Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En god ide - og hvad så?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Feb 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminoer.

Jeg skriver dette indlæg i henhold til at jeg som iværksætter af sjæl, gerne vil have et par gode råd til hvordan jeg kommer videre med nogle af de gode ideer jeg fra til anden finder på.

Først lidt personlig information omkring mig:

Da jeg var 12 år gammel fik jeg min første iværksætter-ide. Det var på det tidspunkt hvor markedet for gode musemåtter var i stor fremgang, og jeg havde store planer for hvordan jeg kunne tilbyde et bedre produkt til en lavere pris, men grundet de praktiske ting blev det aldrig ført ud i livet.

Senere hen, da jeg var 18 år, blev jeg som pokerspiller inspireret til at udvikle - hvad jeg vil godt vil tillade mig at kalde en genial ide - til hvordan at diverse spiludbydere nemmere, hurtigere, billigere og langt mindre ressource-krævende kan verificere deres kunder identitet online.

Jeg brændte for denne ide, og på trods af en del nederlag fra folk som mente det var for kompliceret, fik jeg et gennembrud en sommerdag i København, eller det troede jeg.

En ven som jeg havde lært at kende igennem pokerspillet vidste at jeg var ved at brygge på min ide, men havde ingen information om hvad den handlede om, da jeg gerne ville holde det helt for mig selv og kun fortælle om det til potentielle investorer og eller partnere.

Han arrangerede et møde med hans bror som er en kendt og succesfuld pokerspiller, og han var totalt hooked på min ide. Faktisk synes han så godt om den, at jeg kunne fornemme hans lyst til at investere i projektet og gå i gang. Det var min første til dels gode oplevelse inden for iværksætteri, men jeg skulle hurtigt blive klogere.

Efter omkring en måned med stort set ingen kontakt, skriver han til mig, og forklarer at han gerne vil føre den her ide ud i livet, og gerne selv vil stå for det hele. Han brugte ordene omkring min involvering i projektet fremadrettet som "Det skib er sejlet".

Det bliver jeg både sur og frustreret over, da dette jo er mit hjerteblod som en rig idiot gerne vil spinde guld på. Han tilbyder en sucker deal der hedder 50.000 kroner når firmaet laver overskud, og i sidste ende går jeg med på at acceptere en anden aftale som alligevel var det rene tyveri fordi jeg simpelthen bare ikke vidste bedre, eller havde nogen ide om hvordan jeg ellers skulle tackle at få bare en snært af retfærdighed.

Denne oplevelse har siddet i mit baghoved lige siden, og jeg har derfor også været særdeles påpasselig med at tale med "fremmede" mennesker om nye ideer som jeg har været meget selvkritisk over for inden jeg har besluttet mig for at prøve at gå videre med dem.

Nu har jeg så fundet på en ny ide, og som er endnu bedre end den som blev stjålet fra mig, men jeg står totalt på herrens mark i forhold til at finde nogen jeg tør sætte min tillid til, og ikke blot skrider med ideen som den omtalte pokerspiller. Samtidigt ønsker jeg heller ikke nogen som i virkeligheden ikke kan få mit projekt realiseret, men blot gerne vil tage del i den succes som det måske kan få senere hen, ved at blive partnere i startfasen.

Problematikken er også langt hen af vejen at jeg har været arbejdsløs i noget tid og ingen midler har at skyde i mine ideer, så jeg er bundet på hænder og fødder til at finde en der har, og jeg ville have det dårligt med mig selv hvis jeg gav afkald på f.eks. 60% af projektet til blot at komme i gang med en prototype eller lignende, da der uden tvivl vil være brug for yderligere investering og jeg til sidst vil stå med stort set intet, til trods for at jeg gerne vil ligge al min tid, kompetencer og hjerteblod i min ide.

Så derfor spørger jeg jer, som måske ved allermest om det. Hvad skal jeg gøre for at få mine ideer realiseret, uden at risikere at blive snydt, og har i andre gode råd omkring denne proces? 

Tak fordi i læste med, og på forhånd tak.

Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Den dårlige nyhed er, at det ofte er meget vanskeligt at skaffe investor bare på baggrund af en idé. Den skal helst være igang - et stykke i udvikling og dens skaber skal også gerne selv ud over hjerteblod og hjernekraft - sætte penge i.

Læg så til, at du som arbejdsløs vil kunne ha problemer med at gå "all in" hvis ikke du kan undvære dagpenge. Resultat: Investor skal også betale for din dagligdag mens du måske arbejder for projektet

Du er formentlig nødt til at skabe noget, som du selv kan rykke et godt stykke vej for egen motor desværre. Ikke fordi investorer generelt er som pokerspilleren, tarvelig - de fleste holder sig fra at stjæle ideen - men af fordi en ren ide, uden at være kommet et godt stykke derudaf, er meget vanskelig at afsætte til investor (eller få banklån på) Læs gerne her lidt om HVAD EN INVESTOR OFTE VIL HA

God vind med det i alle fald - søg job løbende og se om du kan skabe midler til selv at sparke til igang sideløbende så bliver det lettere evt med GREENLIGHT FINANSIERING SOM BESKREVET HER

Der intet til hinder for at du allerede søger investor - men det er op ad bakke - god vind med det i alle fald

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Feb 14
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Martin!
Jeg er nød til først at sige, at jeg stadig er en grønskolling under uddannelse, og de råd jeg kan give dig er blot ud fra mit skarpe hovede og mit ret så gode overblik og forståelse for hvordan tingene hænger sammen. Jeg har altså ikke den store praktiske erfaring!

Jeg vil gå igennem det du skriver og ud fra det udpensle de ting du kommer omkring og forsøge at give et råd der fra;

1. Du nævner selv Penge - Tror ikke der er nogen vej uden om at forsøge at finde dig et job, uanset om det så er at slå græsset for husene i nabolaget eller være flaskedreng i den lokale netto. Få smidt nogle timer i det så du har lidt at byde ind med selv. Selv på minimumsløn med 100kr i timen og 37t om ugen står du med knapt 15.000 kr hver måned, uden tillæg. Dertil tager skat sin del, men du kommer stadig til at stå bedre. Her kan både time-tal og løn øges en hel del alt efter hvor du finder et job.

2. Tillid og netværk! - Du er simpelthen nød til at have tillid til folk. Der er idioter over alt, som kun tænker på sig selv. Din fortid skal IKKE lære dig ikke at stole på nogen, men derimod at blive bedre til at sortere de dårlige æbler fra.
Lær evt. folk at kende først, skab dig et netværk, mød op til iværksætter-messer (Hvor masser af folk åbent viser deres idé, i håb om at nogen er med på den) og brug det netværk til at sparre med! :) Derudover er der også iværksætter 'klubber' osv.

2.1 Brudt tillid - Hvis du fortsat frygter at det hele ryger, så smid en kontrakt sammen, som folk skal skrive under på for at få indsigt i din idé. Der er gratis advokater i de fleste kommuner, på en specific uge-dag, du eventuelt kan benytte dig af. (Men måske en betalt advokat ville være bedre)
Skal jeg være ærlig, så hører man ofte om brudte kontrakter og at retssager er for dyre, så jeg ved ikke om dette er noget jeg vil anbefale dig, men jeg smidet det på fordi det jo reelt set er en mulighed.

3. Er du dedikeret? - Det er ikke nok bare at have en god idé. De fleste iværksættere har stakke af ideer som aldrig bliver til noget, simpelthen fordi de ikke følte nok for dem, ikke havde drivet, det fungerede ikke i praksis, eller bare blev optaget af noget tredje. De ideer kan være gode, men de bliver aldrig til andet end en idé i en mappe. Der skal handling til, det er ikke tanken der tæller her.
Hvis du virkelig vil din idé så må du op af stolen, find folk der har startet virksomhed før (Det er måske det du gør herinde - Men som nævnt tidligere; prøv også messer, klubber etc. ), kontakt din bank hvis det er det finansielle du mangler viden om, de plejer at være meget villige til at lytte og rådgive. Eller se at få købt materialer/viden til at lave en prototype eller hvad du nu skal gøre for at komme videre.
Hvert eneste projekt har sine egne krav, og du siger ikke noget specifikt om den idé du har nu (om det er programmering, webdesign, metalkunst eller noget helt fjerde) så det er lidt svært at sige "Så skal du bare købe metal og svejse-grej" :)

4. Bonus info
Jeg ved at folk af og til tager kontakt til Danfoss med deres ideer, og får Danfoss til at støtte op om dem, det kunne eventuelt være en løsning?


Jeg ved at first-step virker som om der er en million ting man skal have styr på, men jeg tror helt ærligt bare det er at kaste sig ud i det, og så lytte til andre, for at undgå at begå samme fejl som de gjorde, og så bare løbende rette til efterhånden som man selv begår fejl ! :)
Det er også derfor jeg prøver at skubbe lidt til dig og få dig til bare at tage springet.


Nu har jeg vidst givet dig alle de råd, jeg samtidig kunne rette imod mig selv, som en der endnu ikke har startet sin egen virksomhed! :)

Det var alt jeg lige havde at byde ind med, from the top of my head, håber det er noget værd!
Alt held og lykke med dit projekt! Og se at få det igang! :)

Jeg håber at der er andre Amino'ere der kan hjælpe dig! Og som eventuelt kan rette på mig eller bekræftige det jeg siger hvis jeg har fat i noget rigtigt ! :)

Tilmeldt 26. Dec 13
Indlæg ialt: 43
Fra  Indie Living ApS Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror at John gav et meget fint svar.

Dog skal du huske at det er bedre at have 10% af en succefuld virksomhed end 100% af en som aldrig blev til noget.

For at finde en investor skal du dele din ide. Langt de fleste stjæler den ikke, specielt ikke hvis du er 100% hook på den. Er  du det og ved hvordan du kan føre ideen ud i livet (og kan du overbevise investoren om det), så ved han udmærket godt at er bedre at have dig med som partner end at stjæle ideen og kæmpe med den alene. I sidste ende er din ide og du har sandsynligvis gjort en masse forabejde og dannet dig en del tanker og strategier, hvorfor du allerede er på forkant i forhold til investoren.

Evt. kan du forsøge at finde en mindre investor, en iværsætter som allerede er i gang med noget og som kan bidrage med projektet. Langt de fleste iværksættere vil slet ikke have tid til at stjæle din ide og kæmpe med den da de samtidig har deres egen business at varetage.

Møbler i Trendy Designs. Flotte og lækre stuemøbler, tv borde , m.m.

Tilmeldt 18. Nov 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 01:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Martin. 

Det er aldrig sjovt at føle sig bedraget af nogle.

På den lyse side, du har ikke tabt noget! 

Min filosofi er at man aldrig er alene om at have den samme idé. Ude i danmark/verden er der nok en masse andre iderige personer som har lige netop samme ide som dig. Måske er det stadig bare en ide for dem, måske er de igang i kælderen eller også er de allerede i markedet, du ved det bare ikke.. 

Hvis du kun har fortalt din ide til lille mor eller bong kammeraten, så er det på tide at få den gennemhullet af udfordringer, besværligheder og alle mulige andre sorte skyer.. Hvis jeg var dig, så vil starte med at pitche den geniale ide for sagsbehandler i jobcenteret. Jeg er sikker på han/hun vil se en helveds masse udfordringer og besværligheder, som kun vil give værdi til din idé. Så får du ihvertfald udnyttet tidsspildet i jobcenteret. 

Der vil altid være idioter med usympatiske intentioner, men jeg tror næppe det lykkedes for dem! Det gjorde det vil heller ikke for ham der pokerspilleren?
Min pointe er bare, at du ikke skal være nervøs om at fortælle om din ide, du vil ikke tabe noget på det. Eller, jooo., pånær hvis du har fundet ud af at honning og remulade blandet sammen giver uendelig levetid! ;-)

Få visualiseret din idé, og lad som om produktet lige er ved at blive lanceret. Ring ud til den potentielle målgruppe og spørg om dette unikke fantastiske produkt kunne have deres interesse . Hvis ikke, hvad skal der så til for det er interessant? Hvad mangler det ? Osv osv. 
På den måde kan du teste din idé igennem over for dit kundegrundlag uden du har brugt store mængder tid og penge! På den måde sikre du dig også at du ikke ligger inde med et varelager eller et produkt som kunden ikke gider at have! 

Jeg vil gerne give et par lidt mere detaljeret fif ud fra din case, så skriv gerne! 

/André









Tilmeldt 25. Feb 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar. De var både informative og brugbare.

Bedste hilsner

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)