Her finder du mine bud på de 15 største løgne i forretningsverdenen. 1. Penge er ikke alt. Hvorfor er det, at det altid er de rige mennesker der mener at "penge er ikke alt" og "der er mere i livet end penge"? Måske penge ikke er det vigtigste, der er i livet, men når man tænker over det helt ærligt, hvad ville dit liv så være uden penge? Hvordan ville din virksomhed være uden penge? Nar ikke dig selv og tro, at du kan starte en virksomhed uden penge. 2. Du kan hvad du vil Nope! Nej! Det kan du ikke! Hvis det var sandt så ville der være en masse flere piloter og brandmænd og en masse færre pedeller og viceværter. Det er måske forkert at kalde dette en løgn. Måske skulle jeg hellere kalde det en misfortolkning? Børn drømmer om at blive brandmand, politimand eller astronauter. "Du kan hvad du vil" er en sandhed med visse modifikationer! Og så må vi ikke glemme de millioner af mennesker med handicap, der ikke kan, hvad de vil, fordi de mangler evnen. Som blind, vil du aldrig blive astronaut eller pilot og som døv, vil du aldrig blive verdensmester i telemarketing. Men du kan (næsten) hvad du vil! 3. Jeg vender tilbage til dig i morgen. Ja, helt sikkert! Vi har alle hørt denne løgn, har vi ikke? Det betyder: "Kontakte mig ikke, jeg kontakter dig." 4. Du har mit ord på dette, men jeg kan ikke tilføje det til kontrakten! Yeah, right. Det undrer mig til stadighed, at folk nægter at stå bag, hvad de siger. De lover dig noget og sværger på det ved deres mors grav, men de vil ikke skrive de samme ord ned på papir og underskrive det. Det får mig altid til at tænke på at der foregår noget der ikke helt tåler dagens lys. 5. Lad os udarbejde en kontrakt, der er fair for begge parter. Du griner allerede, gør du ikke? Jeg griner lige nu hvor jeg skriver dette ned. Jeg tror ikke, der findes bare en enkelt person, der læser dette, der rent faktisk tror på det. Sagen er jo den at når du udarbejder en deal, så ønsker du altid (hvis du er helt normal) at favorisere den person eller det selskab, du repræsenterer, især hvis det er dig selv der ejer selskabet! Til helvede med de øvrige parter!! Du er professionel og tænker i kroner og ører! Så igen, til helvede med de andre parter, hvis det stod til dig som professionel forretningsmand. Desuden, hvis dette udsagn var sandt, hvorfor var kontrakten så ikke skrevet allerede? Hvorfor skulle det så være nødvendigt at udarbejde en? 6. Dette er et engang-tilbud i en begrænset periode! Hmmm ...... meget mærkeligt, for du fik dette tilbud 1 måned tidligere og da du næste gang kom tilbage til forretningen eller hjemmesiden, så var tilbuddet der stadig: D Jeg har det også helt fint med "early bird gets the worm" markedsføring. Men hvis jeg i Thailand f.eks. køber en "early bird" flybillet, så går jeg ofte tilbage til flyselskabets hjemmeside for at se hvad billetprisen er en dag før afgang. 7. Vi er de største. De største i en branche behøver ikke at udbrede, at de er "de største i branchen" for at sælge sig selv. For det ved kendere allerede, så det gør de ikke. 8. Vi har ikke nogen konkurrence. Jeg er endnu aldrig stødt på en virksomhed der ikke havde ihvertfald een konkurrent, men jeg har mødt masser af iværksættere der helt ærligt siger "Vi har ikke rigtigt nogen konkurrence". De mener det virkeligt! Til stor skade for dem selv, naturligvis. Facts: Hvis du tror, du ikke har nogen konkurrence, så har du med 99% sikkerhed ikke ledt godt nok! 9. Vores konkurrenter er dårlige. "Vi har ikke nogen konkurrence" er første etape af konkurrencebenægtelsen. Anden etape er at deres konkurrenter er dårlige. Det kan godt være de virkeligt er det, men oftere end ikke så er det simpelthen bare en nem og bekvem måde at ignorere den risiko, som deres konkurrenter udgør. Igen til stor skade for dem selv. Selv i de tilfælde, hvor konkurrenten rent faktisk har et ringere produkt eller et mindre udbud, så behøver iværksætteren ikke at tumle med de ubehagelige forestillingen om, at konkurrenterne rent faktisk kan true deres levebrød. Så det hjælper på "den indre moral" at lyve for dem selv på den måde. 10. Jo flere milliardærer jo bedre. En løgn der er udbredt accepteret i forretningsverdenen er, at jo flere milliardærerne jo bedre. Men i vores samfund, signalerer det stigende antal milliardærer simpelthen en kollapsende middelklasse. Tænk lidt over denne statistik: For mig betyder det at der er færre købere til de ejendomme jeg sælger, for det er hovedsageligt middleklassekøbere jeg handler med. Men måske skulle jeg starte med at sælge 5-stjernede ejendomme istedet, som kun milliardærerne har råd til? 11. Ved brug af sociale medier vil du straks tjene flere penge på din forretning. Ved blot at oprette profiler på nogle sociale medier som Facebook og Twitter og poste lidt hist og her, det opnår du ingenting ved. For at denne udtalelse ikke skal være løgn må man så absolut vide hvad man gør! 12. Jeg har ikke tid. Hmmm ... Sikken en dum løgn! Selv når du bruger 21 timer hver dag på at sove, på at arbejde, på at spise og på at pendle til og fra arbejde og på at socialisere med din familie så efterlader det stadig 3 timer som er åbne for at skabe noget stort. Så istedet for næste gang at sige "Jeg har ikke tid", så dropper du istedet genudsendelsen af "Huset på Christianshavn" og skaber dig tid! 13. Jeg er ikke god nok. Måske er dette den værste af alle de forretningsløgne, vi tror på i vores liv, at vi ikke er gode nok til at drive dit og ikke gode nok til at gøre dat, at andre bare er meget bedre forretningsfolk end os. Denne løgn udspringer selvfølgelig af mindreværdskomplekser, som igen udspringer af al den kritik og pjat vi har været udsat for fra vores forældre, lærere og chefer eller forretningspartnere. Men sandheden er, at det er løgn! Vi er alle gode nok og mere end gode nok til at drive den forretning vi brænder for. 14. Timingen er helt forkert. Øøøhhh....hvem bestemmer hvornår timingen er helt forkert? Og hvordan afgør man om timingen er helt rigtig? 15. Hvis din forretning skal lykkes, skal du forfølge din passion. Denne udtalelse er ikke kun løgn, den er også direkte grusom. Jeg kender mange der har studeret deres passion på univertistet blot for at opdage at der ikke er noget job til dem når de kommer ud i den virkelige verden. I det mindste ikke et job de kan leve af! Jeg kender også mange der har opgivet en indbringende forretning for at forfølge deres passion og så er gået konkurs. Bl.a. kender jeg en rigtig dygtig mand her i Thailand der er ekspert i Multi Level Marketing. Men han blev så træt af cremer og vitamindrinks at han bestemte sig for at ville arbejde med det han virkeligt brændte for, nemlig økologi og rent vand til alle Thaierne. Så han satte et nyt firma op der skulle køre efter samme princip som MLM. Han brændte virkeligt for det, men han brændte også nallerne gevaldigt, for han forregnede sig da han gik ud fra at alle Thaiere også ville synes godt om hans smarte vandrensere, hvor man blot skulle fylde postevand ned i en 20 liters beholder, så ville vandet blive filtreret automatisk og klart til at drikke når man trykkede på knappen for at få et glas vand. Prisen var for høj for en gennemsnitlig Thai arbejder, så min bekendte gik konkurs og er nu tilbage i et andet MLM job som han hader som pesten, men som giver smør på brødet. Den barske sandhed er, at de færreste af os kan leve af vores passion, så hvis du vil have success i din forretning, så skal du ikke forfølge din egen passion men forfølge dine kunders passion istedet! Konklusion. Der er masser af løgne derude i forretningsverdenen og disse 15 af dem er mit bud. De er ikke placeret efter hvor store løgne de er eller hvor vigtige de er. Mange vil ikke være enige med mig, og det er OK, så kan I jo give mig Jeres bud herunder ;-) Min konklusion er at i dagens forretningsliv lyver mange og endnu flere lyver for sig selv. Så tvivl om og tro ikke på alt hvad du hører og læser, og vær ærlig overfor dig selv, så skal du nok klare dig som iværksætter. |
Godt oplæg du kommer med der, og den eneste jeg sådan set er uening med dig i er dit første punkt. Penge er i min verden ikke alt, og jeg er ikke i nærheden af at være rig, tværtimod. Men det er vel smag og behag, alt efter hvilken type man har. At rige mennesker siger at penge ikke er alt, hænger nok også sammen med, at mange af disse har ofret en del for at blive rige (Deres samvær med kone og børn for eksempel), og de er derfor mere tilbøjlige til at mene, at penge ike er alt. Og så er det jo nemmere at undervurdere penges betydning når man har nok af dem;)
MvH
Peter