Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bruger du et Google Adwords bureau?

Side 1 ud af 8 (75 indlæg)
Fra Maribo
Tilmeldt 27. Dec 12
Indlæg ialt: 328
Fra  WEBoptimist.dk Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,8 stjerner givet af 6 person

Hej Amino'er - En lille fredags historie.

Kender i det, at man har et bureau til at styre sine adwords-kampagner, man får fine rapporter hver eneste måned og tror egentlig det hele går som smurt?

Jeg er selv ansat i et firma, hvor vi i 1-2 år havde "dygtige" adwords konsulenter til at lave kampagner, sætte budget, komme med anbefalinger osv. Alt virkede ok, og vi fik da også en rapport hver måned, som indikerede at de 100.000 kr. vi betalte til Google + 20% af dette til adwords bureauet var givet godt ud.

Men under overfladen, havde jeg en grum mistanke om at der var et eller andet galt. Så derfor tog fanden ved mig og jeg meldte mig til 4 kurser, "Google Adwords" - "Google Adwords Advanced" - "Google Analytics" - "Google Analytics advanced" hos et af Danmark's mest anerkendte kursus udbydere indenfor området.

Det viste sig at være en rigtig god investering

- Jeg var nu i stand til at gennemgå samtlige kampagner fra top til tå
- Jeg kunne kun se hvor tit(sjældent) vores Adwords bureau overhovedet opdaterede vores kampagner
- og lynhurtigt fandt jeg ud af hvad der gjorde at vores "måneds rapport" så så flot ud.

70% af indtjeningen kom fra søgeord, der havde direkte forbindelse til vores firmanavn/brand, som jo stort set ikke koster penge at køre med.

- Jeg hev fat i mobiltelefonen, og ringede til vores adwords bureau, som udviklede sig til en 3 timers lang samtale. Den første time gik med den ene løgn efter den anden, som jeg nu var i stand til at modbevise via vores Google analytics og Adwords konti. 

... Og set i bagspejlet kan jeg da godt forstå at han prøvede at overbevise mig om det modsatte, vi betalte jo en stor del af hans løn hver måned (20000,-)

Det ender med en lang diskussion om, hvorvidt de skal have "æren/kreditten" for et firmanavn/brandsalg via Adwords. Jeg mener personligt at det er rigtig godt at have en firmanavn/brand adwords kampagne, da det jo stort set ikke koster penge at have kørende, men jeg mener ikke det er til deres fortjeneste, da brand jo ofte kommer fra de mange millioner kroner, som vi har brugt på TV reklamer, avis annoncer, busreklamer, biografreklamer osv.

Det ender med at jeg opsiger aftalen, og bruger det meste af en uge på at gennemgå de kampagner/søgeord (5000 søgeord) og har i dag reduceret vores månedlig forbrug til 50.000 kr + 20.000 for besparelsen til Adwords bureauet.  Og oven i købet har jeg hævet konverterings frekvensen med yderligere 2-3% samt reduceret vores bouncerate på hjemmesiden, med 20-25%. Det sætter tingene lidt i perspektiv.

Jeg blev så bidt af det her arbejde, at jeg startede op for mit eget lille firma, ved siden af mit normale arbejde. Jeg er perfektionist og ekstremt resultatorienteret - Så resultatet af hele denne historie, har givet mig et kick i hverdagen, og har fået blod på tanden som aldrig før.

Jeg elsker allerede livet som iværksætter, trods at jeg kun har været det i en måned :)

ps. til adwords bureauerne der læser denne historie: Hvis i har styr på tingene og giver jeres kunder fuld valuta for pengene. Så har i jo ingen grund til at være bekymret - Men husk på, det er andre firmaers penge i bruger flittigt på Adwords. 
- og jeg siger jo ikke at det er alle Adwords bureauer der er sådan :)

God weekend folkens. 
Med venlig hilsen
Jonas Ebbe
WEBoptimist.dk 

Tilmeldt 25. Dec 06
Indlæg ialt: 396
Fra  NDXmedia Skrevet kl. 21:05

Hej Jonas

Fed historie og fedt at du bare tog udfordringen op for at bevise din mistanke.

Det er klart at mange virksomheder har ikke tid til at sætte sig ind i Adwords delen og kan derfor hurtig komme til at betale en stor del til Adwords bureauer og er personligt selv heller ikke glad for den afregningsmodel. Min personlige favorit som afregningsmodel er også timebaseret og med dag til dag opsigelseSmile

Og du har fuldstændig ret - brandnavne kan næsten alle konvertere brugere med, men det er sværere at finde long tail ord som ikke er brandnavne.

Transparens og ærlighed er for de nogle af de vigtigste kriterier i valg af virksomhed og også nogle jeg prøver at leve op til hver dag.

Med venlig hilsen en Konkullega

Leger med  affiliate på Tilhusoghave.dk.

Fra Maribo
Tilmeldt 27. Dec 12
Fra  WEBoptimist.dk Skrevet kl. 22:33

Præcis - Dag til dag opsigelse

og afregning efter hvor mange timer man bruger på at optimere/justere/slette/oprette pr. måned er i min optik den eneste rigtig afregnings-metode der burde være for adwords bureauer.

Mange tager 10-20% af det beløb man har brugt på adwords pr. md.

Ikke noget at sige til at de laver nogle ligegyldige brede søgeord, det er jo penge lige ned i deres pengepung...

Fra Brønshøj
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 1191
Fra  Jens Andersen Web-Integration Skrevet kl. 00:04

Tak for historien.

Jeg synes det lyder som helt vilde beløb at bruge på adwords, men 5000 ord er jo også ret mange at holde styr på.

Hvor tog du de adwords og analytics kurser og hvad koster de? Jeg synes det lyder som om de giver et godt udbytte.

Bare rolig jeg vil ikke blive så god så jeg bliver konkurrent og er heller ikke interesseret i dette. Jeg vil bare gerne være bedre til adwords kampagner og aflæsning af resultaterne fra analytics.

Mvh Jens

Redigering og Opdatering af hjemmesider. Responsive Webdesign Hjemmeside? Se YDELSER  Ring for tilbud tlf: 40431253

Fra Maribo
Tilmeldt 27. Dec 12
Fra  WEBoptimist.dk Skrevet kl. 00:43

Jens Andersen:
Hvor tog du de adwords og analytics kurser og hvad koster de? Jeg synes det lyder som om de giver et godt udbytte

Hej Jens.

IIH Nordic - Godt kursus sted, flinke og dygtige mennesker :)

Tilmeldt 3. Jan 08
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 01:59

Bruger et bureau som gør det fantastisk.

De forbedrede mine nøgletal med 60% - Jeg har ikke engang spurgt dem hvad de tager, da jeg ikke under dem at de også tjener penge.

Jeg havde en klikpris på ca. 11 kr - idag betaler jeg 6,25 pr. klik, ligger med topplaceringer og har et væsentlig bedre konverteringsfrekvens.

Men må jeg spørge hvor mange timer om ugen du bruger på optimering, finder nye søgeord løbende, sørger for at tilpasse dig markedet bud-mæssigt osv. ?

Fra Maribo
Tilmeldt 27. Dec 12
Fra  WEBoptimist.dk Skrevet kl. 10:46

Hej Axel

Afhængigt af hvor stor en kampagne og hvor mange søgeord der er, bruger jeg i snit 3-4 timer pr. md. på al vedligeholdelse, overvågning og månedsrapport.

Jeg undre mig over at du ikke engang ved hvad du betaler til dem, imens de sidder og tæller pengene ;)

Fra Maribo
Tilmeldt 27. Dec 12
Fra  WEBoptimist.dk Skrevet kl. 15:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Lille ny sjov historie:

Jeg er efter dette opslag, blevet kontaktet af et firma som ønskede at få gennemgået deres Adwords kampagner.
OBS: Jeg hænger hverken firmaet eller adwords bureauet ud af.

Firmaet har i lidt under 1 år brugt adwords bureauet til at styre deres adwords kampagner.

De bruger i snit for 20000,- pr. md. i adwordsudgifter og betaler 20%/4000,- til bureauet.

Jeg kan se at bureauet har brugt nogle timer i Marts måned 2012, på opsætning af alle kampagner/søgeord. Dette arbejde kostede 7000+m.

Her kommer så den uhyggelige del:

- Bureauet har sammenlagt på 1 år været inde og tilrette annoncerne 4 gange, sidste gang var d. 10/11-2012
- Firmaet har 5 søgeord i samme kampagne, som tilsammen har kostet 45.000,- på et år, og har skabt en omsætning på 5000,-
- Igen er det brand/firmanavn som hæver omsætningen og pynter månedrapporten. 

Under al kritik!  4000,- om måneden for noget der ligner en autogenereret rapport
Ingen personlig kontakt på noget tidspunkt til bureauet (kun i opstartsfasen)
Alle søgeord i kampagnerne er sat op med præcis sammen klikpris 10 kr.

Jeg bliver på firmaets vegne lidt knotten. Tænk sig at være så ligeglad, og uden tøven af sende en regning på 4000 hver eneste måned uden at have været inde og tilrette priser,søgeord, pause,slette,oprette nye osv. Uden at have kontaktet firmaet i ny og næ, for at høre hvordan det står til.

Personer/firmaer der ikke har forstand på Google adwords/analytics kan virkelig intet stille op, andet end at tro på at det bureau der har solgt sig selv til dem, gør det efter bogen, og bruger deres penge på den bedst mulige måde.

I må undskylde hvis jeg lyder som en sur ostehaps, men der er altså tale om nogle velsmurte adwords bureauer, der på landsplan omsætter for mange millioner hvert år - Disse firmaer får altså ikke besøg af fødevarestyrelsen til kontrol. 

Fra Maribo
Tilmeldt 27. Dec 12
Fra  WEBoptimist.dk Skrevet kl. 22:22

Karsten, jeg har kun pæne ord at sige om IIH :)

Godt nok er det nogle år siden jeg tog disse kurser, men de hænger fast, og jeg bruger det hver eneste dag.

Fra Maribo
Tilmeldt 27. Dec 12
Fra  WEBoptimist.dk Skrevet kl. 12:57

Jens Andersen:
Bare rolig jeg vil ikke blive så god så jeg bliver konkurrent og er heller ikke interesseret i dette. Jeg vil bare gerne være bedre til adwords kampagner og aflæsning af resultaterne fra analytics.

Så er det bare i gang med at tage nogle kurser, man kan kun blive klogere :)

Side 1 ud af 8 (75 indlæg)