Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pervers arbejdsmoral

Side 2 ud af 8 (78 indlæg)
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 07:47 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Indledningsvis vil jeg lige sige at jeg også vil kalde det slavelignende vilkår...men jeg har en fornemmelse af at der kan være sket en misforståelse i hele historien.

Jeg forestiller mig at virksomheden har bedt kommunen om en medarbejder med kommunalt tilskud, jeg kender ikke reglerne præcist men forestiller mig, at virksomheden vil give 85kr. og at de forventer det kommunale tilskud på ca. 1/3 af lønnen går til medarbejderen. Jeg mener det går til virksomheden der skal betale en rigtig løn til medarbejderen. Jeg tror ikke den kommunale medarbejder har fået fortalt på en måde så den arbejdsløse forstod det, hvilken økonomisk virkning det har for hendes økonomi.

Ellers må der altså være nogle fagforeninger der er røde i skalden af raseri over den form for løndumpning!!

Jeg ved ikke hvad der er hoved og hale i det her, men jeg kan ikke forestille mig det er hele historien vi hører...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:04 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Ordet arbejdsmoral fik jeg ikke lige rettet, da jeg redigerede mit indlæg, som oprindeligt havde et andet udgangspunkt. Nu blafrer det lidt, hvilket jeg beklager.

I forskellige variationer henvises til værdiskabelsen, samt at en given produktion ikke kan bære mere, da produkterne så vil blive for dyre. Disse argumenter er sikkert teknisk korrekte og en gut med en webshop der sælger e-cigaretter, vil formentlig slet ikke vil kunne betale løn overhovedet, da firmaet så vil give underskud. Skal en ledig så stadig tvinges til at tage hans tilbudte job, eller hvor går beløbsgrænsen?

At lade lønninger flyde, så arbejdsgiverne får lov til at betale det de mener deres virksomhed kan bære, ville helt sikkert halvere lønningerne, men jo ikke leveomkostningerne. Vi lever i et gennemreguleret samfund. Hvorfor skal lige præcist arbejdslønninger være undtaget? Vi har verdens bedste model, hvor arbejdsgivere og arbejdstagere forhandler og aftaler løn- og arbejdsforhold. Modellen dækker, i princippet, desværre kun virksomheder, der har tiltrådt en overenskomst og resten kan, i princippet gøre som de finder passende.

At der ikke, uden for overenskomsterne, findes en minimumsløn og at a-kasselovgivningen siger, at man skal søge alt arbejde, som man er i stand til at varetage, giver spillerum til "kriminelle" arbejdsgivere, der kan slippe afsted med at betaler 85 kroner.

Carsten Jacobsen:
Hvis man taber penge på at tage et arbejde, er det da ikke et tegn på at lønnen er for lav, men at dagpenge/kontanthjælp er for høj!
Ingen kan leve af en timeløn på 85 kr. At sætte dagpenge/kontanthjælp så langt ned under 85 kr., at en ledig faktisk får mere ud af at arbejde for 85 kr., er netop det jeg kalder en "pervers" tankegang.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:15 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr. A:
...men jeg har en fornemmelse af at der kan være sket en misforståelse i hele historien.
En typisk Ekstrabladsartikel. I mellemrubirkken står der, at HK havde sagt at hun skulle tage jobbet, mens der i brødteksten står, at du må hun selv afgøre. EB's formål med artiklen er jo ikke at fortælle kvindens historie, men at skære den til, så den passer til budskabet.

http://ekstrabladet.dk/nationen/graedende-tina-giver-loekke-ret-faar-71-oere-i-timen-ud-af-at-arbejde/5585748

Der er således ikke reelle fakta i artiklen man kan forholde sig til, men tilbage står vel, at den KUNNE være sand ude i det virkelige liv(?).

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 13:11 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Jacobsen:
Der er forsvundet tusindvis af jobs fra Danmark de sidste +10 år,

Og det er heldigvis ikke noget problem at den slags jobs er forsvundet ud af landet og der er blevet skabt tusindevis af anstændige jobs istedet. Jobs som folk kan leve af. Det er nu sjovt at se at du sidder der ovre med dit på det tørre og " reklamerer " for jobs der udnytter folk. Ja lad da endelig aktionærerne få den ekstra million på bekostning af de fattige arbejdere og som de helt sikkert lige står og mangler til deres nye 4x4 med guldfælge. Det er jo den Amerikanske drøm. Det er da godt det ikke er nået så vidt her hjemme endnu.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 17:42 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Michael:

Carsten Jacobsen:
Der er forsvundet tusindvis af jobs fra Danmark de sidste +10 år,

Og det er heldigvis ikke noget problem at den slags jobs er forsvundet ud af landet og der er blevet skabt tusindevis af anstændige jobs istedet.

Det er da et kæmpe problem, der er jo derfor udkantsdanmark problematikken, er blevet så stor.

Carsten har jo fuldstændigt ret, med den stigende konkurrence udefra og de høje danske live omkostninger, er der bare nogle som ikke er den løn værd som de skal bruge fra at få mere end de kan via sociale ydelser.

I tråden virker det nærmest som om at man syntes det er arbejdsgiverens skyld, at der er nogle jobs der ikke aflønnes med mere end 85 kr., men det er vel indlysende for de fleste at det markedet der fastsætter lønninger. Hvis man skaber væsentligt mere værdi end det man får i løn, så er det jo bare at finde en anden arbejdsgiver, der vil betale mere, hvis man ikke kan det så levere man sikkert ikke så meget værdi som man troede.

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 17:49 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Trådstarters overskrift rammer 100% plet. Det er en pervers arbejdsmoral at blive på overførselsindkomst frem for at tage et job uanset løn og funktion.

Uddannelse, efteruddannelse og fast arbejde er de bedste springbræt til et bedre jobs og højere løn.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:01 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Lundsby:
det er vel indlysende for de fleste at det markedet der fastsætter lønninger.
I den forstand, at i gode tider kan arbejderne presse lønnen og og i dårlige tider, kan arbejdsgiverne presse den ned, ja .. så har du ret.
Lundsby:
Hvis man skaber væsentligt mere værdi end det man får i løn
Langt fra lle har selv nogen indflydelse på egen værdiskabelse. Båndet kører med en konstant hastighed, så hvis man ellers følger med og ikke laver for mange fejl, så mener jeg at man er 125 kroner være pr. time. Vil eller kan arbejdsgiveren ikke betale det, er der noget fundamentalt med hans måde at drive virksomhed på.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 18:46 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

KlaMus:
Båndet kører med en konstant hastighed, så hvis man ellers følger med og ikke laver for mange fejl, så mener jeg at man er 125 kroner være pr. time

Man behøver slet ikke at mene noget om hvad folk er værd i en given situation, det dikteres af markedet og de konkurrerende virksomheder.

Lad os sige vi har en dansk arbejder på en sko fabrik der tjener 125 kr. pr. time, han laver en sko i timen og den kan sælges for 150 kr., det giver umiddelbart 25 kr. i fortjeneste til virksomhedsejeren. Men i Indien er der en ligeså god arbejder der også kan lave en sko i timen, men han er villig til at arbejde for 50 kr. i timen, det betyder at den virksomhed han arbejder for kan sælge sko til 75 kr. og stadig tjene 25 kr.

Så er spørgsmålet jo bare om du og jeg er villig til at betale det dobbelte for sko, fordi de er lavet i Danmark, når kigger på mine sko kan jeg se at faktisk ikke har et eneste par der laves i Danmark, og derfor kunne man fristes til at sige for vores eksempel at vores danske arbejder i dette tilfælde nok ikke er 125 kr. værd.

Desværre er den globale konkurrence så hård, at man af vores ufaglærte har svært ved at følge med, hvilket betyder at en timeløn på 85 kr. i timen sagtens kan være rigtig.

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 19:12 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Lundsby:
Det er da et kæmpe problem, der er jo derfor udkantsdanmark problematikken, er blevet så stor.

Jeg håber du selv ved hvad udkants Danmark har med timeløns problematikken at gøre, for der er nok ikke andre der gør det.

Og selvfølgelig er det arbejdsgiverens ansvar at medarbejderne får en ordentlig løn. Hvis det virkelig skulle være sådan at man kun har råd til at give medarbejderen 85kr i timen. Bør man flytte arbejdspladsen til et land hvor de kan leve af den løn. Enhver arbejdsgiver bør påtage sig et vist omfang af socialt ansvar i det land man opererer i.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 19. Nov 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 19:49 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Michael:

Lundsby:
Det er da et kæmpe problem, der er jo derfor udkantsdanmark problematikken, er blevet så stor.

Jeg håber du selv ved hvad udkants Danmark har med timeløns problematikken at gøre, for der er nok ikke andre der gør det.

Og selvfølgelig er det arbejdsgiverens ansvar at medarbejderne får en ordentlig løn. Hvis det virkelig skulle være sådan at man kun har råd til at give medarbejderen 85kr i timen. Bør man flytte arbejdspladsen til et land hvor de kan leve af den løn. Enhver arbejdsgiver bør påtage sig et vist omfang af socialt ansvar i det land man opererer i.

Hvis du ser lidt nærmere på befolkningen i udkantsdanmark, så viser statistikken os af der er flere arbejdsløse og langt flere uden uddannelser eller med mindre uddannelse. Specielt den unge generation er hårdt ramt. Hvilke jobs får man typisk når man er ung og uden megen uddannelse ? Når disse jobs forsvinder så rammer det hårdt i nogle områder. Så der er skam en sammenhæng

Side 2 ud af 8 (78 indlæg)