Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt hjælp til valg af NAS

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg overvejer stærkt at købe en NAS. Jeg skal bruge noget til nem konstant backup af mine to computere (en windows, en mac).

Derudover er der ikke vanvittig meget plads på computerne, da de begge kører på SSD. Derfor vil jeg høre, om det er muligt fx at downloade filer fra en FTP direkte til NAS-serveren uden det gemmes lokalt på computeren? Og ligeledes omvendt - uploade file direkte fra NAS? Dette vil være en fordel ift. backup af mine kunders filer.

Men så skal der jo også vælges en NAS. Jeg har overvejet fx denne http://www.proshop.dk/Netvaerksharddisk-NAS-server/Netgear-ReadyNAS-Duo-RND2000-v2-2300347.html da jeg mener at have hørt, den har fået gode anmeldelser. Det skal i hvert fald gerne være i det prisleje. Men kom gerne med andre eksempler eller overbevis mig om at den er god eller et eller andet :-) 

Jeg vil også rigtig gerne have nogle råd til valg af harddisk(e). Jeg har ikke besluttet endnu om jeg vil køre med RAID, men det er vel smart. Jeg tænker det skal være diske på 1 TB - så er der masser af plads. Alternativt vil 500 GB uden tvivl også være tilstrækkeligt, men jeg vil gerne have nogle anbefalinger af diske - jeg har tænkt på fx noget fra Seagate.

Udover det tager jeg gerne mod generelle råd om NAS osv. - jeg ved ikke det store om det :-)

Tusind tak på forhånd! 

Vh

Christian

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 1435
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Personligt er jeg ikke fan af de Netgear ReadyNAS, de virker fint til mange og er i den billige ende, men så slutter "legen" IMO også for mig.

Er stærk tilslutter af Synology der i mine øjne har klart den bedste og mest brugervenlige software på marked. Du kan selv prøve deres software i denne demo her:

http://www.synology.com/products/dsm_livedemo.php?lang=dan

Qnap er også i den bedre ende, men Synology har bare noget super lækkert software, det er nemt og behageligt at arbejde med.

En af de nye med plads til 2 diske i den billigere ende er denne 213j:

http://www.proshop.dk/Netvaerksharddisk-NAS-server/Synology-DiskStation-DS213J-NAS-Server-2412803.html

Kører selv med DS413j og er YDERST tilfreds, aldrig har jeg oplevet så godt software på en NAS igennem tiden.

Med hensyn til diske kører jeg selv med WD RED serien (Bruger 3TB), her som 1TB:

http://www.proshop.dk/Harddisk/Western-Digital-WD-Red-1TB-2369324.html

http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=810

En rigtig lækker disk beregnet til NAS, der ikke bruger ret meget strøm, ikke bliver varm samt meget støjsvag ... Koster ikke væsentlig mere end fx Green, og alene den ekstra garanti man får syntes jeg er pengene værd.

www.Kameravalg.dk - De seneste nyheder og hjælp til dit næste køb

Fra Frederiksværk
Tilmeldt 13. Sep 10
Indlæg ialt: 189
Fra  Malike Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Kbh
Tilmeldt 4. Jul 10
Indlæg ialt: 315
Fra  Dansave Backup Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian

Hvis du har tænkt dig at alle dine filer  og dine kunders filer kun skal ligge på din NAS, så er det ikke en backup, men blot fil opbevaring (fil server). Hvis nu din NAS dør så mister du al din data. Hvis du skal bruge en backup skal du have 2 NAS bokse som kan synkronisere med hinanden, i tilfælde af den ene dør.  

Det kan også anbefales at du kører med RAID, så du kan have så meget oppetid som overhovedet muligt.

Med hensyn til NAS bokse vil jeg kigge på Qnap. De har gode og stabile NAS bokse.

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til jer alle. Jeg kigger det igennem - men andre forslag er stadig velkomne.

@ Nikolas

Jeg formulerede mig muligvis lidt skævt, men det er bestemt ikke meningen at alle filer kun skal ligge på NAS. Meningen er at de filer som jeg sikkert aldrig får brug for igen, men som jeg alligevel skal have som backup og som fylder forfærdelig meget, kan ligge derovre. Fx var jeg her den anden dag ved at lave en hjemmesideflytning for en kunde, hvor alle de gamle hjemmesidefiler, som ikke bruges længere, skulle gemmes som backup. Der var noget i stil med 350MB eller 1GB, jeg kan ikke lige huske det - men det var under alle omstændigheder meget af have liggende på en SSD, når det "bare" var gamle filer fra en flytning.

Derfor vil jeg gerne have en NAS, der kan bruges til både det - men også almindelig backup. Og en RAID løsning vil vel løse det hele - dør den ene disk, er det på den anden.

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Bundgaard:

Tak til jer alle. Jeg kigger det igennem - men andre forslag er stadig velkomne.

@ Nikolas

Jeg formulerede mig muligvis lidt skævt, men det er bestemt ikke meningen at alle filer kun skal ligge på NAS. Meningen er at de filer som jeg sikkert aldrig får brug for igen, men som jeg alligevel skal have som backup og som fylder forfærdelig meget, kan ligge derovre. Fx var jeg her den anden dag ved at lave en hjemmesideflytning for en kunde, hvor alle de gamle hjemmesidefiler, som ikke bruges længere, skulle gemmes som backup. Der var noget i stil med 350MB eller 1GB, jeg kan ikke lige huske det - men det var under alle omstændigheder meget af have liggende på en SSD, når det "bare" var gamle filer fra en flytning.

Derfor vil jeg gerne have en NAS, der kan bruges til både det - men også almindelig backup. Og en RAID løsning vil vel løse det hele - dør den ene disk, er det på den anden.

Jeg bruger synology NAS (har nuværende 2 stk) - begge med 2x 4TB diske i, i raid 1 for disk redundancy - da dataen jeg opbevare ikke er den mest vigtige, tager jeg ikke backup af alle disk til ekstern placering, men de filer der er vigtige bliver sendt til både backupbox, amazon glacier og rackspace.

Hvis man kigger på features, så ville jeg klart tage synology - jeg har ihvertfald fundet andre meget limited til hvad man kan gøre.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har været lidt omkring Forskellige Nas´r.
QNAP er noget af de bedre man kommer i nærheden af.

WD laver en serie hardiske som hedder RED, som er beregnet til nas, Altså i drift 24X7.

Normale diske til er IKKE bygget til at kører konstant.
F.eks er en WD green eller en Seagte ikke bygget til det og vil fejle på et eller andet tidspunkt.

Jeg har okay erfarring med at bruge WD blue og Black serier i nas, men efter at de har lavet en RED serie er den jeg bruger.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Det bliver lidt dyrere end regnet med så, men sådan er det. Det er heller ikke sikkert at RAID er nødvendigt.

Jeg tror jeg vil gå efter den fra Synology og så WD Red harddisk(e).

Jeg skal bare lige overveje - nu når det blev dyrere end regnet med - om det er den løsning jeg vil gå efter, eller om det vil være smartere at købe en normal harddisk og smide i min stationær og så købe backupbox. Det er nok lige før det er mere effektivt og sikkert. Dette må I selvfølgelig også gerne kommentere på :-)

Men tak for hjælpen til jer alle. Dejligt med så hurtig hjælp fra mange forskellige.

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 1435
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Personligt gider jeg ikke at have min stationær kørende 24/7, her syntes jeg det er rart at have min NAS der styret alt download, backup osv samt stort set intet strøm bruger.

At jeg også bruger den som lager plads til fx mediecenter osv er så kun et plus for mig.

(Har smidt dig en PM)

www.Kameravalg.dk - De seneste nyheder og hjælp til dit næste køb

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er lige lidt forvirret - hvorfor skulle den stationære køre 24/7? :-) Jeg ved godt en NAS vil gøre det - men det jeg skal bruge er backup og mere plads. Jeg har 25 GB gratis på dropbox pga. det fulgte med min HTC One, så fildelingen er ikke et problem.

Jeg er blevet lidt i tvivl om, hvorvidt en NAS måske vil være unødvendig for mig, hvis bare det er backup og plads jeg skal bruge. Men jeg er ikke særlig godt inde i NAS, så jeg vil meget gerne høre jeres meninger ;)

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)