Hej :) 1. Jeg har over de sidste 5 år anskaffet mig varer som jeg nu gør brug af i min virksomhed, jeg har selvfølgelig gemt alle kvitteringer og fakturaer. Hvordan får jeg noget af det ind i mit firma ? Hvilken konto skal jeg bruge i Dinero ? Hvor lang tid tilbage må jeg medtage varer fra ? Er det i min åbningsbalance jeg skal tilføje det ? 2. Hvordan tilføjer jeg vares værdi, som jeg kun kan lave et "skøn" på ? Jeg ved feks at jeg på nuværende tidspunkt kan få 500 kr for varen, selvom den er 5 år gammel og brugt. Kan jeg dokumentere det med billeder eller ? 3. Jeg har både telefon og internet, som jeg bruger i forbindelse med min virksomhed, feks til online booking og kontakt til kunder. Kan jeg trække det fra når det er på min privat-adresse jeg har det ? Kan jeg trække det fulde beløb fra eller er det noget med multimedie-et eller andet ? Telefonen er købt på afbetaling, kan jeg så trække beløbet fra hver måned ? Håber nogle kan hjælpe :) |
1: Hvis du på noget tidspunkt har faktureret noget uden moms inden du fik virksomhed - så må du ikke tage noget ind med moms og ellers . hvis det er anskaffet med henblik på at stifte virksomhed - så MAX MAX 6 mdr og kun hvis du ikke har brugt det selv inden. Du laver en faktura uden moms med den faktiske markedsværdi for alt (se evt Ebay eller blå avis eller dine gamle kvitteringer) - og så betaler firmaet den som alt andet.
2: Varens værdi er det du købte den for i hovedsag - specielt når du har alle kvitteringer - hvad du kan få for den er ligemeget - det bliver bare fortjeneste
3: Du kan trække den fulde pris fra, men da du formodes og vel også i praksis bruger internet og telefon også privat, så må du kun trække moms fra i forhold til firma del for alle regninger på den slags http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html Du skal lægge 2.600 kr til dit resultat = 2.600 kr til din personlige indkomst for fri telefon http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html
Afbetaling betyder vel en regning hver måned med moms og det er det beløb du trækker fra som udgift - dog kun en del af momsen