på Amino
Dinero Regnskab

Relaterede Grupper

Bruge Dinero i Sverige, Svensk firma

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
Amino-karma 89
Fra København
Tilmeldt 2. feb 09
Indlæg ialt: 21
Vayu Robins
Fra VRweb
Skrevet Skrev: 22-01-2014 kl. 22:46

Hej.

Jeg er dansker som bor og arbejder som selvstændig (enskild firma) i Sverige.  Jeg kunne godt tænke mig at bruge Dienero, men fornemmer at jeg ikke kan det under disse omstændigheder. Er det sandt?

Med venlig hilsen

Vayu Robins

vrweb.dk

  • Amino Karma for indlæg: 5
Amino-karma 210.310
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 46.505
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet Skrev: 22-01-2014 kl. 23:47

overordnet er dansk og svensk moms ret ens med 25% som udgangspunkt (men jo anden sats i sverige for visse varer) - men ellers vil problemet nok mest ligge i om sverige betaler importmomsen anderledes end vi gør i DK hvilket vil gøre at de konti regner momsen anderledes end de skal

Der kunne være regel forskelle også i at ex rentenetto for enstakt firma i DK som udgangspunkt føres via personlig indkomst samlet-  hvor der kunne være andre regler i Sverige

Selve opstillingen er nok ikke et problem som sådan i sverige for en enskild firma (enkeltmandsvirksomhed)

Et bogholderiprogram er som udgangspunkt altid bygget til ET land (og i USA oftest til EN stat) så det vil kunne være en risiko, men holder du øje med at moms opfører sig korrekt efter svenske regler, og bogfører manuelt når den evt ikke gør, så tror jeg som sagtens du kan tilpasse dinero planen helt til at fungere for Sverige

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

  • Amino Karma for indlæg: 12
Amino-karma 4.617
Fra København
Tilmeldt 19. dec 13
Indlæg ialt: 1.185
Rasmus Theilsø Madsen
Fra Dinero
Skrevet Skrev: 23-01-2014 kl. 08:21

Hej John.

Kan desværre ikke give stjerner endnu - men super godt svar ! :)

De bedste hilsner

Rasmus

  • Amino Karma for indlæg: 3
Amino-karma 502.072
Tilmeldt 20. apr 07
Indlæg ialt: 16.014

Her kan dit firmanavn stå
Skrevet Skrev: 24-01-2014 kl. 01:50

Hej Vayu Robins

Jeg spurgte Martin om næsten det samme, her http://www.amino.dk/blogs/amino_blog/archive/2013/04/30/s-229-er-dinero-hjemmesiden-lanceret-hvad-syntes-du.aspx 

for 1-2 uger siden... Eller jeg forslog at de kunne lave en version, tilrettet til sverige, når nu det meste er næsten ens med DK... Og svaret var at de ikke havde taget stilling til det endnu (altså hverken afvist det eller sagt det kommer).. 

Lad os krydse fingre.. Indtil videre havde jeg også besluttet at gøre som JOhn skriver - forsøge, men samtidig holde et vågent øje...

Vi kan eventuelt lige advare hinanden hvis vi opdager noget vi skal være opmærksomme på? Min mail er mm@mooreinvest.dk

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 210.310
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 46.505
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet Skrev: 24-01-2014 kl. 11:05

Super - og I kan jo hjælpe andre hinsidan med at fortælle os OG Dinero hvordan det går om et års tid. Jeg kan sagtens forstå, at Sverige kan ligge lidt ude af tidslinjen mens man opbygger til DK, men ja - landene er relativt ens i moms osv. Jeg tror som nævnt at importmoms afregnes lidt anderledes i Sverige, hvorfor konti for køb fra udlandet generelt kan være fokus punkter for jer for at se om I lige skal bogføre på konti uden moms og så ha moms i linje to som det evt kræves anderledes i Sverige

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

  • Amino Karma for indlæg: 4
Amino-karma 502.072
Tilmeldt 20. apr 07
Indlæg ialt: 16.014

Her kan dit firmanavn stå
Skrevet Skrev: 25-01-2014 kl. 01:08

Hej John,

Ja jeg tænkte da det kunne være skide smart hvis mig og topicstarter kunne holde hinanden informeret om ting og sager vi skal være opmærksom på, når nu vi er i næsten samme situation (med den undtagelse at jeg starter AB). 

Du snakker meget om det her med importmomsen, ved du noget specifikt du kan fortælle os om, eller er det bare fordi du synes at importmoms efter din erfaring fungere meget specielt i DK og det derfor er oplagt det må være anderledes i Sverige?

  • Amino Karma for indlæg: 5
Amino-karma 210.310
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. mar 11
Indlæg ialt: 46.505
Cookie - John Hannover
Fra John Hannover
Skrevet Skrev: 25-01-2014 kl. 11:41

nej det er et eller andet i baghovedet med at man vist (måske bare tidl) i Sverige faktisk skulle indbetale importmomsen når varen kom, og så fik den igen ved momsafregning - modsat DK hvor der sker direkte modregning i samme afregningsperiode. 

Det er nogle år siden jeg havde svensk selskab og jeg var ikke bogholderi ansvarlig, så det er bare et eller andet i baghovedet med, at den vist var anderledes?

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

  • Amino Karma for indlæg: 3
Amino-karma 89
Fra København
Tilmeldt 2. feb 09
Indlæg ialt: 21
Vayu Robins
Fra VRweb
Skrevet Skrev: 06-04-2014 kl. 22:20

Hej Michel.

Jeg forstår slet ikke hvordan man kan bruge Dinero når man bor i Sverige. Jeg kan for eksempel ikke oprette en faktura, da systemet ikke tillader det på grund af at alle moms valg ikke er tilladt i Sverige. Jeg får bare en fejl besked om at "Momstypen passer ikke til kontaktens land". Bruger du Dinero?

  • Amino Karma for indlæg: 3
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)

RSS-feed