DET BILLIGSTE TILBUD FÅR OPGAVEN..GODT ELLER SKIDT? Netop her af alle steder kan man godt have en fornemmelse af at det billigste tilbud får opgaven, men som mange nok allerede har fundet ud af, så er en billig pris ikke nødvendigvis den bedste løsning af opgaven.
FEJLVURDERING AF OPGAVEN KOSTER PENGE OG GÅR UD OVER DET FÆRDIGE PRODUKT. Hvis den som har givet tilbudet ikke har formået at se opgaven tydeligt nok, kan han nemt fejlvurdere tidsforbrug og andre ting der er væsentlige for opagvens udførelse. Det betyder at han, for at undgå at tabe penge eller bruge for meget tid, bliver nødt til at skære hjørner, hvilket går ud over det færdige produkt.
DIREKTE DIALOG - DET HANDLER OM KOMMUNIKATION Tag en dialog om opgaven med din potentialle leverandør, så opgavens art og indhold er klokkeren for leverandøren, før han skal give tilbud. Dén fremgangsmåde vinder alle ved. Måske kan leverandøren endda med sin ekspertise, vise dig en anden måde at gøre tingene på, så du får et bedre produkt og måske bruger færre resurser.
Ja, det tar lidt ekstra tid, men den er rigtig godt givet ud.