Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger råd vedr. videosite

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i en del år haft FiskeTV.dk, hvor jeg har uploadet mine egne tv-programmer om lystfiskeri. Den var megabesværlig at uploade porgrammerne til, og da den blev angrebet af hackere sidste år og lagt ned, så gjorde jeg ikke noget for at få den op at stå igen.

Nu er tiden måske kommet til at relancere den - i en bedre og mere moderne udgave. Jeg kan ikke helt vælge, om jeg skal lægge alle videoer på gratis og tjene på reklamerne, eller om der skal være en form for brugerbetaling. Jeg har i omegnen af 80 tv-programmer om lystfiskeri, som jeg har rettighederne til. De varer hver omkring 25 minutter. Derudover har jeg en stribe klip om lystfiskeri, som jeg også kan komme på sitet.

Jeg har lavet en aftale med et større site om at lave nogle klip til dem, og der vil jeg helt sikkert kunne få links fra. Det vil formentlig resultere i flere tusinde besøgende de dage, der er klip på det site. Så der vil fra begyndelsen komme fint med besøgende til sitet.

Jeg har overvejet at lave en løsning med Vimeo. Det virker professionelt, og man kan køre mange forskellige løsninger. Både gratis og betalingsløsninger. Det er til at betale, og der kan uploades og streames en hel del.

Udover at jeg selv kan lægge video på, så vil det være fedt, hvis brugerne kunne lægge video på.

Er der gode råd til tekniske og praktiske løsninger fra de kloge mennesker her på Amino? Jeg er vant til at arbejde i Wordpress, så det vil ikke gøre noget, hvis der var en løsning der.

Mange hilsner
Mads Hussing

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra Kastrup
Tilmeldt 18. Jul 13
Indlæg ialt: 29
Fra  Zenbit Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

For det første, held og lykke med projektet :)

For det andet, har jeg lidt tanker vedrørende videoløsningen:

  • Vimeo Tip Jar: Dette koncept tillader folk der ser din video (KUN HVIS DE SER DEN PÅ VIMEO.COM) at 'donere' penge til den video, som ultimativt lander i din (content creator) lomme. Det er en god måde at se, om der er interesse for en serie af videoer, inden man har lavet hele serien.
  • Vimeo VOD: Video-on-Demand, ligesom Netflix (bare for indie-artister), er et smart koncept, men gør dine videoer meget eksklusive. Hvis dit indhold ikke er i tip-top-shape, så skal du stå klar til at svare på, hvorfor dine videoer er bedre end dem på Youtube (som er gratis).
  • YouTube: Reklamer gennem youtube er svært at tjene gode penge på. Man skal have Rigtig mange views (på devices som kan Se reklamerne), for at det giver mere end et par skillinger.
Wordpress er sikkert en udmærket CMS, til at fremlægge videoerne for dine brugere på. Men vil anbefale, hvis du ikke selv er en haj til wordpress, at du får en dygtig WP-type fra Amino Freelance til at kigge på det for dig. Så slipper du (forhåbentligvis) for hackerangreb i fremtiden :)
Håber det kan bruges,
/Andreas

Zenbit - eksperter indenfor udvikling af Apps og Databaser
Kontakt: andreas@zenbit.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas Bjørn Hassing Nielsen:

For det første, held og lykke med projektet :)

For det andet, har jeg lidt tanker vedrørende videoløsningen:

  • Vimeo Tip Jar: Dette koncept tillader folk der ser din video (KUN HVIS DE SER DEN PÅ VIMEO.COM) at 'donere' penge til den video, som ultimativt lander i din (content creator) lomme. Det er en god måde at se, om der er interesse for en serie af videoer, inden man har lavet hele serien.
  • Vimeo VOD: Video-on-Demand, ligesom Netflix (bare for indie-artister), er et smart koncept, men gør dine videoer meget eksklusive. Hvis dit indhold ikke er i tip-top-shape, så skal du stå klar til at svare på, hvorfor dine videoer er bedre end dem på Youtube (som er gratis).
  • YouTube: Reklamer gennem youtube er svært at tjene gode penge på. Man skal have Rigtig mange views (på devices som kan Se reklamerne), for at det giver mere end et par skillinger.
Wordpress er sikkert en udmærket CMS, til at fremlægge videoerne for dine brugere på. Men vil anbefale, hvis du ikke selv er en haj til wordpress, at du får en dygtig WP-type fra Amino Freelance til at kigge på det for dig. Så slipper du (forhåbentligvis) for hackerangreb i fremtiden :)

Jeg takker mange gange. Dine idéer lyder spændende.

Jeg kan sige, at FiskeTV.dk sidste gang var bygget op i Typo3 og jeg hostede selv alle videoer og stod dermed for streamingen. Det gjorde jeg via Servage.net, og det fungerede meget tilfredsstillende. Det gik kun ned et par gange i begyndelsen, da jeg blev omtalt i en del medier - blandt andet De Sorte Spejdere på P3. Det gav uanede mængder af trafik... 

Hvis det kræves, at jeg hoster tingene selv igen, så er det fint for mig. Der havde jeg diverse Google-reklamer på sitet, og det gav da lidt til kaffekassen.

Jeg kan Wordpress til husbehov, men skal der laves en løsning der, så skal jeg have ekstern hjælp. Man skal vælge sine kampe med omhu :-)

Mange hilsner
Mads

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra Kastrup
Tilmeldt 18. Jul 13
Indlæg ialt: 29
Fra  Zenbit Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det lyder som om du er meget realistisk! Rart at se :)

Dog vil jeg ikke anbefale at hoste videoer selv. Du kan simpelthen ikke gøre det lige så godt som de store CDN hosts (Google og Vimeo). Og med lige så godt, mener jeg ikke hastighed, tilgængelighed og sikkerhed, prisen kommer også ind her.

Vi kan kort tænke over dine alternativer:

  • Server i kælderen sat til en 100 mbit/s linje:
    • Ulemper
      • Dyr at købe
      • Dyr at holde i stand
      • Dyr i drift
      • Kompleks at opsætte ordentligt
      • Du genopfinder et firkantet hjul
    • Fordele
      • Herre i egen skov, du styrer det hele og har fuld kontrol (det kan nogle gange være noget møg, da du også er ansvarlig når det styrter sammen)
      • Hvis en større CDN ændrer sine politikker eller går konkurs, er dine videoer ikke længere tilgængelige (utænkeligt at det sker for Vimeo og Google i den umiddelbare fremtid)
      • Du kender ressourcerne der er til rådighed, og kan programmere din streaming server mere specifikt.
         
  •  Vimeo/YouTube (cloud/sky - services)
    • Ulemper
      • Begrænset af deres retningslinjer, de kan f.eks. med sekunders varsel tage alle dine videoer ned, fordi der spillede en sang i baggrunden (så glemte lillemor at slukke radioen, Igen!), som USA ejer.
      • De tager en 10% stor bid af kagen
    • Fordele
      • De tager sig af maintenance
      • De sørger for availability
      • De har tonsvis af brugere og (gratis) guides til hvordan tingene kan sættes op
      • Det er nemt og hurtigt
      • (Høj delvis) beskyttelse mod DDoS og Hackerangreb (dine videoer er tilgængelige selv hvis din side går ned)
      • Mestre til at samle data, se hvad dine brugere kan lide at se, og hvad de skipper hen over (forbedring af materiale)
      • flere ...

  • VPN/Dedikeret server
    altså et køb af en virtuel- eller dedikeret server hos en Dansk host 
    • Ulemper
      • Dyrt
      • Kræver samme opsætningsviden som hvis du selv satte det op i garagen
      • Lav beskyttelse mod DDoS og hackerangreb (nogle danske firmaer er selvfølgelig mestre til at hoste sikkert og effektivt beskytte mod DDoS, men i mange tilfælde, er dette ikke sandheden)
      • Hvis din host går konkurs, eller du er utilfreds, skal du til at migrere hele gøjemøget over til en anden
    • Fordele
      • Du er (delvist) herre i egen skov igen.
      • Du kender ressourcerne der er til rådighed, og kan programmere din streaming server mere specifikt.
Der er flere fordele og ulemper ved hver metode, men det giver et kortfattet overblik over hvorfor (jeg synes) streaming services fra Google og Vimeo er det bedste valg (særligt for din case).

Zenbit - eksperter indenfor udvikling af Apps og Databaser
Kontakt: andreas@zenbit.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Fedt med et så detaljeret svar - jeg takker mange gange!

Jeg kan godt svagt fornemme, at du synes, jeg skal hoste videoerne ude i byen :-) Det er nok også min holdning.

Er det så noget med en Wordpress eller anden CMS-løsning med en Vimeo-løsning til videoerne? Jeg synes, når man hoster hos Vimeo, at det ser mere professionelt ud end Youtube. Eller er der noget andet, som du (eller andre) vil anbefale?

Mange hilsner
Mads

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit bud ville også være vimeo. Hvis du hellere vil have mulighed for at lave din egen afspiller og få håndteret streaming mv. ude i skyen kunne 23video være et godt bud. Det er dog en anden prisklasse end vimeo. Jeg har tidligere arbejdet med et projekt hvor deres løsning var en del af det, det fungerer ganske udmærket.

Der lavede vi bl.a. mulighed for bruger upload af videoer som du også efterspørger. Jeg ved ikke om vimeo kan det. Men 23video har en ret god API til at lave mere komplekse integrationer med deres system - det kræver dog at du får en programmør ind over.

Fra Kastrup
Tilmeldt 18. Jul 13
Indlæg ialt: 29
Fra  Zenbit Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@Mads: Godt du kan se igennem min ellers skjulte holdning ;)

Ja det er klart en opsætning jeg kan anbefale: Vimeo til videohosting og den 'lette' site-del hostet hos en dansk webhost, hvor du, som du selv nævner, kan benytte WordPress som CMS.

@Mogenshøj: Vimeo er ret gode til video upload :) - og har et super API til samme.

Zenbit - eksperter indenfor udvikling af Apps og Databaser
Kontakt: andreas@zenbit.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas Bjørn Hassing Nielsen:
Ja det er klart en opsætning jeg kan anbefale: Vimeo til videohosting og den 'lette' site-del hostet hos en dansk webhost, hvor du, som du selv nævner, kan benytte WordPress som CMS.

Så kom jeg da så langt :-) Du lyder til at vide en del om det her... Hvis jeg skal finde en, der kan lave det her. Hvad vil du tro, det kommer til at koste?

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra Kastrup
Tilmeldt 18. Jul 13
Indlæg ialt: 29
Fra  Zenbit Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Prøv dig på http://www.amino.dk/freelancer/home.aspx , men vær opmærksom på, at ikke alle 'freelancers' er lige ærlige og dygtige. Sørg for at undersøge, om de har styr på sikkerhed ved opsætning af Wordpress.
Det du skal bede om derinde, er en opsætning af Wordpress på en vilkårlig webhost (du kan evt. undersøge og selv vælge, eller stole på din freelancer), med integration af Vimeo til en serie af videoer. Evt. nogle links til eksempler på hvad du gerne vil have (det er OK at stjæle på nettet!).

Kort for hovedet, har jeg fundet dig et theme til Wordpress som kan købes for $79 (ca. 430 kr) - og kan konfigureres så det passer til din målgruppe:
http://www.obox-design.com/theme.cfm/theme/azione 
Demo: http://www.obox-design.com/demo-theme.cfm?theme=1520&colour=light&themever= 

Der er mange steder du kan kigge på wordpress themes, som kan rettes, så de passer til dine behov, her er nogle eksempler:
http://www.elegantthemes.com/gallery/category/multimedia/ ($39 for alle deres themes, vælg selv buffet)
http://wordpress.org/themes/ (gratis themes via Wordpress' officielle side)

Når du så har en side klar til at køre, så få folk du kender og evt. nogle Aminobrugere til at give feedback på resultatet, så du fanger de åbenlyse fejl tidligt (og inden du udgiver).

P.S. Angående pris for opsætningen fra en freelancer, varierer det meget. Mange Wordpress opgaver på Amino Freelance ligger på omkring 500-3000 kr., så det kommer lidt an på, hvor meget du vil have dem til at lave for dig, og hvor meget du kan gøre selv.

Zenbit - eksperter indenfor udvikling af Apps og Databaser
Kontakt: andreas@zenbit.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Andreas,

Jeg takker endnu engang mange gange for din hjælp. Jeg er allerede blevet meget klogere :-)

Den der eVid på elegantthemes.com, den ser godt nok spændende ud.

Jeg undersøger markedet, og finder (forhåbentlig) en god løsning.

Jeg er naturligvis stadig interesseret i input fra andre, hvis du har en viden om emnet.

Mange hilsner
Mads

 

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)