvordan du forholder dig..

Din virksomhed kan principielt sælge både momsfrie ydelser (hvor der betales lønsumsafgift, hvis du omsætter over 80.000 kr.) og momspligtige ydelser. Det kan godt ske på det samme CVR-nummer.

I stedet for en enkeltmandsvirksomhed kan du - efter de nye regler pr. 1. januar i år - oprette et IVS (Iværksætterselskab). Det er i princippet et ApS, men man skal kun indskyde 1 kr. i anpartskapital. Til gengæld skal 25% af overskuddet indsættes som anpartskapital indtil den har nået den lovpligtige størrelse, som efter de nye regler er 50.000 kr.

Du kan sagtens bruge et regneark som regnskabsgrundlag. Du kan hente en udmærket kassekladde på denne adresse: erhvervsstyrelsen.dk/file/7068/Kurts_kasseklade.xls

Når du driver selvstændig virksomhed er du regnskabspligtig. Se de nærmere regler på Skat´s hjemmeside.

Endelig kan du gratis i en række kommuner få et par timers vejledning og sparring i forbindelse med start af virksomhed. Se på din kommunes hjemmeside.

Held og lykke

Hening Petersen

Etableringsvejleder i Brøndby, Glostrup og Vallensbæk kommuner.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan kun ha en personlig virksomhed men godt ha ekstra selskaber som aps og ivs, hvis a kassen giver grønt lys

vh john h

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Nov 13
Indlæg ialt: 36
Fra  babyførstehjælp Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henning

Tusind tak.

Jeg prøver at tage fat i SKAT og det lyder som om det kunne være en god ide at tage til et startsvækst møde også.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)