Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til "ikke kørende" natklub! (Advarsel: MEGET langt)

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg skriver dette indlæg da jeg har brug for hjælp. Jeg er for øjeblikket Club Manager (bestyrer) for et diskotek beliggende i en by med 35.000 indbyggere.

Diskoteket har lagt der i mange år og har haft mange forskellige ejere, bestyrere og navne – men aldrig været nogen decideret succes. Jeg sagde ja til at prøve at vende forretningen, ved at lave et nyt koncept, med nyt navn, ny indretning, osv.. Jeg vidste da jeg gik ind i projektet at vi havde mange faktorer der spillede imod os, bl.a.

-          Stedet ligger relativt langt fra de andre ’in-steder’.

-          Vi har et ry fra de foregående diskoteker der lyder ”Der kommer kun indvandrere, bumser og små børn der”.

Men ung og naiv som jeg var, sagde jeg at det kunne jeg sagtens kunne lave om på det og gøre forretningen til en succes – men var sværere end som så fandt jeg ud af.

Jeg lavede konceptet der nogenlunde gik på: Indretningen skal være i top (se eksklusivt ud – hvilket stort set ingen af de andre diskoteker gør), musikken skulle være House/Electro – da ingen andre spiller det her i byen. Jeg fik lavet plakater til åbningsfesten og sat op med tilbuddene: Gratis champagne til de 100 første og Somersby til 20,- hele natten.

Vi åbnede den 29. November, hvilket var et utroligt dumt tidspunkt at åbne på, men ejeren pressede på for at få det åbnet inden julefrokosterne, da vi havde overskredet tidsplanen meget. Åbningsaftenen var en succes (har jeg hørt – var for stresset til selv at se det Wink) og fik ros for fed indretning, nice musik og selvfølgelig de billige somersby.

Jeg lagde stærkt ud med at have bartender, afrydder, DJ og dørmand – da jeg tænkte at der ikke skulle spares, hvis vi skulle få den forretning op at køre. Det var der også brug for i den grad til åbningen, men de følgende uger kunne jeg godt se at det var fuldstændig hjernedødt at have afryddere på, da det bare var penge ud af vinduet.  

Men som ugerne gik kunne jeg godt se forretningen ikke gik optimalt (selvfølgelig, alt opstart er svært), der kom simpelthen ikke nok folk kunder. Havde det været en skoforretning jeg havde åbnet havde det været flintrende lige meget om der kun var kommet 1 kunde hele måneden, da dette jo ikke ville betyde noget for kunden, så længe at sortimentet var i orden, betjeningen var i top og priserne var gode. Men når det er en natklub er det en helt anden sag. Når der ikke kommer så mange gæster, tænker de andre ”Hold kæft hvor er her dødt – det er det samme lort som sidst” – og som vi alle ved, spreder dårlige nyheder sig som en steppebrand.

Jeg blev ved med at undskylde over for mine kunder og fortælle ”Det er December/Januar det her, det er døde måneder – når vi er kommet på den anden side af Februar kommer der knald på og vi begynder at have flere fede arrangementer”. Jeg stod i baren og bed mine negle ned til roden,  mens jeg tænkte ”Hvad fanden gør vi nu?”. Jeg begyndte at kunne se at det på ingen måde kunne betale sig at have garderobepige på, da vi ligger inde i en bowlinghal og folk egentlig bare kan komme 2 min før vi åbner og så hænge jakken gratis der. Ligeledes begyndte jeg også at kunne se at DJ’en egentlig også var en meget dyr post at have stående ved et tomt diskotek – og det samme med den ekstra bartender. Desværre havde jeg været så dum at lave vagtplanen 2 måneder frem – så derfor valgte jeg at køre den ud, inden jeg begyndte at nedskære.

Jeg lukkede tidligere end mine åbningstider mange aftener, da der simpelthen var 100% mennesketomt og jeg tænkte at de få folk der muligvis kom derned nu, ville blive lige så skuffet over der var tomt, som at der var lukket (ved jeg godt ikke er sandt, men indtjeningsmæssigt kunne det ikke svare sig at holde længere åbent).

Jeg begyndte at ændre lidt i konceptet, jeg kunne med det samme se at vi på ingen måde kunne forlange entre, da folk kunne se lige ind hvor vidt der var gæster eller ej. Jeg kunne også se at vores nuværende åbningstider 23 – 05 aldrig ville gå an, da folk før eller siden ville bevæge sig ned i byen til de øvrige diskoteker/barer. Derfor lavede jeg det om til 22 – 03 og tænkte at vi skulle fange bowlerne og dem der gerne ville have et ’starter’-sted. Jeg lavede tilbuddene Fredag: Sjusser 25,- fra 22 - 00(lavede jeg hurtigt om til Drinks 25 kr. – da jeg fandt ud af at ikke en eneste person vidste hvad fanden en sjus var – jesus christ..) og Lørdag: Somersby 25,- fra 22 - 00. Men stadig kom der ikke mange ned.

Nu har jeg lavet det om til 20,- for begge dele i stedet – men er stadig ikke noget der giver overraskende mange besøgende. Jeg skal være ærlig og sige at dette også har noget at gøre med jeg endnu ikke har markedsført det sindssygt endnu.

Jeg prøvede for nylig at holde en House / Electro aften hvor jeg kørte Somersby til 20,- hele natten, som jeg promoverede meget godt, både over facebook og med flyers rundt omkring. Dog gav det på ingen måde den succes jeg havde håbet, tværtimod løb udgifterne over indtægterne. (Og havde de gjort endnu mere, hvis jeg ikke havde lavet nogle gode tilbud til et par grupper, for at holde på dem).

Jeg har nu besluttet mig til at få flyttet den computer der står i DJ-pulten op i baren, så jeg kan styre musikken derfra og derved spare udgiften på DJ’en på de almindelige aftener. Udover det vil jeg spille mere mainstream musik, da House/Electro godt kan skræmme nogle væk, samt at det får lokalet til at virke meget tomt, når der ikke er nogen der står og danser til det. Derved kan folk også nemmere lave sang-request, f.eks. hvis jeg holder noget ”after-school” noget på et tidspunkt.

Udover det vil jeg til at lave flere tilbudsarrangementer, som f.eks. 10’er bar.

 

Mit spørgsmål er så (ja endelig noget vi til pointen Smile):

Hvordan får jeg nu folk herned igen, når de fleste har det mindset at ”Der sker aldrig en skid dernede”?

Mit dilemma er at jeg skal holde et fuldtidsjob ved siden af, for at få økonomien til at køre rundt, samtidig med at jeg skal drive diskoteket her og stå nede i baren hver weekend, som jeg fortiden ikke får penge for, så dette gør at jeg ikke kan gå ud og markedsføre røven ud af bukserne af det til hverdag.

Alt andet hjælp er kærkommen – så skriv endelig hvis du har nogle idéer eller lignende. For mange af de idéer jeg har, kræver at der er flere mennesker.

På forhånd tusind tak - glæder mig til at høre fra dig!

 

All the best

Kasper Andreassen

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 4 person

 

Hej Kasper

Som du sikkert har fundet ud er diskoteker meget farlig leg med penge.

Tænker lidt på, når Kim Larsen synger Spejl du tager fejl.

Jeg plejer ikke at være lyseslukker, men hvis jeg var dig, ville

jeg smide håndklædet i ringen og give finanskrisen skylden.

 

Håber der nogen som kan overbevise mig, om noget andet.

 

 

 

Fra København K
Tilmeldt 30. Nov 07
Indlæg ialt: 199
Fra  Sportmonda Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper.

 

For mig lyder det som en dum idé at spille house/electro, når du ikke har nogen konkurrenter i nærheden. Mainstream musikken vil nok være vejen frem.

Nu aner jeg intet om at drive bar eller noget, men hvis jeg skulle starte sådan et sted som dig, så ville promoterer være nøglen til succes. Prøv f.eks. at lok nogle unge mennesker i nærmiljøet til at få gratis flaske mm., hvis de skaffer et vidst antal gæster ind - sørg dog for at de personer har en stor omgangskreds, da en "loner" der sidder foran sin computer, som regel kun har ham selv og hans højre hånd at tage med - og det vil jo ikke hjælpe din forretning medmindre han har kassen.

En anden ting. PIGER lokker DRENGE til natklubber - ikke omvendt! Hvorfor ikke lave noget ladies night, hvor piger drikker til halv pris, så kommer drengene lallende automatisk, da pigerne skriver SMS'er hvor de er henne.

Det var lige hvad jeg kunne komme på... håber du kan bruge det. :-)

 

mvh

 

 

Sportmonda.dk - Holdsæt med tryk til fodbold og andre holdssportsgrene

Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ligger diskoteket i Albertslund?  Har du en e-mail adresse? Vil gerne lige høre lidt mere om situationen og har muligvis nogle ideer, som forhåbentlig kan bruges.

Fra London
Tilmeldt 11. Dec 07
Indlæg ialt: 373
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper.

Det lyder som et rigtigt spændende projekt, og det er godt at se du prøver at justere lidt forskellige steder for at se ændringer.

Har du en målgruppe? For jeg tænker at billige sommersby nok kun mest trækker den lidt yngre del af folk til sig. Og jeg ved heller ikke om priserne betyder det store, de steder hvor jeg tidligere har været i byen har de oftest taget 50 kr for en cult shaker.

Jeg ved at mange af de andre diskoteker, ihvertfald nær københavn benytter sig af promoters som skriger op og markedsfører din natklub både på de sociale medier, og i vennekredsen. De får så procenter af de folk som de trækker til. Men de gælder om at få fat på de rigtige mennesker.

Måske er det også musikvalget? Prøv at tjekke udvalget ud hos nogle af de andre diskoteker og få lidt inspiration derfra. Måske kunne du prøve tema-aftener. Jeg kender ikke din målgruppe, og aldersbegrænsninger, nogle af de steder jeg færdes er det 16+ om fredagen og 18+ om lørdagen. Så måske du kunne reklamere lidt på de forskellige ungdomsuddannelser i byen? Evt. skaffe promoters fra de selv samme steder.

PeterGreve:

Prøv f.eks. at lok nogle unge mennesker i nærmiljøet til at få gratis flaske mm., hvis de skaffer et vidst antal gæster ind.

Ja. Nogle af stederne har en "Kom 5 mennesker, og få en gratis flaske" det tror jeg også er ret effektivt.

 

Held og lykke med projektet.

Hilsen Kasper Grubbe

Fra Kokkedal
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 80
Fra  Sibl Solutions ApS Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper,

nu er jeg langt fra ekspert i diskoteker, men jeg har da nogle ideer som måske kunne få mennesker ind fre og lørdag.

du kunne holde tema dage og andre muntre indslag. det vil nok kræve at du har nogle stykker til at hjælpe dig.

 

Fredag

unge mellem 18 - 30  

10,- indgang og 10,- i garderoben. 4 shots for 50,- øl til en 25,- og sommersby til 20,- (piger gratis adgang!!!!) er rygtet at der er mange piger, kommer der mange mænd.

Fint med musikvalget, men find en sæbeboble maskine og lav lidt sjov på dansegulvet!

 

 

Lørdag:

Kunne være for de "unge" mennesker over 30 .. sjove drinks, evt kareoke konkurrencer  miss wet t shirts (til sommer), babe nisse fest (til jul)

mere nærliggende babe "easter" bunny fest (piger der er udklædt kommer gratis ind) mænd 100,- indgang.

 

en "single" aften kunne også være en sjov mulighed..

Generelt: fint at du styrer musikken fra baren. du kunne jo evt. rafle med kunderne om prisen eller endda "hugge" om det (de vinder = gratis shot, oveni det de køber) bartenderen vinder og de betaler fuld pris og ingen shot! eller bare et dobbel or nothing koncept.

som sagt det er bare noget hurtigt tanke spind..men jeg håber det kommer til at køre for dig ;-)

Fra Fredericia
Tilmeldt 12. Aug 08
Indlæg ialt: 30
Fra  Mobiludstilling.dk Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper.

Lige et par tanker........Hvorfor er der ikke andre som spiller House ? Kunne det være fordi det er en dødssejler ? Hvad med at prøve noget mere mainstream, Evt. køre noget firser nostalgi, eller mere hyggemusik ala ABBA.

God ide med at " udnytte " muligheden i bowlerfolket. Kunne du ikke lave et samarbejde med bowlinghallen hvor kunderne ( for en beskeden merpris ) oven i pakken med bøf og bowling kan runde af med fadøl, drinks eller lign. på diskoteket og kommer i fed stemning med ABBA , Kim Larsen John Mogensen eller bare helt almindeligt popmusik som er oppe i tiden.

Overvej dit publikum........Hvilken musik ville de syntes var fedest at der blev spillet......du kunne endda lave et lille spørgeskema som du omdelte Bl.a. til bowlerfolket og give 10 kr. rabat i baren til alle som returnerer deres svar. Lur mig om ikke at mange af besvarelserne ville være rimelige enslydende.

Drop betaling på entre og garderobe. Vær billig i baren og regn med underskud den første tid. Giv folk noget for pengene, så kan i altid " skrue lidt op " når stedet er blevet populært. Lad vær og bid negle ( ved godt det er en talemåde ) men brug din energi på at smile og være en super behagelig vært over for de gæster som dog kommer.

Få gang i nogle rene " kvindeaftener " med modeshow, flotte drinks samt mandestrip og rene " mandeaftener " ( husk kvinderne skal ind i løbet af aftenen ) med fodbold og boksekampe på storskærme og strip.

Få gang i nogle temaaftener......halloween er p.t. helt oplagt og selvfølgelig drinks eller fadøl til bedste udklædte o.s.v.

Håber du kunne bruge lidt.........Held og lykke med projektet. Hvis du vil oplyse hvor i holder til skal jeg gene komme forbi med venner og tømme en fustage hvis det ikke er for langt væk.Big Smile

Venlig Hilsen Jensi

Tilmeldt 2. Dec 06
Indlæg ialt: 287
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

MusseH:

Ligger diskoteket i Albertslund?  Har du en e-mail adresse? Vil gerne lige høre lidt mere om situationen og har muligvis nogle ideer, som forhåbentlig kan bruges.

Albertslund har ikke nogen bowlinghal, så svaret må være nej Smile

Jeg kunne da også godt tænke mig at vide hvor det ligger?

Markedsføring gennem DKBN, og websites i den dur burde give gæster...

/Shock

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper

Jeg har ingen anelse om at drive et diskotek og kommer hellere selv på værtshuse. Så vidt jeg kan se, er det ikke fedt at tage et sted "langt fra byen" bare fordi det er billigt. Du tjener alligevel ikke noget på at at sælge en brændert alt for billigt og kunderne forsvinder så igen når du sætter prisen op. Men hvilke steder har success på grund af prisen? 

Kan du ikke hive fat i gymnasier, handelsskoler o.lign. Giv dem noget ekstra - især dem der arrangerer showet. Giv dem en stripper og en velkomstdrink hvis x personer vil købe en entrebillet. I det hele taget tror jeg du skal opkræve entre, da de nærrige jo vil blive når først de har betalt entre.

Når du får kritik for din uetiske markedsføring af sex og sprut overfor unge udbygger du bare konceptet med at du "kører dine gæster hjem". Dette sker i form af en bus som ankommer kommer 02-03 (?) og kører dem ned i byen.

Tja. Held og lykke med projektet.

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 00:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

RevisorOlsen:
Jeg plejer ikke at være lyseslukker, men hvis jeg var dig, ville jeg smide håndklædet i ringen og give finanskrisen skylden.

Nu er der jo flere folk der har ratet dit indlæg, så jeg er sikker på der (også) er plads til lidt kritik. Jeg synes det er et ganske useriøst svar du giver og det ikke er i nærheden af hvad der efterlyses. Efter Kaspers lange indlæg og beskrivelse af situationen kunne du i det mindste kvalificere din skepsis med nogle fakta eller egne erfaringer istedet for metaforer.

Det er simpelthen for nemt at skrive "luk lortet - jeg tror ikke på det". Det kan enhver jo gøre - og hvis Kasper vil høre den slags kan sikkert bare finde nogen i sin omgangskreds ((som de fleste andre iværksættere).

I stedet kunne du dele ud af nogle af de erfaringer du selv har med diskoteker. De mest profitable er nok heller ikke dem med de flotteste regnskaber, antager jeg.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)