Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om virksomhed generelt, Dinero, freelance, bankbeholdning, egenkapital og omsætningsaktiver

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 21. Dec 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed som er nystartet i 11/2014. 

1. Jeg er "ansat" et sted hvor jeg udfører ydelser som kunder betaler for. Til slut i måneden fakturerer jeg butikken for en procentdel af min omsætning. Derudover fakturerer jeg dem for det antal timer som jeg ikke har udført ydelser i, men hvor jeg har været i butikken. Dette er en timeløn + moms. Er det korrekt ?

2. Jeg har været og er stadig engang i mellem freelancer for et andet firma. Dem fakturede jeg (før jeg fik firma) bare for mine timer (ingen moms), som jeg så fik udbetalt og betalte b-skat af. Nu har jeg så firma. Skal jeg så fakturere dem for timeløn + moms igennem mit firma eller kan jeg fortsætte med at fakturere dem uden moms i mit CPR nr ? 

3. I Dinero har jeg afsluttet mit regnskabsår 2014 og oprettet et nyt 2015. Men burde mine tal ikke følge med i 2015? På min bankbeholdning står jeg til at have ca 300 kr selvom jeg lige har fået betaling for en faktura på næsten 20.000, ind på banken (jeg har dobbelttjekket og den er bogført til indbetaling på banken) ?

4. Hvad er min egenkapital

5. Hvad er mine omsætningsaktiver ?

6. Jeg betaler b-skat hver måned af det beløb som jeg "hæver kontant i virksomheden". Skal jeg ikke betale AM-bidrag og kirkeskat som jeg plejede som ansat ? 

Jeg har brug for at finde ud af hvor meget jeg kan bruge på varekøb og hvor meget jeg kan udbetale mig selv i løn denne måned.

Jeg håber virkelig der er nogle der kan hjælpe en iværksætter-kvinde i nød ! Embarrassed 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

1 Jo - men brug ikke ordet ansat - for så er det jo løn med alm a skat og ikke selvstændig virksomhed 

2 Forudsat det er selvstændig virksomhed så ja. Er det rent faktisk løn arbejde så skal den der betaler dig helt enkelt indberette til skat - 1 og 2 kan lade sig gøre sammen eller hver for sig men afhænger af om det er selvstændigt eller lønmodtager/honorar job http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

3 hvis du har afsluttet 2014 og oprettet 2015 så skal dine status tal være fulgt med over og den betalte faktura burde bestemt også fremgå af banken - hør support@dinero.dk

4 i den personlige virksomhed vil den f.eks. bestå af akkumuleret overskud og - private indskud og hævninger - det burde fremgå af kontoplanen

5 fremgår af kontoplanen - f.eks. varebeholdning - ubetalte debitorer osv

6  Du skal forskudsregistrere dit forventede overskud så bliver b skat korrekt Det du hæver har ikke noget med din skat at gøre http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html  og jo - du skal af med AM bidrag osv som del af dine B skatteopkrævninger hvor det vil være med når du forskudsregistrerer

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 21. Dec 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ej hvor sjovt ! Jeg har været inde læse rigtig meget på din blog, men det er stadig som om mit hoved skal have trekantede klodser ned i runde huller... Jeg kan ikke få puslespillet til at lægge rigtigt = forstå sammenhængen..

2. Men hvis dem jeg arbejder for indberetter til skat "b-skat ikke AM-pligtig", så skal jeg selv betale b-skat af det jeg får udbetalt ikke ? 

3. Det mener jeg jo også.. Min kammerat er revisor så han kigger lige på det, jeg kan simpelthen bare ikke forstå det..

6. Skat, forskudsopgørelse og sådan kan jeg slet ikke finde hoved og hale i... Men når jeg hæver virksomhedens overskud hver måned, så betaler jeg skat af det.. Feks hævede jeg 8000 kr og betalte derfor 6000 i b-skat. Er det ikke det samme som du har skrevet på din blog ? Altså betale skat af overskuddet ?

TAK for at du tager dig tid til at hjælpe ! Big Smile 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Din revisorven kan måske også forklare det? Sommetider er face2face bedst.

Fra Dyssegård
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Det ser ud til, at John har taget sig rigtig godt af dine spørgsmål :)
Skulle du stadig have spørgsmål til Dinero, eller brugen heraf, så kontakt os gerne på support@dinero.dk - Vi sidder klar til at hjælpe :)

Hav en dejlig dag

Jannik 

Fra København K
Tilmeldt 21. Dec 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Han har prøvet, men han kan heller ikke finde hoved og hale i det, så kontakter lige supporten :) 

Fra København K
Tilmeldt 21. Dec 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sender jer lige en mail, for jeg kan ikke finde hoved og hale i det :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

men din revisor ven - han kan da garanteret svare på det med b-skat og logger du på dinero og går i regnskab og kontoplan, så så kan han da garanteret også se hvilke konti du skal bruge - og viser du ham kassekladde - så vil han som revisor da ikke ha problem-

Support kan jo generelt nok kun bruges til det tekniske - ikke til forklaring om B skat - mere du er forberedt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 21. Dec 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror jeg har styr på det med b-skatten.. :) 

Jeg har skrevet til support ang det tekniske med at min bank-konto ikke stemmer :)  

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)