Jeg overvejer at opstarte en webshop, men magter ikke at skulle logge på computerens bogføringsprogram hver gang jeg har solgt en lille ting.
Jeg har nu opdaget at der findes en række blå bøger, som man kan bruge indenfor virksomhedsverdenen.
Jeg ved dog ikke hvilke der er relevante at bruge for en internetbaseret virksomhed. og har derfor en række spørgsmål ang. bøgerne:
1.
Som der står i overskriften kunne jeg godt tænke mig at vide hvad forskellen er på bøgerne?
2.
Derudover, i hvilken sammenhænge de benyttes?
3.
Må jeg fx bruge et af hæfterne som faktura (der skal vedlægges til kunden når man har indgået en handel på nettet og varen skal sendes til kunden)?
4.
Hvis jeg må og også vælger at bruge en fakturabog, hvad har det så at sige for min bogføring?
Skal jeg ind og indskrive mine fakturaer i mit bogholderprogram så, eller kan jeg undlade dette?
5. Hvordan bogfører jeg betalingen hvis jeg benytter en fakurabog, og der er betalt med fx mobilepay?
6.
Er der en af hæfterne jeg evt kan bruge, når jeg tager på fx messer og kræmmermarkeder (har ikke mulighed for et kasseapperat)
7.
Jeg syntes at have læst herinde at hvis man tager på markeder eller messer, behøver man ikke lave kvitteringer til kunden med mindre de beder om en, så længde beløbet der handles for er under 1000.- Er det korrekt forstået?
Håber der er nogen som kan hjælpe med alle mine spørgsmål
MVH