Avancen er den fortjeneste virksomheden har på sine enkelte varer eller ydelser - altså forskellen mellem indkøbspris og salgspris.
Hvad er en avance?
Det er på markedet, at en virksomhed skal vise sin eksistensberettigelse ved at levere varer/ydelser som tilfører køberne en sådan værdi, at de er villige til at betale en pris, som kan dække varens/ydelsens omkostninger plus en avance til virksomheden.
Avancen kan enten angives i % eller i kr. og ører.
Hvordan opgøres en avance?
Avancen kan opgøres på forskellige måder - enten i kroner eller i procent. For at opnå en avance skal ens omsætning være større end ens omkostninger, således der bliver skabt en fortjeneste (avance).
Hvordan udregner jeg en avance?
Man udregner avancen på følgende måde:
Hvis man fx indkøber en computer til 5000 kr. og man sælger den for 8000 kr. Man tager derefter salgsprisen og minusser med indkøbsprisen.
8000 – 5000 = 3000 kr.
Hvis man ønsker at summen skal være i procent kan man gøre følgende.
3000/8000 x 100
Man dividerer fortjenesten med salgsprisen og ganger med 100.
I dette tilfælde bliver avancen 37,5 %
Dit overskud på varerne eller ydelserne skal også dække de omkostninger, man har udover indkøbspriserne før virksomheden genererer et overskud og dermed en indtjening.
Hvad er en god avance?
Det kan være forskelligt fra branche til branche hvad den typiske avance er på varer eller ydelser. I Danmark har man ingen begrænsninger på, hvor meget ens indtjening må være på varerne og ydelserne, men som virksomhed kan man selvfølgelig være begrænset af, hvad ens konkurrenter prisfastsætter, og hvad forbrugerne er villige til at betale. Derfor bliver man nødt til også at overveje markedet i stedet for kun egen profit.
En lav avance kan skyldes, at man ofte har udsalg på sine varer eller at man ikke får en høj mark-up på ens indkøbspriser.