Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan slipper jeg angsten for at holde foredrag?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 15. Feb 14
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har det virkelig dårligt med at tale foran en større forsamling, men vil det rigtig gerne (det vil også være en kæmpe fordel i mit arbejde). Men hvordan slipper jeg angsten? Ved godt at det "bare" er at øve sig, men jeg synes det er uproffesionelt hvis jeg ikke formår at få budskabet frem eller bliver nødt til at afbryde fordi jeg får det for dårligt…Kan godt ha' en træningsbane eller noget i den retning.

Nogen ideer? ;)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er meget normalt men også vigtigt at være lidt nervøs, for det viser bare at det betyder noget for en.
Hvis du ikke var spor nervøs, har man så overhovedet noget at tabe eller vinde?
Kunne det så ikke være lige meget alt sammen?

Dermed sagt, skal man gerne være selvsikker i sine ord - man ved noget om det her.

Jeg tror det ligger helt naturligt og ellers må man hente resten på vejen, men prøv at forberede så godt så muligt hvordan foredraget skal foregå. Gå det igennem i hovedet så når du står der husker du det nemmere, og lav gerne talekort med nøgleord hvor du kan sige en helt masse flydende.

Jeg nyder i hvert fald at fortælle om noget jeg har sat mig ind i og give indsigt i et emne til andre mennesker. Finder du den 'passion/lidenskab' vil du helt sikkert få det bedre med det.

Tilmeldt 18. Apr 12
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære du,

Det afhænger meget af hvem du er. Hvad du holder foredrag om og hvilken kontekst, du holder foredrag i. Du er velkommen til at skrive privat til mig, så skal jeg hjælpe så godt jeg kan :)

martinbodkerfritzen@gmail.com

Martin

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej

jeg har holdt et utal af foredrag og forelæsninger. Jeg bliver stadig nervøs til tider og det er helt cool. Det handler om at tackle nervøsiteten.

Jeg deler publikummet op i to - dem der er der fordi de gerne vil lære noget fagligt og dem der er der fordi de synes jeg er spændende. Den første gruppe er klart den sværeste og her har jeg den filosofi at publikummet i reglen ved langt mindre end jeg om det givne emne. At der sidder 200 publikummer betyder jo ikke at de er blevet 200 gange klogere. Publikum er ikke stærkere fagligt end den bedste mand.

dernæst må man holde sig for øje at man ikke kan vide alt og acceptere at man ikke kan svare umiddelbart.

Endelig handler det om hjælpemidler. Jeg bruger pp med få stikord. Faren ved at bruge mange stikord er at man holder for meget fast i slides og bliver uinspirerende at høre på. Her må du prøve dig frem men hellere for mange ord og en tale end få ord og ingen tale ((-:

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt lampefeber er ok.

Du skal finde din selvsikkerhed frem, det du har at fortælle er noget tilhørerne kan bruge eller lide at høre (forhåbentligt), det er vigtigt du kan starte med at overbevise dig selv om at dit budskab er godt, så du kan finde din indre selvsikkerhed på budskabet.

Du skal føle dig fysisk og mentalt godt tilpas inden du går på talerstolen, så vær frisk og udhvilet, få ryddet ud i hovedet og koncentrer dig om emnet.

Undgå øjenkontakt i starten med tilhørerne, hvis det kan forstyrre dig, kik ud i rummet uden at fokusere på enkeltpersoner, efterhånden som du kommer frem i emnet kan du måske begynde at finde de positive øjenkontakter, hvis du ønsker interaktion med tilhørerne.

Øv dig til at starte med på venner og familie, stil dig op overfor dem og prøv dig selv af, find dine svage sider i situationen og bearbejd dem.

De fleste kan blive ok talere, men det kræver ofte noget arbejde med sig selv og nogle indre grænser der skal flyttes lidt.

Held og lykke med det

Finn

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Som andre skriver, er lidt nervøsitet/lampefeber fint og naturligt. Det holder os oppe på beatet og får os til at yde lidt mere hver gang.

Men hvis det vokser sig til så stort et problem, at det overskygger dine dage og næsten blokerer dig, så skal du have noget hjælp. Umiddelbart vil jeg tro, at der kunne være tale om coaching. Men ellers kan du måske starte med at læse noget om emnet.

Jeg har hørt om en coach, der hedder Berrit Kvorning, der har skrevet en bog: Bliv set, hørt – og husket. Den skulle netop behandle dette emne.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 12. May 11
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har lidt af total fobi for at tale foran større forsamlinger, især hvis jeg ikke kender dem særligt godt.

På mit forrige arbejde fik jeg så at vide at det var en del af jobbet at hver mandag holde en lille 10 minutters opdatering til morgenmøde foran 100 kolleger + video streaming til Barcelona og London. Jeg var seriøst ved at skide i bukserne og kunne slet ikke håndtere det.

Jeg fortalte min flinke chef om probiemet, han sendte mig til en coach og langsomt begyndte jeg at kunne håndtere det. Der er virkelig mange hjælpemidler som gør at du klarer dig igennem og langsomt vænner dig til det.

Det som hjalp mig bedst var at have et lille publikum, f.eks. venner eller familie, øve mig masser af gange indtil det sad på rygraden og bedst af alt, at videofilme det. Så bliver man nemlig opmærksom på, at selvom kroppen er ved at eksplodere af nervøsitet og hjertet galoperer, så fremstår man meget roligere end hvad man tror, og det giver en fantastisk tryghed at tænke "jeg kan være nok så nervøs, men de kan ikke se det".

Held og lykke med det :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt naturligt - jeg kender det selv. Hvis jeg må give dig et hurtigt råd, synes jeg, næste gang du bliver nervøs foran en forsamling, at tænke på dit åndedræt. Prøv så at få ro ved hjælp af rolige hvertrækninger og afspænding i kroppen. Derudover skal man bare have 100% styr på hvad man vil sige - når man har det, bliver man ikke nær så nervøs. 

Ellers gør øvelse bare mester :-)

God vind med det - du skal nok blive en rigtig dygtig foredragsholder, hvis du bliver ved med at prøve.

Dbh,
/Jakob 

Tilmeldt 19. Nov 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det første er at strukturer det man vil præsentere. Lav nogle korte Power Points slides med få stikord og lidt tekst. Er der for meget tekst har man nogle gange svært ved fokusere. Jeg laver så mine egne notater med en del tekst for at øve mig. Når man så gennemgår det så ryger noget væk og noget nyt kommer til.

Det vigtige er så at afprøve det med ur og for at få en fornemmelse af hvor meget af det man kan huske - og for at træne rækkefølge osv. En god ide er at starte med mindre tid, evt. 10 min, næste mere osv. Man kan godt afprøve en del alene, men det kræver at man sætter sig ind i situationen - Dvs. stå op osv.

Har man mulighed for det er det, er det også super godt at afprøve det på et par stykker. F.eks. kan man godt tilbyde et par stykker en privat gennemgang.

Vi har alle punkter vi kan forbedre på det punkt. F.eks. har jeg det med køre for hurtigt derudaf.

Tilmeldt 15. Feb 14
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar!

Jeg ved godt at det er normalt at man bliver nervøs/sommerfugle i maven…Men det er mere end det. På et tidspunkt fik jeg et decideret angstanfald og måtte forlade lokalet, fordi jeg ikke kunne få vejret- få ordene frem. Men ja, måske jeg sku prøve en coach ;)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)