Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af hobbyvirksomhed: Hvor starter jeg?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Aug 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Jeg har efter lidt overvejelser besluttet mig for at starte en mindre hobbyvirksomhed, hvor jeg i kraft af min hobby kan levere en service, der forhåbentligt kan give et mindre afkast, som jeg kan bruge på at udvide hobbyen. Formålet er altså ikke at virksomheden skal være noget, som jeg kan leve af - heller ikke på deltid.

Jeg har ingen erfaring med virksomheder og oprettelse heraf, og søger derfor lidt råd og læsestof til det helt praktiske: Hvordan registrerer jeg min virksomhed og hvilke ting skal jeg være opmærksom på?

Jeg kan læse mig til, at man som mindre virksomhed med omsætning under 50.000 kr om året ikke nødvendigvis skal momsregistreres. Hvad er fordele og ulemper ved dette? Jeg køber flere materialer til min hobby i udlandet (båden inden og udenfor EU). Vil jeg uden en momsregistrering kunne fratrække moms på de materialer, jeg køber?

En lille bekymring jeg har er, hvilken betydning en oprettelse af en hobbyvirksomhed har for min personlige skattesituation. Vil SKAT behandle min årsopgørelse markant anderledes eller er virksomheden blot et ekstra punkt?

En sidste bekymring er det administrative: Hvor meget administrativt medfølger en sådan virksomhed? Er det noget med at man skal have revisor ind over eller er det til at overkomme? Jeg vil jo egentlig helst blot bruge lidt ekstra tid på hobbyen og ikke administrativt bøvl.

Det var vist alle spørgsmål for nu - men der kommer nok mange flere!

Tusind tak for hjælpen! :-)



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det ER en hobby så er det ikke så meget hvad der er fordel eller ikke - for så kan du ikke momsregistrere den og som sådan er det heller ikke noget der udløser hverken skat eller fradrag - men hvis det er med indtjening for øje og en vis seriøs intensitet i drift - så er det
Læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/seris-virksomhed-eller-hobbyvirksomhed.html 

Hvis du kommer frem til at det er erhverv så vil personlig virksomhed være det nærmeste - og evt uden moms så bliver det et PMV http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Aug 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svar! Jeg kan da godt se, at det er lidt mere tvetydigt, hvorvidt det er hobbyvirksomhed eller ej. Kan jeg anmode SKAT eller lignende om en uforpligtende vurdering? 

Tak for svar!

Tilmeldt 26. Jun 18
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Han skal vel betale SKAT af overskuddet ved en hobbyvirksomhed?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Wasd9595:

Hej John

Tak for svar! Jeg kan da godt se, at det er lidt mere tvetydigt, hvorvidt det er hobbyvirksomhed eller ej. Kan jeg anmode SKAT eller lignende om en uforpligtende vurdering? 

Tak for svar!

ja forudsat du kan formulere et klart spørgsmål så du ikke bare får en generel forklaring men ja  man kan bede skat om bindende svar for et ret lille gebyr

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)