Hej Amino'er Google Search Console (herefter GSC) bliver ved at sende rapporter om et problem på min WordPress-side. Under Pages | Page Indexing | Not found (404) | listes 132 sider som ikke findes mere. Der er tale om sider, jeg har flyttet eller slettet siden 2017. Når jeg tidligere har slettet/flyttet sider har jeg hver gang ændret min .htaccess-fil. F.eks.: Redirect 301 /undermappe/gammel/sideOld /undermappe/ny/sideny Jeg har været meget præcis i .htaccess, og der er ingen cirkulære redirects. De eksisterende redirects i .htaccess virker. Dvs. går jeg ind på en gammel adresse i en browser åbnes den nye, rigtige, redirectede side. Er der nogen, der ved: * Gør jeg noget galt i .htaccess-filen ? INFO: * WordPress nyeste version - alt opdateret (tema, plugins, WordPress) På forhånd MANGE TAK for indspark :-) |
Min første tanke er:
Er siderne slettet fra XML sitemappet også? Jeg har ofte set at XML sitemappet ikke er opdateret, og derfor stadig referere til gamle urler som bliver omdirigeret. Det skal du sikre dig ikke sker.
Når det så er sagt, lyder det som om du redirecter korrekt, og min anbefaling vil være at du lige tjekker hver redirect i GSC, for hvilken side eller henvisningssti de har fået urlen fra. Det giver nemlig et indblik i hvor fejlen opstår, hvis der da er tale om en fejl.
Når det så er sagt, så rigtig nok, så crawler Google de gamle urls, mange år frem. Det har jeg i hvert fald oplevet. især hvis der stadig ligger links ude på nettet, som linker til de gamle sider. Så det kan også være en falsk/positiv situation for en registreret redirect i GSC.
Guide til redirect kan du finde her
Men du gør det umiddelbart korrekt.
MVH Kim Tetzlaff