Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan finder jeg billedets indehaver

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 25. Mar 07
Indlæg ialt: 19
Fra  Realiseringsmetoden Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fundet et billede "This is why we plank", som jeg vildt gerne vil bruge. Men hvor finder jeg mon ophavsrettighedernes ejermand?

Jeg har googlet, man da billedet både er brugt på hjemmesider, facebook etc... så...

Kan du hjælpe?

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

De store forlag jeg kender, vil håndtere opgaven ved at publicere fotografiet, og under kolofonen på en af bogens første sider anføre:

"For enkelte illustrationers vedkommende har det været umuligt at finde frem til den retmæssige copyrightindehaver. Hvis forlaget på denne måde har krænket ophavsretten, er dette sket utilsigtet. Retmæssige krav i denne forbindelse vil blive honoreret, som hvis forlaget havde indhentet tilladelse i forvejen."

Dét de peger på, er, at de vil honorere efter fx Polfotos tariffer. Teoretisk har en krænket copyrightindehaver mulighed for at gøre Købelovens §5 gældende, hvilket betyder, at vedkommende kan kræve 3X Polfotos tarif. Med ovenstående tekst sørger forlagene for, at de i værste fald ikke kommer af med mere end almindelig tarif.

Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

John de Summer-Brason:

De store forlag jeg kender, vil håndtere opgaven ved at publicere fotografiet, og under kolofonen på en af bogens første sider anføre:

"For enkelte illustrationers vedkommende har det været umuligt at finde frem til den retmæssige copyrightindehaver. Hvis forlaget på denne måde har krænket ophavsretten, er dette sket utilsigtet. Retmæssige krav i denne forbindelse vil blive honoreret, som hvis forlaget havde indhentet tilladelse i forvejen."

Dét de peger på, er, at de vil honorere efter fx Polfotos tariffer. Teoretisk har en krænket copyrightindehaver mulighed for at gøre Købelovens §5 gældende, hvilket betyder, at vedkommende kan kræve 3X Polfotos tarif. Med ovenstående tekst sørger forlagene for, at de i værste fald ikke kommer af med mere end almindelig tarif.

Man kan vel ikke bare fraskrive sig et brud på ophavsretten, ved at skrive i bogen at man vil honorere til en standart takst?

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ikke så meget se det som brud, men mere som kunder i butikken, der ikke kan komme til at betale. Gyldendal og L&R kører løbende den praksis...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)