Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil, leasing eller kørselspenge?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jul 10
Indlæg ialt: 6
Fra  Erhvervspsykolog Elisabeth Ungar Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino iværksætterkolleger,

Er der nogen der ved noget om, hvornår det er smart at tænke i firmabil i forhold til at købe en privatbil og få kørepenge? Eller ved hvor man kan henvende sig for at finde ud af mere?

Jeg skal ud og anskaffe mig en bil, som jeg til dels skal bruge ind til mit kontor (13 km), når jeg er ude og undervise forskellige steder i landet (ca 1 gang om mådeden) og til privat brug, da jeg bor lidt uden for København (og mange opgaver ligger i København og andre steder). 

Som selvstændig tænker jeg jo, at det må være smart at anskaffe sig en bil gennem mit personligt ejet firma (enkeltmandsfirma), når man alligevel skal have én og kan bruge den arbejdsmæssigt. Men hvad skal jeg regne med som fordele og ulemper? Og er leasing måske en endnu bedre løsning? Er selvfølgelig klar over at en firmabil kræver en udførlig kørebog og at jeg skal adskille privatkørsel fra firmakørsel.

På forhånd mange tak for indspark!

Bedste hilser og god dag,

Elisabeth

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Erhvervspsykolog Elisabeth Ungar:

Er der nogen der ved noget om, hvornår det er smart at tænke i firmabil i forhold til at købe en privatbil og få kørepenge?

Det kommer helt an på, hvad dit private og erhvervsmæssige kørselsbehov er. Generelt kan det dog siges, at det i de senere år er blevet meget mindre attraktivt at få stillet firmabil til rådighed, og som oftest er det derfor bedst at eje bilen privat.

Ved fri bil bliver du beskattet af bilens værdi, dog mindst en værdi på 160.000 kr., uanset bilens reelle værdi.

Dernæst skal du have et ret stort privat kørselsbehov, før det kan betale sig med fri bil.

Kører du få kilometer privat, og mange kilometer erhvervsmæssigt, så kan det højst sandsynligt bedst betale sig at eje bilen privat.

Afhængigt af, om du har brug for bagsæderne i bilen, så kan du overveje at købe en bil på papegøjeplader, og derved spare en del i registreringsafgift.

Erhvervspsykolog Elisabeth Ungar:

Jeg skal ud og anskaffe mig en bil, som jeg til dels skal bruge ind til mit kontor (13 km), 

Dette er privat kørsel, men du kan opnå befordringsfradrag via selvangivelsen (som alm. lønmodtagere også kan), dog ikke for de første 24 km dagligt.

Erhvervspsykolog Elisabeth Ungar:

når jeg er ude og undervise forskellige steder i landet (ca 1 gang om mådeden) 

Dette er erhvervsmæssig kørsel, som giver ret til kørselsgodtgørelse efter statens takster, såfremt du ejer bilen privat.

Erhvervspsykolog Elisabeth Ungar:

og til privat brug, da jeg bor lidt uden for København (og mange opgaver ligger i København og andre steder). 

Det lader generelt ikke til at dir kørselsbehov er særligt stort, og i så fald vil jeg ikke anbefale en løsning med fri bil stillet til rådighed af firmaet.

Erhvervspsykolog Elisabeth Ungar:

Og er leasing måske en endnu bedre løsning? 

Leasing udløser samme beskatning om fri bil, hvis du leaser bilen igennem firmaet. Alternativt er der privatleasing, og det kan i visse tilfælde være en god forretning, men det kræver at du kender til dit kørselsbehov, og at du er rimelig sikker på, at det ikke ændrer sig henover leasingperioden.

Erhvervspsykolog Elisabeth Ungar:

Er selvfølgelig klar over at en firmabil kræver en udførlig kørebog og at jeg skal adskille privatkørsel fra firmakørsel.

Firmabil kræver netop IKKE en kørebog, da du jo beskattes af fri bil, og derfor kan køre alt det du vil privat, uden at skulle beskattes yderligere. Beskatningen er den samme, uanset hvor meget du bruger bilen privat.

Der er kun krav om kørebog, såfremt du ejer bilen privat, og ønsker fradrag for den erhvervsmæssige kørsel.

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 30. Dec 11
Indlæg ialt: 42
Fra  2N Gulve Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.. Kan godt se det er lang tid siden at dette indlæg er blevet oprette, men jeg har lige et ekstra sprøgsmål til debatten.

Jeg ville nemlig gerne lige høre om jeg har forstået det rigtigt, at hvis jeg har har "fri bil" og køre meget privat så kan det godt betale sig at have fri bil og ikke have en privat bil plus holde kørebog.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)