Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fakturabog, duplikatbog og dags dato bog? hvilke bøger bruges til hvad?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 52
Fra  Awi Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at opstarte en webshop, men magter ikke at skulle logge på computerens bogføringsprogram hver gang jeg har solgt en lille ting.
Jeg har nu opdaget at der findes en række blå bøger, som man kan bruge indenfor virksomhedsverdenen.
Jeg ved dog ikke hvilke der er relevante at bruge for en internetbaseret virksomhed. og har derfor en række spørgsmål ang. bøgerne:

1.
Som der står i overskriften kunne jeg godt tænke mig at vide hvad forskellen er på bøgerne?

2.
Derudover, i hvilken sammenhænge de benyttes?

3.
Må jeg fx bruge et af hæfterne som faktura (der skal vedlægges til kunden når man har indgået en handel på nettet og varen skal sendes til kunden)?

4.
Hvis jeg må og også vælger at bruge en fakturabog, hvad har det så at sige for min bogføring?
Skal jeg ind og indskrive mine fakturaer i mit bogholderprogram så, eller kan jeg undlade dette?

5. Hvordan bogfører jeg betalingen hvis jeg benytter en fakurabog, og der er betalt med fx mobilepay?

6.
Er der en af hæfterne jeg evt kan bruge, når jeg tager på fx messer og kræmmermarkeder (har ikke mulighed for et kasseapperat)

7.
Jeg syntes at have læst herinde at hvis man tager på markeder eller messer, behøver man ikke lave kvitteringer til kunden med mindre de beder om en, så længde beløbet der handles for er under 1000.- Er det korrekt forstået?

Håber der er nogen som kan hjælpe med alle mine spørgsmål

MVH

Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 52
Fra  Awi Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogen som måske kan svare på bare en eller to af spørgsmålene?
Mvh

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

 3.Ja du må godt vedlægge en faktura til kunden i pakken du sender.

4. Har du vedlagt en faktura i pakken til kunden, i en fakturabog er der 2 fakturaer med samme nr., en til dig og en til kunden, skal du bogføre din faktura som et salg i dit bogføringsporgram.

5. Er der betalt med mobilpay er det lig med kontant betaling, kunden har krav på en kvittering (faktura).

6-7. Tager du på messer eller lign. brug altid en fakturabog uanset beløbet størrelse, kommer skat er altid rart at kunne dokumenter salget

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Er det mon det rigtige bogføringsprogram, du har, hvis det er besværligt at logge ind på? Ja, ok, måske ikke for hver lille ting. Men du kan jo selv lægge et bestemt interval (alt efter, hvor meget du sælger) og så - ud fra dit kontoudskrift el.l. bogføre hver dag eller med nogle dages mellemrum.

At føre både diverse bøger OG et bogføringsprogram lyder lidt som dobbelt-arbejde for mig, men jeg kan da sagtens være forkert på den.

Til brug på markeder eller lignende vil jeg da tro, at en kvitteringsblok ville være brugbar og tilstrækkeligt? Så kan du selv stemple dem med dit logo på forhånd og så give folk en pæn kvittering med hjem - hvor de oven i købet kan finde dig og bestille mere på et senere tidspunkt.

Hvis folk har betalt med MobilePay skal det da bare bogføres direkte ind i dit regnskabsprogram. Hvorfor skulle det være en fordel at skrive en faktura/-bog først? Sender du ikke ordrebekræftelser til dine net-kunder? 
Jeg må så sige, at når jeg selv betaler med MobilePay på markeder eller i gårdbutik el.l. forventer jeg ikke yderligere kvittering, da systemet jo giver mig en kvittering for transaktionen.

Jeg ville nok smide lidt penge efter en bogholder i stedet, der lige kan sætte dig ind i de aktuelle kvitteringskrav, så du ikke køber en masse, du ikke har brug for. :-)

Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 52
Fra  Awi Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:

 3.Ja du må godt vedlægge en faktura til kunden i pakken du sender.

4. Har du vedlagt en faktura i pakken til kunden, i en fakturabog er der 2 fakturaer med samme nr., en til dig og en til kunden, skal du bogføre din faktura som et salg i dit bogføringsporgram.

 

Hvis jeg så har brugt faktura bog, kan jeg så nøjes med at bogføre mit samlede salg én gang om måneden i en samlet post?
Eller skal jeg ind og skrive hver faktura ind i mit bogføringsprogram?

Håber du kan hjælpe med svar, selvom jeg skriver lidt sent.

MVH Janni

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)