Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HVordan er det nu det er med undervisning og moms?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Egå
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 32
Fra  Potentialejægeren Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg står for at skulle lave et undervisningsforløb for nogle pædagoger.

Men 2 spørgsmål melder sig:

1: Hvis jeg laver en faktura, skal der så moms på? Hvis nej - hvordan bogføres det korrekt?
2: Hvis nu de vælger at give mig timer (som en slags ansættelse der svarer til timer der dækker mit honorar) - skal det i så fald bogføres, eller hvordan dælen tackler man det, regskabsmæssigt?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikke aka Potentialejægeren:

1: Hvis jeg laver en faktura, skal der så moms på? Hvis nej - hvordan bogføres det korrekt?

Det kommer an på hvordan din virksomhed er tilrettelagt.

Undervisning er som udgangspunkt fritaget for moms, men hvis du driver kursusvirksomhed skal der moms på.

Så du skal svare på et par spørgsmål før der kan svares korrekt;

- Dit kursus/undervisning retter det sig mod virksomheder/institutioner eller mod enkeltpersoner?

- Er dit kursus/undervisning kompetencegivende eller er det efteruddannelse?

Rikke aka Potentialejægeren:

2: Hvis nu de vælger at give mig timer (som en slags ansættelse der svarer til timer der dækker mit honorar) - skal det i så fald bogføres, eller hvordan dælen tackler man det, regskabsmæssigt?

Har du en enkeltmandsvirksomhed eller er det et selskab?

Fra Egå
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 32
Fra  Potentialejægeren Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en enkeltmads virksomhed, og laver primært kurser.

De kan være både for andre virksomheder, men også offentlige institutioner som denne eller for privatpersoner.

Kurset for pædagogerne er ikke videreuddannelse, men kompetencegivende.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikke aka Potentialejægeren:

Kurset for pædagogerne er ikke videreuddannelse, men kompetencegivende.

Og i forhold til momspligten er det afgørende. 
Kompetencegivende uddannelser er ikke omfattet af kursusvirksomhed, og ud fra hvad du beskriver lyder det som du er fritaget fra moms på fakturaen. Men for en sikkerheds skyld, prøv at kigge på Skat's juridiske vejledning D.A.5.3.6 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947065&chk=211047 og se afsnittet om kursusvirrksomhed. Hvis din uddannelse ud fra de kriterier Skat har stillet op er at betragte som kompetencegivende, så er du fritaget for moms på netop den undervisning. 
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)