Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opkøb af webshop - hvad skla jeg tage højde for?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 3. Jan 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa jeg har i forvejen både en stor fysisk butik med børnetøj/sko samt en dertilhørende web shop.

En af mine konkurrenters website er til salg og jeg overvejer om det kunne være en mulighed for mig at købe den, idet det er en veletableret hjemmeside der har eksisteret i mange år. Jeg regner derfor med at de har rigtig mange tilmeldt deres nyhedsbrev- og de kunder vil jeg vil "få rettet til" hvis jeg køber den, ikke?????? Derudover tænker jeg om der kunne være nogle googe fordele, netop fordi den har eksisteret så længe og den har været meget google aktiv.

er der nogen der ved om det kun er en fordel at opkøbe en webshop hvis man vil føre den videre i samme navn mm, for det ved jeg ikke om jeg vil, el om jeg blot skal linke til min egen når der går kunder ind på "den nye"? Jeg aner ikke hvad den koster og om det derfor overhovedet er muligt, og hvordan vurder jeg om prisen er rimelig når jeg engang får den oplyst? 

Andre ting jeg skal tage højde for?

Ja jeg er lidt på bar bund, det var bare for godt til at være sandt at den web shop jeg altid selv har beundret nu skal sælges:)

Håber der er nogen der kan hjælpe:)

Mvh Ak

Tilmeldt 14. Apr 09
Indlæg ialt: 216
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anja

Det er ikke en nem én helt at svare på men jeg prøver.

Umiddelbart så er det nok bedst at lade den pågældende shop køre videre med navnet, ansatte osv. hvis du siger det køre godt ud fra det fornemmer og hvis de i forvejen rangerer godt i Google. Hvis du valgte at lukke for deres domæne og køre videre med dit eget, som formentlig er bagefter i Google, så vil det være dumt i min tanke, så køb i stedet forretningen og konceptet og evt. videresend fra din egen shop til den nye. Igen dette forudsætter at den shop der er til salg rangere godt i søgemaskinerne.

i forhold til prisen, så kan du altid søge hjælp hos en virksomhedsmægler som dog vil tage sit salær for at hjælpe, men det afhænger af hvor stort hele virksomheden er. Jeg kunne mere forstille mig at du bør tale med din advokat i det der under alle omstændigheder skal laves en kontrakt hvor du sikrer dig at sælger ikke bare kan starte noget lign. op få uger efter han/hun har solgt til dig. Omkring prisen så skal du ind og se på regnskaberne for de sidste 3-5 år og se hvordan udviklingen i givet fald har været. Hvis denne er uden ændring, så vil virksomheden være mindre værd, men hvis den omvendt har været stigende, så er prisen naturligvis højere.

For at finde en værdi for virksomheden, så vil man typisk gange overskuddet med en faktor og derefter fastsætte en værdi, men det er igen MEGET forskelligt alt afhængig af virksomhed du prøver at købe og hvordan markedet er, samt hvordan udviklingen igennem de senere år har været i forhold til indtjeningen. Er det en sund virksomhed, så er prisen højere og den ikke sund, så lavere. Det er dog VIGTIGT at du kan se et fremtidigt vækst potentiale inden du overvejer at købe. Med andre ord skal du hele tiden tænke på at den sum du betaler for virksomheden skal du jo som minimum tjene igen for at det har været en god forretning for dig.

Et sidste råd vil også være at evt. binde sælger til at blive i direktions stolen op til 1 år efter salget, da vedkommende så vil kunne hjælpe med en overdragelse til dig. Det handler igen om virksomhedens størrelse, men hvis den koster 10 mil så er det måske ikke fedt for dig at vedkommende forsvinder dagen efter han/hun har solgt til dig, så hvis det er en større sum, så vær sikker på at sælger binder sig til at blive en rum tid efter, men igen det bør din advokat også kunne rådgive om.

Håber det lange svar hjalp bare lidt :-)

Fra Odense
Tilmeldt 3. Jan 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

hejsa tusind tak for dit svar:) Jeg håber dog ikke den koster 10 mil, da jeg ikke tror den har haft et overskud her i krisen.... men jeg må vente og se hvad de forlanger, tak så længe:)

mvh anja

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)