Er der nogen der har fingeren på pulsen når det gælder ansvar i forbindelse med virksomhedsoverdragelse (af et anpartsselskab) ?
Lad os antage at jeg overtager alle anparter i en virksomhed her pr. 1/6/2017 - hvem har så det juridiske ansvar for regnskab og moms for perioden før overtagelsesdatoen?
Tidligere ejer/direktør kan jo i princippet have undladt at bogføre noget som helst i perioden og også have undladt at indbetale moms osv.
Hvis det er tilfældet, er det så noget den tidligere ejer/direktør hænger på eller er det mig som ny ejer/direktør der hænger på det ?
Kan jeg evt. sikre mig imod dette i forbindelse med virksomhedsoverdragelsen?
Svaret er vel, at det er ejeren der aflægger årsrapporten som har ansvaret for den. Det kan ikke tørres af på, at forrige ejer ikke havde lavet ting korrekt. Den der laver årsrapport har ansvaret
Samme gælder jo i forhold til alle andre pligter, aftaler, udført arbejde inden overtagelsen, ansatte, lovpligtige forsikringer og alt. Det er den til en hver værende ejer af anparterne som har ansvaret
Det er muligt man kan lave aftale om, at den gamle ejer personligt hæfter for ting, men det vil så være en besværlig civil retssag formentlig og den gamle ejer kan jo også være helt flad, så man hæfter som ejer for alt. Imod 3. Parter, kunder, leverandører, skat, ansatte osv har ejer af selskabet ansvar - og her den nye ejer
Derfor som CEF skriver, må man lave due diligence = kræve indsigt i alle aftaler - 3. Parts og alt + i regnskab og lager og og og
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det er direktøren og ikke ejere som har ansvaret.
Hvis en tidligere direktion gør noget ulovligt, så står de til regnskab for det. Gør efterfølgende ikkenoget for at rette op på det, kan de og selskabet ligeledes drages til ansvar. Men nu kommer det jo så også an på hvad brøden består i!
Det afhænger lidt af hvad du skal give for firmaet, men var der ikke den mulighed at du stiftede et nyt selskabApS eller IVS og overdrog alle aktiviteter fra det nye til det gamle.
I forbindelse hermed, kan du også overtage navnet, så kunderne ikke umiddelbart opdager noget og den gamle ejer, som jo alligevel vil ud, kan selv stå for at lukke det gamle selskab.
mvh Jørgen
juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder
retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu
enig - gik ud fra at trådsarter her ikke bare bliver ny ejer men også selv ny direktør :)
Ansvaret for selve regnskabet er vel hos dem der afleverer det uanset hvem der har været direktør og/eller ejer under perioden tidligere.
Her taler jeg ikke om ulovlighed som sådan, men fejl og mangler i regnskabet inden overtagelsen (som tråden jo går ud på), som den tidl direktør vel ikke vil blive draget ind i når den ny ejer afleverer årsrapport - eller?
Venlig hilsen John hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Det er ikke et selskab jeg skal købe men derimod skal jeg overtage ejerens anparter i selskabet da der er foretaget udlæg i disse i forbindelse med et mellemværende mellem ejeren og jeg.
Jeg forsøger at finde ud af om det er for risikabelt for mig at overtage disse anparter i forhold til hvilket ansvar jeg måtte stå tilbage med hvis ejeren bevidst har undladt at betale moms og øvrige kreditorer frem til overtagelsesdatoen.
Som jeg læser jeres svar, så kan jeg godt overtage selskabet og være ejer af dette og stadigvæk have den tidligere ejer som direktør - måske er det vejen frem. Min plan er at lukke selskabet ned ret hurtigt efter at jeg har overtaget anparterne (Da det er en konkurrerende virksomhed).
Hvis I har nogen ideer til hvordan jeg får det hele til at gå så gnidningsfrit som muligt, så hører jeg meget gerne fra jer ! :)
Overtager du anparter er det jo som at købe og du bliver ejer. Det er klart det kan være en fordel at den gamle direktør forsætter, men du kan stadigt som ejer godt have en vis risiko, da ejerne jo er ansvarligt for f.eks netop indsættelse af god nok direktør og ansvarlige regnskabssystemer osv - lige som en evt senere luking med stor moms gæld, mig bekendt kan give dig problemer ved andre stiftelser siden, med krav om sikkerhed for momsen i dem osv
Det mest gnidnigsfrie er for mig at se, at køre via en advokat der afgør nødvendigt omfang af due diligence og vel også sikrer, at du faktisk får noget ud af det (nogle af dine penge) og ikke bare arbejde
Prøv f.eks www.ditselskab.dk adv Jacob Tøjner og tag en snak med ham i et kort indledende møde eller måske Jørgen her fra tråden er et godt valg - bare tag en jurist ind over ovevejelsen
vh John Hanniver