Amino Buzz er inaktiv. Vi henviser til kategorien “Iværksætternyheder” i Aminos forum. Klik her
6
Boblerikon

Familie var i god tro da de "Købte" ferietur for 138 kr

Er er grænser for hvor meget forbrugere skal beskyttes? Det at få en gratis rejse for fire, er åbenbart ikke nok til at familien skulle være i "ond" tro, i guder...
Læs hele historien på www.version2.dk
Profilbillede
Eric

Jeg er overrasket over samtlige alarm signaler ikke gik igang, da de blev tilbudt en rejse i 14 dage for 138kr inklusiv alt. Ville aldrig klikke på sådan et link

Skrevet den 27-02-2012 11:48
Er kommentaren brugbar? 2       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Michael_N

Jeg syntes at virksomheder ska lære at tage ansvar for deres handlinger.

 

Skrevet den 27-02-2012 11:51
Er kommentaren brugbar? 3       4       Svar Svar
 
Profilbillede
Martin Thorborg

Så en virksomhed som laver en banal skrivefejl, skal betale tusindvis af kroner?
Det er for langt ude...

Skrevet den 27-02-2012 11:55
Er kommentaren brugbar? 4       1       Svar Svar
 
Profilbillede
Eric

Michael, hvis du havde en TV's virksomhed, og tilfældigvis var kommet til at klikke et 0 for lidt ind på siden, på nogle tver der koster 50.000 normalt, og 3 køber dit tv for 5.000. fordi du har slået forkert.

Så synes du det er rimeligt at virksomheden skal give 135.000 krs rabat? pga en tastefejl?

Jeg synes både at man skal være mere påpasselig med bannere osv, samtiddig burde folk heller ikke være så naive, eller udnytte det.

Skrevet den 27-02-2012 11:56
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Sander

Folk tænker sgu nok ikke på virksomheden i sådan en situation. Hvis de kan score sig et billigt TV, så vil de da helt klart udnytte det. Og det tror jeg skam langt de fleste danskere ville.

Skrevet den 27-02-2012 11:58
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Michael_N

Ja det syntes jeg, såfremt de ikke har lavet en friskrivning 

hvor de skriver at de tager forbehold for stavefejl 

Jeg har hørt om sager som disse i sverige, der måtte virksomhederne betale såfremt de ikke hade friskrivning på hjemmesiden.

 

 

Skrevet den 27-02-2012 12:03
Er kommentaren brugbar? 1       2       Svar Svar
 
Profilbillede
Slettet bruger

Det er super ærgerligt at der findes sådanne folk og håber da at de fleste danskere ville bøje sig når de fik besked om fejlen.
Jeg har selv været udsat for det da vi solgte et hotelværelse til 1,39 kr. pr. nat i 3 nætter som kostede 1.399 kr.  Der måtte vi tage diskussionen med gæsten.

Skrevet den 27-02-2012 12:05
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Michael_N

Tja hvorfor annoncer virksomheder om tilbud på fladskærme når de kun har et exemplar tilbage,  netop med hensigt at få folk til butikken?  

Skrevet den 27-02-2012 12:09
Er kommentaren brugbar? 2       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Fashion-Seller

Michael_N

Der findes ingen friskrivninger i henhold til loven... Så at du støtter et samfund, hvor folk bare kan døse rundt som zombier uden at tænke en smule rationelt, det er skræmmende... Men sådan er det blevet i DK. Giv mig, giv mig, giv mig, giv mig mentaliteten har vundet, og det bliver i fremtiden på bekostning af alt andet... 

Skrevet den 27-02-2012 12:10
Er kommentaren brugbar? 3       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Thomas

Det er jo sådan at hvis tager DTF travel, så har de ofte sådan nogen vanvittige lastminute tilbud. hvor du kan komme afsted 2 og 3 dage for 100 kr. 

Så et eller andet stedet kan den vel forsvares.  

Skrevet den 27-02-2012 12:16
Er kommentaren brugbar? 2       1       Svar Svar
 
Profilbillede
Boysen

Rejser der normalt koster 27000 kr. Thomas?

Hvis det her kan forsvares, kan alt sgu forsvares.

Skrevet den 27-02-2012 12:25
Er kommentaren brugbar? 3       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Michael_N

Helt ening med dig thomas.

Virksomheder må lære at tage ansvar.

Laver man et tilbud på rejse for 100 kr så må man sgu se at få det fjernet når har fået solgt de rejser 

Skrevet den 27-02-2012 12:25
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
igang

Jeg er helt uenig med Michael og Thomas. Selvfølgelig skal virksomheder ikke straffes så hårdt, for at begå fejl. Tænk hvis man vendte det hele på hovedet, og lod kunderne betale i dyre domme hver gang de begår fejl.

Se det ville være en guldgruppe, i hvert fald hos os. I dag er det bare sådan, at vi både skal betale når vi begår fejl, og når kunderne gør det. Det hænger sgu ikke sammen. Og dette eksempel er helt ude i skoven.

http://www.instantattitudes.com/shirts/t075art.jpg

Skrevet den 27-02-2012 12:42
Er kommentaren brugbar? 3       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Jimmy B. Carlsen

Hvordan f..... kan man have en seriøs rejse-webshop og så udtale det her:

"- Jeg er ikke tekniker, men vores it-kyndige  har fortalt os, at man kan ændre i  URL'en, så prisen ændrer sig."

Skrevet den 27-02-2012 13:26
Er kommentaren brugbar? 5       0       Svar Svar
 
Profilbillede
igang

@Jimmy: Vi er het enige i, at udtalelsen ikke er smart. Men når det er sagt, har vi elv været udsat for det nummer.

Der var en kreativ "kunde" der synes at 0,01 kr. var det rimelige at betale for en iPhone 4S 64GB. Et beløb han (og jeg er heller ikke IT kyndig) han havde fået ind i vores systemer, ved at fifle lidt med URL'en.

Vi opdagede det heldigvis, og fik lidt sjov med at sende ham rundt til forskellige posthuse, men den slags sker altså. Jeg har ikke set ordrebekræftelsen, så jeg ved ikke om der har stået 0,01 kr. eller det rigtige beløb på lidt over 6.400 kr. Men som reglerne er i dag er der noget der tyder på, at vi ville stå dårligt, hvis der står 0,01 kr.

Under alle omstændigheder har vi nu lukket det hul, men den slags sker altså.

Men igen, udtalelsen er ikke specielt heldig :o)

Skrevet den 27-02-2012 14:31
Er kommentaren brugbar? 5       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Michael R. Gertz

En virksomhed må tage ansvar for hvad de giver af tilbud på deres hjemmesider.

Hvis du som familie sidder og leder efter en billig ferie og feriefirma 1 sælger en rejse til malaga for 5000kr og en anden ferievirksomhed sælger den for 13000kr så vælger man da logist nok den til 5000kr.

Skulle Feriefirma 1 så have lov, at komme bag efter og sige "Jamen vi havde glemt at skrive et 1 tal :( buhu" og hva så hvis Feriefirma 2 ikke længere kører det tilbud på 13000kr skal forbrugeren så snydes for en billig rejse??? nej vel.

Man kan godt høre at de fleste på Amino.dk har egne virksomheder som gerne vil slippe for at skulle stå til regnskab for deres egne dumheder.

Folk må sgu læse korrektur på de ting de lægger på deres hjemmesider, i blade osv.

 

Så i sidste ende? JA familien skal sgu have den ferie de har købt til 138kr

Skrevet den 27-02-2012 14:40
Er kommentaren brugbar? 2       4       Svar Svar
 
Profilbillede
Thomas

Hmm, nogen virksomheder kunne jo godt finde på at lave lignende bare for at få opmærksomheden, altså et pr stunt. Hvis det er det virksomheden har ønsket, må man jo sige at det er lykkedes dem meget godt. 

Jeg tror også nogen virksomheder går det lidt på proforme. Som simon spies sagde, dårlig reklame er bedre end ingen reklame. Og så dårlig er reklamen jo ikke, folk ved godt at en rejse normalt ikke kan fåes så billigt. Men så får virksomheden jo noget omtale. 

 

Det kan godt være det kun er mig der tror det, så beklager jeg :). 

 

Skrevet den 27-02-2012 14:44
Er kommentaren brugbar? 1       1       Svar Svar
 
Profilbillede
Fashion-Seller

Michael R Gertz

Dit eksempel er jo dårligt, at det ik er åbenlyst om der er en fejl eller ej. Men hvis firma1 sælger en ferie til 27.000 kr og firma2 sælger præcist samme rejse til 552 kr, og ferien vel og mærket går til Gran Canaria, så skal man vist blot have bestået 2. klasse, før man kan regne sig frem til, at 552 kr ik engang dækker en flybillet... 
Og når beløbet ik engag dækker en flybillet, så ville en normal person kunne tænke sig til, at der nok med overhængende sandsynlighed var tale om en fejl eller lignende. Det er vel rationel tankegang, om man er selvstændig, pædagog, havnearbejder, kassedame eller direktør...  

Skrevet den 27-02-2012 14:49
Er kommentaren brugbar? 4       0       Svar Svar
 
Profilbillede
igang

@ Michael R. Gertz: Vi bliver jo nok ikke enige i denne sag. Men det ville også være for kedeligt :o)

Me lad os da køre den helt ud. Jeg står i vores fysiske butik, og en kunde køber for 100 kr. og vil betale med Dankort. Jeg er lidt for hutig på 00 tasten, og får ved en fejl slået 10.000 kr. ind. Kunden kigger ikke, men godkender bare.

Når vi opdager fejlen, er det vel rimeligt at jeg får lov til at beholde de ekstra 9.900 kr.? Kunden kunne jo bare have tjekket, inden de trykkede på "Godkend".

Den slags fejl sker dagligt. Altså ikke hos os, men på landsplan. Men bordet fanger vel begge veje? :o)

Skrevet den 27-02-2012 14:53
Er kommentaren brugbar? 5       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Michael R. Gertz

@Fashion-Seller 

Ja der er stor forskel på prisen her, helt afgjort 138kr og 27.000kr (eller hvad prisen er) er en del, og ja de fleste kan nok regne ud at det er en fejl.

Men hva så hvis rejseselvskabet havde sat den til 25.000kr skulle de så have solgt til det? Hvis ja, hvornår går grænsen, så for hvornår det er en fejl, hvor de ik hæfter, og dumhed hvor de hæfter?

 

@igang

Det er et dårligt eksempel, der er stor forskel på om du har taget for meget for varen i forhold til prisskiltet eller om du har solgt varen for dyrt.

Havde du på pris skiltet skrevet 10.000kr og kunden havde betalt 10.000kr for den, ja så klapper fælden også for kunden. 

Men sætter Imerco en køkkenmaskine på et bord ude på gaden og skriver 599kr. og der kommer en kunde som tager den og kommer ind i butikken, og så siger ekspedienten at det er en fejl og den koster 899kr så har de fået kunden ind på falske forventninger og ja så må de sgu sælge til 599kr.

Det samme gælder når rejseselvskaber sælger en rejse som koster 27.000kr til 138kr

Skrevet den 27-02-2012 15:32
Er kommentaren brugbar? 1       1       Svar Svar
 
Profilbillede
Elias Sørensen

Hele "humlen" i det her er jo (som jeg læser det), at der automatisk er blevet sendt en bekræftelse på ordren. Jeg kan huske at Dell lavede en bummert (i Frankrig tror jeg det var) for nogle år siden på nogle PC skærme, som også var blevet solgt meget meget billigt.

Men idet at man har sendt en "ordrebekræftelse" er den jo klappet, og man har fra udbyderens side "accepteret/bekræftet" prisen.

Derfor sender mange en kvittering (forhåndskvittering) når man har lavet ordren, som ikke er bindende, og så bliver ordren godkendt manuelt, og derefter får man en ordrebekræftelse.

Skrevet den 27-02-2012 15:48
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Dion Pedersen

Elias, det med ordrebekræftelsen gælder desværre ikke længere,

hvis bare kunden har SET prisen på siden (fx. har taget screenshot - æh allerede der vil jeg kalde det ond tro) og selv ved en autogeret bestillingsmodtagelse så fanger bordet, mindre man har skrevet diverse steder med store kapitaler, at man gør opfordring til tilbud, og bestilling er uden bindelighed...

Skrevet den 27-02-2012 20:50
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Dion Pedersen

jeg synes det er en underlig mentalitet at butikker/virksomheder i DK skal lide et tab pga. kunder kan agere som høns uden hoveder...

igen er der ALDRIG nogen konsekvens hvis en kunde begår fejl...

det er "pattebarnsagtigt" at sige at en kunde har lidt et tab pga. denne ikke får så lav pris som muligt.

det handler om at den kunde er ude i at ville BRUGE penge ikke TJENE penge.

jeg vil måske gå så langt til at sige med en rejse der er tidsbestemt osv. at det måske er lidt andet... men med fysiske varer som der kan skaffes uanede mængder af... aldrig i livet..

naturligvis skal det kunne indberettes til en instans så fx. en butik tages for mange gange i at have forkerte priser så skal der vanke en klækkelig bøde herfor... da det er til gene for alle, endda butikken selv. men også markedet generelt.

men at fok skal have julegaver pga. en systemmæssig eller menneskelig fejl, det kan jeg ikke have.
jeg kan kun acceptere at bordet fanger hvis det er nået så langt igennem så kunden har fået den fysiske vare. (igen måske lidt andre regler vedrørende tidsbestemte varer, billetter osv.) men ellers.

Skrevet den 27-02-2012 20:56
Er kommentaren brugbar? 3       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Fashion-Seller

Michael R. Gertz

Så du synes ik en besparelse på næsten 98% virker urealistisk? Eller er det bare mig, der er noget galt med? 
Dvs tingene skal fremover være sådan, at hvis du vil sælge en ydelse eller produkt, og skriver en forkert pris i en mail, så er du klar til at lide et tab på 50-100.000 kr, fordi du glemte et nul?
25.000 kr for den omtalte ferie er ikke suspekt, da det er en besparelse på under 10%, og det er ligeledes et realistisk tilbud. Men come on, 98% er på ingen måde realistisk, det ved både du, jeg, 1. klasseeleven og den pågældende kunde. Men giv mig, giv mig, giv mig mentaliteten vinder...  

Skrevet den 27-02-2012 22:26
Er kommentaren brugbar? 4       0       Svar Svar
 
Profilbillede
igang

Og så skal familien huske at undersøge, om de bliver beskattet af den 27.000 kr. store gave de har fået af firmaet. Men de virker jo som om at de gerne vil have tingene på det rene, så den formalitet har de sikkert styr på :o)

Skrevet den 27-02-2012 22:42
Er kommentaren brugbar? 4       0       Svar Svar
 
 

Få det bedste fra Buzz

Tilmeld dig det daglige nyhedsbrev.





Vi bruger cookies til at sikre, at du får den bedste oplevelse på Amino
Læs mere