Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af kreditnota for salg

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Dec 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa,

Jeg har startet et forlag, og mine bøger ligger på et centrallager, hvorfra boghandlere og biblioteker bestiller bøgerne. Centrallageret tager nogle procenter for håndtering og lagerleje, men ellers går betalingerne så at sige direkte til dem. Hver måned får jeg så en opgørelse over salget og deres andel. Første måned skyldte jeg dem penge for oprettelsesomkostninger, og jeg fik derfor en simpel faktura til betaling.

Denne måned har jeg derimod penge til gode (godt bogsalg), og centrallageret skylder derfor min virksomhed penge. De har derfor sendt mig en kreditnota med et negativt beløb (negativt set fra deres perspektiv), som de vil overføre til mig senere på måneden.

Spørgsmålet går på, hvordan jeg bogfører denne kreditnota og denne transaktion? Altså hvilke bogføringskonti er i spil? Det er jo salg, men jeg har ikke udskrevet nogen faktura. Og kreditnotaen er ikke koblet på en tidligere faktura, som skal modregnes noget. Og er bilagsdatoen, når jeg har modtaget kreditnotaen eller når pengene kommer ind?

På forhånd tak for råd og hjælp!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46992
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:28

De må ikke sende kreditnota - det må man kun hvis der er en faktura der var gal - det andet overholder ikke bogføringsloven overhovedet

De kan sende dig et afregningsbilag som du behandler helt som hvis DU selv havde sendt en tilsvarende faktura - som et salg under omsætningen på konto for ydelsessalg EU i Dinero (går ud fra du ikke sender en bog men de blot har rettigheden til at DE trykker

Der skal der så indgå reverse reverse charge moms/VAT i teksten og du skal så hver måned indberette dit salg ude fra afregningsnotaen på deres VAT nummer i SKAT moms e-moms og det samlede salg uden moms til EU i rubrik B - når du bogfører ydelsessalg EU så bør det komme korrekt i Dinero 

Dato er dato for afregningsbilaget

Når du får pengene udligner du afregningsbilaget helt som var det en faktura

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Dec 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:28
Hej John, tak for udførligt svar!

Det lyder, som om jeg skal have fat i lageret og have dem til at sende et afregningsbilag i stedet. Stor tak!

Både de og jeg er baseret i Danmark, så jeg går ud fra, at der ikke skal alt muligt EU-bogføring ind over?

Mvh
Steffen
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46992
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:28

steffenkp:
Det lyder, som om jeg skal have fat i lageret og have dem til at sende et afregningsbilag i stedet. Stor tak!

Både de og jeg er baseret i Danmark, så jeg går ud fra, at der ikke skal alt muligt EU-bogføring ind over?

jeps ril 1 og 2 forudsat deres aferegningsbilag kommer fra Danmaek med korrekt salgsmoms for dug til dem så

f,eks Saxo publish bøger har du aftale med DK men får afregningsbilag fra deres hollandske trykker og udgiver så der er EU moms, så det svinger nok fra forlag til forlag

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)