Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Interview med bankdirektør: Bevilling af lån til iværksættere

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 1. Feb 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amino!

Jeg var til et arrangement i dag og faldt i snak med en administrerende direktør for en større dansk bank-kæde.
Vi talte blandt andet om hvad det præcis er bankerne kigger på lige nu - når en iværksætter ønsker et lån.

Resultatet kommer her i punktform. Jeg håber du kan bruge det:

1. Du bliver vurderet på det personlige indtryk rådgiveren får af dig som person.

- Virker der som om at du brænder du for din idé?
- Fremstår du seriøs og ærlig?
- Er du overbevisende og velovervejet?

2. Du bliver vurderet på din historik og økonomi
- Har du før drevet virksomhed med succes?
- Hvordan ser din økonomi ud i dag?
- Hvordan er din private situation ?

3. Du bliver vurderet på din præsentation
- Har du udarbejdet din forretningsplan professionelt?
- Har du foretaget gode og velovervejede analyser?
- Er der en rød tråd fra opstart - til vækst - i din ide?
- Kan du argumentere for din ide og dine synspunkter?

Udover de ovenstående kriterier er der 2 overraskende punkter for nogen:

1. Hvis ovenstående kriterier er i orden er det IKKE afgørende om du kan stille en garanti i hverken hus, kapital eller andet. Det vigtige er at banken tror på dig - og på din idé.

2. Den tid man har set fra midt/slut 90'erne hvor Roskilde Bank og Amagerbank mm. lånte penge ud med hovedet under armen er forbi. Det var en unormal situation. Til gengæld låner mange banker stadig penge ud i dag i modstætning til hvad mange tror.

De gør det bare mere velovervejet og grundigt.Både i deres egen interesse - men også fordi de ikke ønsker at se iværksættere dybt forgældet med store konkurssummer - Og det punkt kan jeg kun bakke op om.

Jeg har desværre som konsulent, oplevet rigtig mange iværksættere dreje nøglen om med forfærdeligt store underskud for udlæg i inventar eller materialer der ikke kunne afsættes. Det er summer de skal afdrage resten af livet og som har betydning for deres livskvalitet.

Så - moralen er:

Sørg for at få gjort dit forarbejde ordentligt før du henvender dig til banken. En idé på en serviet kommer du ikke langt med.

Sæt dig ind i tingene selv. Ring til en en ven. Hyr en coach eller få rådgivning af en konsulent. Det handler om at blive klog på "best practise" og på det "økonomiske sprog" som bankmanden taler - så du kan sælge dig selv og din idé ind på bedste måde.

Hej for nu!

/Marcus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

fint indlæg. Banken kan også godt lide, hvis man har en god forståelse for, at indtægter ofte skal komme før udgifter. Det betyder ikke at man ikke må være ambitiøs og ikke må skulle bruge startkapital - men planen må godt afspejle, at man forstår, at man som ny - måske uden tidligere succes - ikke skal satse på kontor på strøget og nye møbler osv. men at man løber tingene igang så fornuftigt, at man netop ikke havner, som du så korrekt beskriver, i en gældsfælde, som man i et optimistisk øjeblik troede ens forretningside fuldt dækkede.

En af de omk. man kan holde nede, er en eget udtag - Vis at man kan klare sig for lidt - og at man ikke har tænkt at bruge en del af lånte midler til løn til sig selv (hvis muligt).

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herning
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 226
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak skal du have Marcus fordi du ville dele det med os andre! Det kan godt være jeg ikke skal bruge det lige nu, men så kan jeg da have det i tankerne hvis jeg får brug for det :)

Thumbs Up!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)