Thomas - jeg kommer lidt sen i debatten og kan se at der står en masse om innovation mv. Hvad kan du af det købmandsmæssige "håndværk"? Kan du lave et forretningssetup? dvs starte et cvr, evt udvikle, få samarbejdspartnere, evt ansætte folk, sørge for evt distribution, marketing, salg og også sociale medier mv mv mv?
Fordi hvis du kan det så skal jeg nok hjælpe med at finde ud af hvad din virksomhed skal søsættes for at opnå - altså hvilket marked du skal angribe og med hvad og alt det der "innovative".
Ikke relateret til ovenstående men 100% ang idéen om innovation: Nu er det sådan det er et fag jeg har arbejdet med i lige godt 13 år. For mig er det nyttigt at tænke over hvilken værdi skabes og ikke så meget om undfangelsen af en "opfindelse" eller en "forretningsmodel" eller.... og starte ud fra "hvad vil det sige at skabe noget der fuldstændig erstatter det allerede eksisterende" (såfremt det giver MENING).
Jeg har nogle helt andre metoder og redskaber til at idédudvikle end hvad de fleste har. De giver mig mulighed for at arbejde aktivt med idéer på et meget tidligere stadie end normalt og fordelen er at jeg med det samme kan grupper idéerne i tre båse. Den første er "mer' af det vi allerede har". Det er også det vi kalder for low hanging fruite. De har den enorme værdi at der er kort vej til forretning såfremt det er første eller anden gang man gør det på en produkt gruppe. Er det tredje eller fjerde begynder produktet typisk at lide af "featuritis" - altså for mange knapper og valgmuligheder og typisk også med alt for dyre forretningsmodeller. Dermed kommer vi til gruppe 2 der tilbyder samme værdi som et eksisterende produktgruppe men i et andet format. Feks satte Olivetti chippen i deres skrivemaskiner og det blev en game-changer. Men det er stadig en skrivemaskine. Men med indførelse af ny teknologi er der mulighed for nye patenter. I gruppe 3 ang skrivemaskiner ser vi Steve Jobs (bl.a.) som i stedet brugte chippen til at lave en computer. Yes! Det er en opfindelse MEN det er en opfindelse som mange tager til sig = muligheden for gigant forretning og en ting mere: muligheden for at stå for et system der løfter et samfund. Værdiskabelsen er enorm.
Alle tre grupper handler om innovation.
Traditionelt når talen falder på det der med at en innovation ikke er en opfindelse menes der noget meget specifikt nemlig at man kan sagtens opfinde til højre og venstre og der er en hel kategori af opfindelser der forsøger at løse et problem der slet ikke er et problem!
//Erik