Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skifte regnskabssystem

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Fra 1. januar 25 skal vi alle jo nu bruge et godkendt regnskabssystem, gemme vores bilag elektronisk og aflevere regnskab elektronisk. Fint nok, men hvad nu, hvis jeg gerne vil skifte system? Så mister jeg jo mit login til det system, jeg hidtil har brug. Selvfølgelig. Men hvad så når skattefar efter 3-4 år kommer og gerne vil kigge mig efter i sømmene? Så ligger alle mine elektroniske bilag ude hos en eller anden regnskabsystemsleverandør, hvortil jeg ikke længere har adgang, hvis systemet da overhovedet eksisterer. Har jeg pligt til fiske mine bilag og kontospecifikationer ud af den gamle leverandørs system?

Online intuitiv planlægning med Group Planner

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47069
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:47

fra 2024/25 har programmerne pligt til at opbevare alt i 5 år, selv hvis du lukker eller går konkurs. Det er en del af omk.

Frem til da - til i dag i princip så skal du selv downloade alt hvis du skifter. Det er - både før og efter loven, DIN pligt at have alle bilag og regnskaber i + 5år, men fra loven, skal godkendte programmer opbevare

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Sep 10
Skrevet kl. 15:11

Tak for svar. Så er det jo interessant, hvad der sker, hvis firmaet bag regnskabssystemet går konkurs eller fx mister alle deres data til ransomware.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:20

Peter Gram:

Tak for svar. Så er det jo interessant, hvad der sker, hvis firmaet bag regnskabssystemet går konkurs eller fx mister alle deres data til ransomware.

der er meget skarpe krav til deres flerdoble backup systemer, så jeg tror ikke du skal ligge søvnløs - det er en meget væsentlig del af cerificeringen

vh John Hannover

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 580
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 12:52

Blot en lille præcisering for det fremgår ikke hvorvidt Peters nuværende system er på listen af "registrerede systemer". Det er kun systemer på den liste som er forpligtede til at opbevare data i de lovpligtige 5 år.

https://erhvervsstyrelsen.dk/fortegnelse-over-registrerede-bogfoeringssystemer

Tilmeldt 24. Sep 10
Skrevet kl. 20:39

Det nuværende system er (også) med på listen. Men jeg kan godt ligge søvnløs over, hvad prisen for regnskabsskabssytemer kommer til at stige til, når de forskellige udbydere erfarer, hvor dyrt det er at opretholde en certificering. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:16

det tror jeg i vidt omfang er indregnet, i alle fald i de større programmees priser, som jo også for fleres vedkommmende har været ret klart stigende

vh John Hannover

Tilmeldt 27. May 18
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 18:50

Der er intet som tyder på at der er nogen særlig udgift forbundet med at være godkendt. Det har kostet præcis 0 kr i 2024.

Der vil sikkert komme nye krav til f.eks. indhold af SAF-T filer, etc. men der er intet på nuværende tidspunkt som antyder en større udgift ved at være godkendt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:

Der er intet som tyder på at der er nogen særlig udgift forbundet med at være godkendt. Det har kostet præcis 0 kr i 2024.

Der vil sikkert komme nye krav til f.eks. indhold af SAF-T filer, etc. men der er intet på nuværende tidspunkt som antyder en større udgift ved at være godkendt.

hvad med at alle regnskaber skal ligge på server garanteret + 5 år selv hvis kunden går konkurs . bilag osv. 
Utroligt hvis det er gratis

vh John H

Tilmeldt 27. May 18
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 21:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er så godt som gratis. AWS S3 Glacier Deep Archive er umådeligt let tilgængeligt og koster f.eks. $0.00099 per GB pr måned. Det må være 10 øre om året for måske 10.000 bilag.

Men altså 5 år og 100.000 bilag vil selvfølgelig blive hele 5 kr.

Der er forhåbentlig ikke nogen der har påstået at opbevaring af bilag i 5 år skulle give anledning til prisstigning.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)