Hvordan fungerer det med “løn” udbetaling til sig selv og min partner når vi begge har 50/50, det logiske er jo 50/50 af overskuddet går jeg udfra. MEN, hvis vi nu antager at kun den ene af os går fuldtid først og derfor gerne skal have en løn at leve for, hvad gør man så? For hvis det nu kun er den ene af os der arbejder mest og derfor “fortjener” mest løn, hvordan får min partner så gavn af de 50 procent, når der ikke er mulighed for fuldtids løn til begge, min tanke var jo at hvis den ene var fuldtid og den anden ikke, så den der ikke var fuldtid ville få et mindre beløb, men det giver vel ikke mening hvis vi begge ejer 50 procent ? Et klogt hoved der gider at sætte mig ind i hvordan det fungere med procenter og “løn” Mvh ! |
“Løn” til sig selv og partner i virksomhed
- 1
Et ApS er en selvstændig juridisk enhed. Her betaler selskabet skat af overskuddet, ejere betaler skat af eventuelt udbytte og kan få løn som almindelige ansatte. I et I/S kan der udbetales løn til f.eks. en af ejerne på samme vis som han/hun var en ansat. Det skal dog fremgå af ejeraftalen. Der ud over bliver ejerne beskattet af overskuddet. Det kan godt betale sig at få hjælp fra en advokat til at udarbejde ejeraftalen. |
Løn til ejerne bør på en eller anden led afspejle jeres arbejdsindsats da alt mellem ejer og ApS skal lforegå med armslængde = som I ville lønne andre også god vind med det |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
I I/S kan I også benytte løn men der kan i også i ejeraftalen vedtage en skæv fordeling af overskuddet, så i I/S er det langt lettere. enten løn eller skæv deling af overskud i ejeraftale vh John Hannover |
Og hvad får han ellers ud af sine 50 procent hvis vi ikke får samme “løn” blot af nysgerrighed |
ja i I/S KAN man ændre fordelingsforhold hvis man har grund og ellers deles som aftale i ejeraftale og uden - efter ejerandel men det som at sejle på en armeret sømine ikke at have ejeraftale i I/S vh John Hannover |
Du har allerede fået gode svar omkring hvordan du kan give forskellige lån til jer hver især. Nu tror jeg at jeres udfordring er at lave en rimelig aftale omkring hvordan den løn skal fordeles. Her er et par muligheder der måske kan give jer nogle ideer: 1. En fast aftale med fast honorar. fx x.000 kr/md for personen i fuld tid. Resten af overskuddet fordelt ligeligt. Men hvad hvis der ikke er penge til at betale lønnen. 2. En fleksibel aftale med fast honorar. For at tage højde for at den ene begynder at arbejde mindre og den anden også begynder at bidrage fast, så kan man fx arbejde at for ca hver dag man arbejder per uge så får man x.000 kr/md. Fx 10.000 kr/md for 1 dag per uge og 20.000 kr/md for 2 dage per uge. Så kan i løbende justere. 3. Fleksibel afhængig af indtægt. Hvis i leverer ydelser overfor kunder så kan i aftale at x% af indtægten fra kunden går til den som leverer arbejdet. For at komme med bedre ideer til jer, kræver det nok at jeg lidt bedre forstår jer og jeres forretning. Min pointe er blot at i godt kan aftale på forhånd hvordan en rimelig fordeling kommer til at ske på en måde der prøver at tage højde for forskelige situationer. I forhold til hvad man gør hvis man har aftalt en løn, men ikke har indtjening i virksomheden endnu til at betale den, så er det også forskellige løsninger her. Men jeg ved ikke om det er et issue for jer? |
Med venlig hilsen
Martin Poulsen, Driversnote