Hej derude, Jeg har hævet penge fra EUR bankkontoen til privaten en masse gange mens jeg var i udlandet, og i Billy kan jeg ikke bogføre sådanne transaktioner med andet end DKK.
Jeg kunne evt starte forfra og bogføre DKK og EUR kontoen som en enkelt og samme DKK konto, med alt EUR konverteret af mig selv til DKK? Og bare droppe bankafstemningsfunktionen. Tak på forhånd Venligst |
Det er jo ikke så smart men for hver hævning så har du vel på kvittering og i banken beløbet i Euro også og så kan du jo udligne den samlede forskel ved EN indbetaling fra dig privat til din Euro på præcis den mængde Euro du fejlagtigt har hævet privat. Det kræver vel bare, at du lægger alle dine Euro hævninger privat sammen i Euro og så overfører præcis det beløb i Euro fra privat til firma Eurokonto - så er alt det udlignet i firmaet?
Dermed kender du også den kurs for DKK som skulle bruges til at udligne alle de Euro hævninger og den kan du nu bogføre dem med i DKK
Der blev ikke lige regnet evt valutadifference mellem køb og din samlede indbetaling, men det må du (og SKAT) leve med, og DKK og Euro hænger jo ret tæt sammen kursmæssigt.
Du kan altid kun bogføre i DKK (eller alt i en anden valuta) så rettelsen ville ikke være lettere i så meget andet, når du ikke kender dagskurserne (som faktisk så også KAN findes) Din Euro konto vil altid så i DKK i regnskabet, og her er det du vil have kursdifferencer f-eks 31/12 eller når du regulerer, fra hvad der faktisk står i Euro og til hvad du i bogføringen har i DKK: Forskellen bogføres som en samlet kursdifference, og den metode kunne du også bruge for hver hævning
vh John Hannover