Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Gammelt" indkøbt varelager til nystartet virksomhed og telefoni

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 21. Dec 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :) 
Jeg er nystartet enkeltmands-virksomhed i november 2014, hvor jeg har valgt at leve af min uddannelse. Jeg har afsluttet mit regnskabsår men åbnet det igen for 2014. Jeg har ligeledes indbetalt moms og indberettet mit 4. kvartal til Skat

1. Jeg har over de sidste 5 år anskaffet mig varer som jeg nu gør brug af i min virksomhed, jeg har selvfølgelig gemt alle kvitteringer og fakturaer. Hvordan får jeg noget af det ind i mit firma ? Hvilken konto skal jeg bruge i Dinero ? Hvor lang tid tilbage må jeg medtage varer fra ? Er det i min åbningsbalance jeg skal tilføje det ? 

2. Hvordan tilføjer jeg vares værdi, som jeg kun kan lave et "skøn" på ? Jeg ved feks at jeg på nuværende tidspunkt kan få 500 kr for varen, selvom den er 5 år gammel og brugt. Kan jeg dokumentere det med billeder eller ? 

3. Jeg har både telefon og internet, som jeg bruger i forbindelse med min virksomhed, feks til online booking og kontakt til kunder. Kan jeg trække det fra når det er på min privat-adresse jeg har det ? Kan jeg trække det fulde beløb fra eller er det noget med multimedie-et eller andet ? Telefonen er købt på afbetaling, kan jeg så trække beløbet fra hver måned ?

Håber nogle kan hjælpe :)   

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

1: Hvis du på noget tidspunkt har faktureret noget uden moms inden du fik virksomhed - så må du ikke tage noget ind med moms og ellers . hvis det er anskaffet med henblik på at stifte virksomhed - så MAX MAX 6 mdr og kun hvis du ikke har brugt det selv inden. Du laver en faktura uden moms med den faktiske markedsværdi for alt (se evt Ebay eller blå avis eller dine gamle kvitteringer) - og så betaler firmaet den som alt andet.

2: Varens værdi er det du købte den for i hovedsag - specielt når du har alle kvitteringer - hvad du kan få for den er ligemeget - det bliver bare fortjeneste

3: Du kan trække den fulde pris fra, men da du formodes og vel også i praksis bruger internet og telefon også privat, så må du kun trække moms fra i forhold til firma del for alle regninger på den slags http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html  Du skal lægge 2.600 kr til dit resultat = 2.600 kr til din personlige indkomst for fri telefon http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html 

Afbetaling betyder vel en regning hver måned med moms og det er det beløb du trækker fra som udgift  - dog kun en del af momsen

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 21. Dec 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ih John du er bare altid på pletten ! Fedt ! :D 

1. Okey, dvs hvis jeg har købt en printer tll 500 inkl moms, så må jeg tage den med ind i firmaet til 400 kr og så slet ikke notere moms ? Det vil også sige at mit momsregnskab som jeg HAR afsluttet ikke bliver påvirket ? Sætter jeg et køb på i den pågældende måned varen er købt eller november når jeg er startet ?

2. Okey, men hvis varen er over 6 mdr gammel (i det her tilfælde er mine UV-lamper købt for 4 år siden, men de har stadig markedsværdi) så kan jeg så ikke tage den med ind i firmaet ?

3.  God blog du har ! Den er hermed tilføjet under favoritter :D 
Så jeg går ud fra at jeg har en internet-regning på 400 kr + moms. Hvis jeg så går ud fra at den hedder 80/20 for privat/virksomhedsbrug, så kan jeg trække 400 + 20 kr i moms fra ? Og det samme med min telefon og dens afdrag ? Og telefonen kan jeg vel gøre tilbage til da jeg købte den ?
De 2600 lægger jeg til på min årsopgørelse hos skat ikke ? Jeg kan vel ikke ligge dem på i Dinero til mit resultat ? For hvilken konto skal de så ind på ?  

Fra København K
Tilmeldt 21. Dec 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kæreste og jeg deler telefonregning, men jeg kan vel stadig trække "min del" fra ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

bør du vel kunne - men så taler vi jo om at du skal kunne begrunde hvad der er din del og endnu mere bøvl med moms som du jo ikke kan trække fra for hans del heller. 

Så er det jo f.eks. halvdel er kærestens og af den anden halvdel er halvdelen privat dig og firma dig - og så er det kvartmoms der må trække kun og halv regning - en lidt usædvanlig sag vil jeg nok sige med delt telefon i en firmaordning - og stadigt 2.600 som indtægt til skat for dig

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 21. Dec 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har jo selvfølgelig hvert vores nummer og dertil er der tilknyttet et månedligt beløb. Regningen kommer bare med vores 4 numre på da jeg jo står for dem. Så det er nemt nok at finde ud af hvad der er mit og hvad der er hans :) 

Fra København K
Tilmeldt 21. Dec 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ih John du er bare altid på pletten ! Fedt ! :D 

1. Okey, dvs hvis jeg har købt en printer tll 500 inkl moms, så må jeg tage den med ind i firmaet til 400 kr og så slet ikke notere moms ? Det vil også sige at mit momsregnskab som jeg HAR afsluttet ikke bliver påvirket ? Sætter jeg et køb på i den pågældende måned varen er købt eller november når jeg er startet ?

2. Okey, men hvis varen er over 6 mdr gammel (i det her tilfælde er mine UV-lamper købt for 4 år siden, men de har stadig markedsværdi) så kan jeg så ikke tage den med ind i firmaet ?

3.  God blog du har ! Den er hermed tilføjet under favoritter :D 
Så jeg går ud fra at jeg har en internet-regning på 400 kr + moms. Hvis jeg så går ud fra at den hedder 80/20 for privat/virksomhedsbrug, så kan jeg trække 400 + 20 kr i moms fra ? Og det samme med min telefon og dens afdrag ? Og telefonen kan jeg vel gøre tilbage til da jeg købte den ?
De 2600 lægger jeg til på min årsopgørelse hos skat ikke ? Jeg kan vel ikke ligge dem på i Dinero til mit resultat ? For hvilken konto skal de så ind på ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

1  har du købt den i 2014 i moms reg firma og trukket 100 kr fra ved det punkt fordi du havde virksomhed også den gang - så skal du ikke trække moms fra en gang til men lade den indgå til de 400 vil jeg mene - der mangler nok lidt info . for en moms reg gælder jo for mindst 2 år mig bekendt  men kun en gang moms fratræk

har du købt den privat og ikke trukket moms fra-så skal den ind til laveste af markedsværdi og de 500 kr du gav - her nok markedsværdi

2

jo du kan sælge dem fra dig selv uden moms - og du skal kunne dokumentere det ikke er til mere end MAX markedsværdi ellers blir der ballede

3

ja til regningen - nej - telefon fra du stiftede ikke tilbage til før - og 2600 kr kun i forhold til antal måneder også  så 216,67 kr per påbegyndt firma måned hvor firmaet betaler den

Jeg ville tage det som regulering af årsresultat som alle andre evt skattereguleringer - Dinero har konto til beskatning af fri telefon - men det er som en omkostning hvad jeg ikke fatter - det skulle - hvis du ville ha det i Dinero, som en indtægt (eller KAN føres modsat på den omk. konto med minus beløb og så privat hævning i mellemregning i debet). Tag det som skatteregulering, hvor du lægger beløbet x antal måneder til dit resultat ved årsafslutning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)