Jeg har en kunde, der (trods produkterne blev godkendt på forhånd) fortsat kommer med omfattende rettelser og kommentarer til det færdigleverede produkt (webpage). Jeg er gået langt for at tilfredsstille kunden, og jeg har lavet alle rettelser indtil videre. Det fortsætter dog, og min mistanke er nu, at kunden ikke har pengene til at betale, og derfor trækker processen i langdrag. Jeg går på ferie nu, og jeg vil derfor gerne have afsluttet processen. Jeg har en klar og tydelig kontrakt, hvori der står, at kunden kun har lov til at komme med rettelser til layoutforslaget - når dette er godkendt, kan det ikke ændres. Jeg har på skrift, at kunden har godkendt layoutet, og de rettelser, der er til produktet, er i et omfang, der hedder, at helt nye elementer skal tilføjes - noget som kunden ikke tidligere har nævnt, og som heller ikke var en del af tilbuddet. Det der derfor ikke, fordi der er utilfredshed med mit leverede produkt. Kunden forsøger nærmere at snige ekstra elementer ind ad bagdøren i håb om at undgå betaling. Jeg tænker naturligvis, at jeg sender en faktura, og så er det kundens problem, at der er nogle elementer, hun ikke er tilfreds med. Jeg har leveret alt som ønsket - og jeg har tilmed tilføjet adskillige ekstra elementer med stor rabat for at imødekomme kunden. Nu vil jeg jo egentlig bare gerne have den relativ store sum penge, hun skylder mig. Derefter kan jeg altid påbegynde arbejdet igen efter sommerferien og sende en ny faktura, hvis hun har yderligere elementer, der skal tilføjes. Hendes argument er dog, at hun ikke føler, at produktet er færdigt, og derfor vil hun ikke betale, før hun har en hjemmeside, hun er fuldt ud tilfreds med. Min udfordring er derfor af ren etisk karakter - jeg synes, at det virker forkert at sende en regning til en kunde, der ikke selv føler, at hendes produkt er færdigt. Modsat kan jeg godt se, at jeg hurtigt kan vente et halvt år på at få pengene for et stykke arbejde, som jeg reelt har færdiggjort for en måned siden. Er det bare at sende fakturaen, eller havde I holdt sagen åben? |
Hej Jonas.
Jeg tror den slags situationer må være en vurderingssag fra gang til gang. Når det er sagt ville jeg dog nok holde mig til aftalen der er indgået, herunder det godkendte layoutforslag, samt forsøge at gøre det tydeligt endnu engang hvad der er aftalt og hvad der er leveret. Dertil ville jeg liste kundens ændringsønsker og oplyse hvad det vil kræve (og koste) at få det med også. Den fremgangsmåde kan jeg kun se som fair, også selvom man gerne vil gå langt for at gøre sin kunde helt tilfreds.
Rent aftalemæssigt, hvis du har leveret det I har aftalt, så kan dine kunde ikke bare undlade at betale. Sker det alligevel, kan du overveje at sende rykkere og i sidste ende sende den til inkasso.
Hvis scenariet havde været, at det "kun" krævede et par timers ekstra arbejde at komme i mål med kundens sidste ønsker, havde jeg gjort det i stedet.