Hej Amino'er - En lille fredags historie. Kender i det, at man har et bureau til at styre sine adwords-kampagner, man får fine rapporter hver eneste måned og tror egentlig det hele går som smurt? Jeg er selv ansat i et firma, hvor vi i 1-2 år havde "dygtige" adwords konsulenter til at lave kampagner, sætte budget, komme med anbefalinger osv. Alt virkede ok, og vi fik da også en rapport hver måned, som indikerede at de 100.000 kr. vi betalte til Google + 20% af dette til adwords bureauet var givet godt ud. Men under overfladen, havde jeg en grum mistanke om at der var et eller andet galt. Så derfor tog fanden ved mig og jeg meldte mig til 4 kurser, "Google Adwords" - "Google Adwords Advanced" - "Google Analytics" - "Google Analytics advanced" hos et af Danmark's mest anerkendte kursus udbydere indenfor området. Det viste sig at være en rigtig god investering. - Jeg var nu i stand til at gennemgå samtlige kampagner fra top til tå 70% af indtjeningen kom fra søgeord, der havde direkte forbindelse til vores firmanavn/brand, som jo stort set ikke koster penge at køre med. - Jeg hev fat i mobiltelefonen, og ringede til vores adwords bureau, som udviklede sig til en 3 timers lang samtale. Den første time gik med den ene løgn efter den anden, som jeg nu var i stand til at modbevise via vores Google analytics og Adwords konti. ... Og set i bagspejlet kan jeg da godt forstå at han prøvede at overbevise mig om det modsatte, vi betalte jo en stor del af hans løn hver måned (20000,-) Det ender med en lang diskussion om, hvorvidt de skal have "æren/kreditten" for et firmanavn/brandsalg via Adwords. Jeg mener personligt at det er rigtig godt at have en firmanavn/brand adwords kampagne, da det jo stort set ikke koster penge at have kørende, men jeg mener ikke det er til deres fortjeneste, da brand jo ofte kommer fra de mange millioner kroner, som vi har brugt på TV reklamer, avis annoncer, busreklamer, biografreklamer osv. Det ender med at jeg opsiger aftalen, og bruger det meste af en uge på at gennemgå de kampagner/søgeord (5000 søgeord) og har i dag reduceret vores månedlig forbrug til 50.000 kr + 20.000 for besparelsen til Adwords bureauet. Og oven i købet har jeg hævet konverterings frekvensen med yderligere 2-3% samt reduceret vores bouncerate på hjemmesiden, med 20-25%. Det sætter tingene lidt i perspektiv. Jeg blev så bidt af det her arbejde, at jeg startede op for mit eget lille firma, ved siden af mit normale arbejde. Jeg er perfektionist og ekstremt resultatorienteret - Så resultatet af hele denne historie, har givet mig et kick i hverdagen, og har fået blod på tanden som aldrig før. Jeg elsker allerede livet som iværksætter, trods at jeg kun har været det i en måned :) ps. til adwords bureauerne der læser denne historie: Hvis i har styr på tingene og giver jeres kunder fuld valuta for pengene. Så har i jo ingen grund til at være bekymret - Men husk på, det er andre firmaers penge i bruger flittigt på Adwords. |
Hej Jonas
Fed historie og fedt at du bare tog udfordringen op for at bevise din mistanke.
Det er klart at mange virksomheder har ikke tid til at sætte sig ind i Adwords delen og kan derfor hurtig komme til at betale en stor del til Adwords bureauer og er personligt selv heller ikke glad for den afregningsmodel. Min personlige favorit som afregningsmodel er også timebaseret og med dag til dag opsigelse
Og du har fuldstændig ret - brandnavne kan næsten alle konvertere brugere med, men det er sværere at finde long tail ord som ikke er brandnavne.
Transparens og ærlighed er for de nogle af de vigtigste kriterier i valg af virksomhed og også nogle jeg prøver at leve op til hver dag.
Med venlig hilsen en Konkullega