Hej Henrik
1) Ja, med en dansk konto hos Stripe, er det desværre ikke muligt at settle i alle valutaer. Jeg har ikke forstået hvorfor det er. Vi settler i USD, EUR og GBP til Wise uden at betale noget vekselgebyr. Herfra betaler vi de regninger vi har i de valutaer. For AUD og CAD settler vi til vores danske bank konti de de respektive valutaer (uden at veksle). Her betaler vi så et 1% settlement fee. Jeg kan ikke forklare hvorfor. Men det er stadig billigere end de 2%. Hos banken betaler vi ca 0,2% for at veksle. Vi har prøvet at forhandle med Stripe, og fået en minimal discount. Deres bedste råd til os var at åbne virksomhed lokalt hvis vi gerne ville have lavere gebyrer (det tror jeg lige vi venter lidt med!)
2) Det lyder fint at bruge Stripe og Billy som du planlægger. Jeg har altid gået ud fra at man skal sende en faktura til kunden, så det har vi gjort. Men jeg kan ikke svare på om det strengt taget er nødvendigt. Vi har bare automatiseret det, og sender den faktura som Stripe genererer. Mon ikke det er noget du kan gøre via deres customer portal? (det er noget der er kommet efter vi byggede vores eget, så jeg har ikke selv prøvet det)
Vi har skrevet vores egen integration i Ruby. Det har der nok samlet set ligget nogle mandemåneder i over de sidste par år. Der er så mange små detaljer man skal skal (eller kan vælge) at have styr på. Ud over de åbenlyse, fx: export af reverse charge liste til One Stop moms, refunderinger/kreditnotater, mails ved udløb af kort og fejlende betaliner (helst med auto-login links til updating af kortoplysninger).
Du kan bruge alt alt for meget tid på at få styr på alverdens edge cases og bygge det perfekte system. Hvis du stadig er igang med at bygge dit produkt og ikke har sendt din første regning endnu. Så vil jeg anbefale dig at finde en simpel løsning som en god nok for nu. Glem at spare 2% på vekslegebyr. Det er ikke rigtig væsentligt for din success. Skær alle hjørner du kan og fokuser på at byg et godt produkt. Snak med dine kunder. Og få det solgt! Så skal du nok finde ud af detaljerne og hvor du kan spare lidt senere :)
Jeg ville ønske jeg kunne pege på den simple løsning. Vores egen løsning er desværre ikke simpel. Jeg vil nok kigge grundigt på Stripe's customer portal hvis jeg var dig. Men der er sikkert andre gode alternativer (Chargebee, Recurly, Paddle etc).