Tony's Hat
Min gode kollega Tony er vild med baseball caps. Han har ofte en ny på og en ting der har undret mig er at han ikke piller de klistermærker af som forretningen har sat på, som prismærke, autentitetsbevis etc. Det ser sgu lidt fjollet ud at bære en cap med 29.95 $ hængene på undersiden.
Jeg spurgte ham hvorfor han ikke pillede dem af og svaret var overraskende!
Han fortalte at det var cool blandt unge i hans område at lade mærkerne sidde, så man kunne "flashe" at man havde den ægte vare og at man støttede sit team, i stedet for at købe en kinakopi til en 10'er. Så Tony lod altså mærkerne sidde for at være smart med de unge og samtidig vise at han havde råd til den ægte vare og dertil støttede klubben.
Så hvornår mon vi ser folk med Rolex med et diskret prismærkat fra Klarlund hængende på armen? ;-)
Men det er nu en interessant tanke. For hvordan har mærkevareproducenterne tænkt sig at klare sig med alle de piratkopier? De forsøger at stoppe dem i tolden + andre manuelle løsninger. Men en 3D printer der kan printe 3D objekter i farve, koster blot 150.000 kr. i dag og om 5 år spås de at koste knap 5.000 kr. i Merlin. De kan i dag printe i gummi og i en blanding af stivelse og bindemiddel der giver en hård kopi. Den førnævnte printer kan f.eks. i dag printe en hel lastbilsgearkasse i en arbejdsgang, med alle bevægelige dele fuldt funktionsdygtige. den er selvfølgelig ikke stærk nok til rigtig brug, men alle tandhjul, differentialer m.m. kører som i en rigtig mode. En arkitekt kan printe en hel bygning ud i lille format med gardiner, mennesker, potteplanter, græs og alt. Jeg har set det og det er for cool!
Nokia udvikler deres mobiler ved at tegne dem på computeren, printe dem ud og fylde elektronik i dem. Efter det kan de bruge dem og se om de ligger godt i hånden og om designet er vellykket. Der går ikke mange år før man også kan printe elektronikken ud og det giver nogle interessante perspektiver..
Så hvad mon Tony gør når han opdager at naboen printer både hat og prismærker ud i en arbejdsgang..? ;-)
Dbh Martin