Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af immaterielle aktiver

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Nov 24
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

Jeg søgte om registrering af varemærke sidste år.
Nu er varemærket godkendt og registeret, hvilket vil sige, at det er klar til brug.

Når jeg bogføre de erhvervede immaterielle aktiver, hvordan påvirker det så passiv siden?

Eller med andre ord, hvordan bogføre jeg erhvervede immaterielle rettigheder korrekt, når udgifterne var i sidste regnskabsår?

Jeg troede det var sådan her:
Balance pr. 31.12.2021
Aktiver:
• Likvide beholdninger: 500.000 kr.
• Immaterielle aktiver: 0 kr.
Passiver:
Egenkapital: 500.000 kr.

Balance pr. 31.12.2022
Aktiver:
• Likvide beholdninger: 300.000 kr. (efter udgifter til myndighedsbehandling af immaterielle aktiver for 200.000 kr.)
• Immaterielle aktiver: 0 kr. (ikke værdirealiserede endnu, da dette kræver at de bliver godkendt af relevante myndigheder)
Passiver:
• Egenkapital: 300.000 kr.

Balance pr. 31.12.2023
Aktiver:
• Likvide beholdninger: 300.000 kr.
• Immaterielle aktiver: 200.000 kr. (værdirealiserede i 2023)
Passiver:
• Egenkapital: 500.000 kr.

I 2021 har virksomheden en likvid beholdning på 500.000 kr. og ingen immaterielle aktiver.
I 2022 bliver 200.000 kr. brugt på myndighedsbehandling af godkendelsen, hvilket reducerer likvide beholdninger til 300.000 kr.
I 2023 godkender myndigheden ansøgningen hvorved de realiser værdien af de immaterielle rettigheder. Derfor tilføres de balanceregnskabet som immaterielle aktiver, og egenkapitalen justeres tilsvarende.
Tilmeldt 9. Dec 21
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 16:23

Jeg følger lige med her - det svar er jeg nysgerrig på.

https://www.linkedalibi.com | LinkedIn Outreach Engagement

Tilmeldt 11. Oct 24
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:35

Forstår man det således, at pengene er overført til myndighederne i 2022 forud for godkendelse?

Så vil jeg se det som en "andre tilgodehavender" post i 2022, og når godkendelsen falder på plads, så omposteres fra andre tilgodehavender/forudbetalinger til Immaterielle aktiver.

Det påvirker så vidt jeg ser ikke passiverne.

Fra Hundested
Tilmeldt 7. Sep 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan ikke gennemskue om du har købt en rettighed du efterfølgende har søgt varemærkeregistering, eller egenfremstillede et udviklingsaktiv. Jeg antager også at du ejer et selskab.

Der er forskellige krav til den regnskabsmæssige behandling. 

Hvis du ikke har aktiveret noget i 2022, men udgiftsført hele beløbet, så kan du ikke aktivere det nu. Måske kunne der for årsrapporten 2023 havde været foretaget en rettelse i fejl tidligere år (2022), hvilket også vil have krævet genoptagelse af oplysningsskemaet.

Der er for immaterielle aktiver mulighed for opskrivning til dagsværdi efter reglerne i årl § 41, det er kompliceret og muligvis svært at løfte administrativt. 

Der er selvfølgelig også et grundlæggende krav for indregning af et aktiv, at virksomheden har økonomiske fordele fremadrettet fra aktivet.

Tilmeldt 22. Nov 24
Skrevet kl. 15:35

Tak for div. indput.

Det er afklaret, at omkostninger til udvikling, først kan bogføres som immaterielle aktiver på det tidspunkt hvor man aktiver de immaterielle aktiver aktivers. Det vil fx sige, på det tidspunkt hver et It-programmel er færdiggudviklet klar til salg, og der er evalueret at der er et marked, det vil sige at man skal afklare kriterier herfor. 

Det samme gør sig gældende for hhv, patenter og varemærker. 

Disse kan ikke umiddelbart udgøre nogen værdi, på baggrund af ejerskab af rettigheder, før patentet er godkendt eller varemærket er endelig godkendt. 

Det betyder, som jeg har forstået det, at omkostningerne indgår i resultatopgørelsen ind til, det tidspunkt, hvor de aktives.

I det regnskabsår hvor de aktivers, vil de fremgå af balancen som erhvervede immaterielle rettigheder.

Her skal passivsiden IKKE justeres i egenkapitalen, men som en selvstændig post 

dinero.dk/ordbog/udviklingsomkostninger/

Tilmeldt 22. Nov 24
Skrevet kl. 15:36

Tak for dit svar, nu har min revsor lidt at gå igang med.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)