Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura og moms

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 21. Apr 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis en virksomhed søger tekstforfattere til at skrive tekster til en fast pris, hvordan skriver jeg det så på en faktura?

Prisen som virksomheden betaler for en tekst er 100 kr. 

Jeg er registreret som enkeltmandsvirksomhed.

Skal jeg skrive 125 kr. inklusiv moms, eller 100 kr. eksklusiv moms?

Virksomheden er vel ikke interesseret i at betale 125 kr i stedet for 100 kr. Men jeg er heller ikke interesseret i at få 75 kr for teksten i stedet for 100.

Håber nogen kan hjælpe :-)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12667
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver ikke om din enkeltmandsvirksomhed er moms registreret.

Normalt når virksomheder handler sammen (B2B) er de priser der oplyses altid ekskl. moms. Momsen betyder ikke nogen for din virksomheds kunde, da de kan trække den fra som købsmoms.  

Så sælger duGenerelt bør du nok sætte dig lidt bedre ind i den helt elementære forståelse af moms. 

En vare til 125 DKK inkl. moms, vil din kunde reelt kun betale 100 DKK for varen, da de trækker momsen fra.

PS:  100 DKK uden moms er ikke 75 DKK men 80 DKK

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du kommunikerer med en momsregistrerede, er beløb du nævner som standard ekskl. Moms. I min verden er det en god idé at gøre opmærksom på at prisen er ekskl. Moms.
Hvis du kommunikerer med en ikke-momsregistrerede, er beløb du nævner som standard inkl. Moms.

Men sender du en faktura, så skriver du beløbet ekskl. Moms bag teksten, så tæller du alle linjer sammen, skriver mellemresultatet ned, regner ud hvor meget Moms der er på det, skriver det under mellemresultatet, og så tæller du mellemresultatet og momsen sammen, det er så slutresultatet.

Jeg er klar over at der ikke er et ord der hedder "mellemresultat", men jeg vil gerne undgå fagtermer, ikke mindst fordi jeg selv ikke er bogføringskyndig.

Albert

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
PS:  100 DKK uden moms er ikke 75 DKK men 80 DKK

Jep, den så jeg også. Ville også reagere på det, men glemte det igen :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46502
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan selv afgøre om du - til andre momsregistrerede skriver det som 100 kr excl moms eller 125 kr inkl. moms - det er samme sag for både dig og den momsregistrerede modtager

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange varianter af svar på et relativt simpelt spørgsmål. Her kommer endnu ét:

Du skriver ikke, om du er momsregistreret. Hvis du ikke er, skriver du blot beløbet. Hvis du er, skriver du beløbet, i dit eksempel 100 kr, og herefter plus moms, 25 kr., at betale ialt 125 kr. Eventuelt momsbeløb skal fremgå af fakturaen. Det gælder både til firmaer og privatpersoner.

Du spurgte ikke til andet end, hvad du skal skrive på en faktura, så jeg vil ikke svare på andet. Dog vil jeg tillade mig at korrekse: 100 kr. inkl. moms er det samme som 80 kr. plus moms :-)

Tilmeldt 21. Apr 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar allesammen. 
Jeg er lige blevet momsregistreret, da indtægten er blevet større i år. 

kan godt se jeg skal bruge mere tid på at læse op på moms. Synes dog det er meget indviklet :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46502
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

HansChristian6400:
kan godt se jeg skal bruge mere tid på at læse op på moms. Synes dog det er meget indviklet :)
god ide. Husk man kan risikere moms på al omsætning inden man blev momsregistreret, hvis man f-eks omsætter 48.000 på 8 mdr og så registrerer, da det er så snart det er åbenlyst man vil komme over 50 t som er punktet der skal registreres (ofte ca 4000 per måned)

Du kan læse mere simpelt om moms, men hvis vi taler dansk moms ind og ud, er det helt ukompliceret generelt - Ebog eller paperback Introduktion til regnskab og e-bogen Fradrag 2022 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Du kan læse mere simpelt om moms, men hvis vi taler dansk moms ind og ud, er det helt ukompliceret generelt - Ebog eller paperback Introduktion til regnskab og e-bogen Fradrag 2022 

Men kompliceret nok til at der vies mindst et kapitel til emnet :)

Personligt synes jeg heller ikke at Moms er så indviklet, men nu har jeg også angivet Moms så mange gange, at jeg ikke mere har et tal på det (og nej, det kan jeg ikke bare regne ud, da jeg ikke mere ved hvornår jeg gik fra kvartårlig til halvårlig, og hvor mange gange jeg har gjort det for andre, og hvor mange gange jeg har fået min bo-holder til at gøre det for mig). Men ALT er nemt, hvis du bare ved hvordan, og sådan er det også for Moms.

I øvrigt, det første link virker ikke.


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46502
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Albert van Harten:
I øvrigt, det første link virker ikke
hvis det er ordet moms - så er det ikke mit link - men dinero der selv danner det ud fra en række ord som moms skat osv - men måske ikke virker

Det som generelt er nemt er salgs og købsmoms ved handel i Danmark (modsat import/ eksport) - DK er nemt via et hvert regnskabsprogram - eneste krav er at man selv ser om der er moms på fakturaen i næsten alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)