Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt hjælp til valg af NAS

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Jan 13
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian.

Vil anbefale dig at købe en Synology NAS server, har haft 3 forskellige NAS servere men Synology er klart den jeg har været mest glad for! Software mæssigt er der intet at komme efter!

Mvh.

CDKeypriser.dk - Find de bedste priser på dit næste computerspil. 

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Bundgaard:
Jeg er blevet lidt i tvivl om, hvorvidt en NAS måske vil være unødvendig for mig, hvis bare det er backup og plads jeg skal bruge. Men jeg er ikke særlig godt inde i NAS, så jeg vil meget gerne høre jeres meninger ;)

En nas kan bruges til flere ting.
Den jeg har hjemme bruges til at f.eks alt vores musik og vores billeder ligger på den.
Så både jeg og min kone og vores mediepc kan tilgå det er nu ligger på den uanset om hvilken af vores computere der er "hjemme" lige nu.
Så er vi også sikker på hvem der er master i forhold til billeder.

Der er også en fuldstændig backup af hver af vores computere på den, så skulle de forsvinder så vil vi hurtigt kunne få vores data frem igen.

Hvis vores backup lå på disk nr. 2 på computeren ville den ikke være noget værd i tilfælde af indbrud.
I det at backupen ligger på vores nas, så er det 2 adskilte enheder og de render næppe med begge ting på en gang.

Den bruges også til at have installationsfiler liggende på.

Vores private data spejles til en server på mit kontor og kontorets data spejles til den nas jeg har hjemme.
Så der har en ret sikker backup i tilfælde af tyveri/brand.

Online backup er rigtig godt, MEN hvis man f.eks. har 100GB som skal flyttes og du kun sidder på en normal adsl hvor du kun kan uploade med 2Mbit, så tager det MEGET lang tid at flytte de data ud af huset.
Så vil man kan komme ud for at du laver mere data end du kan nå at flytte ud af huset inden der er nyt data som der skal overføres.
Jeg ligger selv mit regnskab ud i "skyen" end gang om dagen, men det er for at være helt sikker og så er det en begrænset mængde data der skal flyttes fra gang til gang.

De flere af min kunder kører med online backup, men de har også en server som står og snore, så om det tager 5 timer eller 12 timer at overfører data betyder ikke noget.
Men hvis det er en normal pc som skal stå hele tiden tændt så er man lige hvidt, så er det smartere med den nas og så evt. lade den lave onlinebackupen.

 

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 1435
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Nævnte 24/7 fordi du selv snakkede om upload/download af filer fx fra FTP, og alt efter hvor lang tid dette tager kan din NAS jo klare det fx om natten istedet for at din stationær snurre.

www.Kameravalg.dk - De seneste nyheder og hjælp til dit næste køb

Fra Kolding
Tilmeldt 15. Nov 08
Indlæg ialt: 560
Fra  CoolSlips.dk Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en Synology DS212+ som jeg er rigtig godt tilfreds med. Der er kommet en nyere udgave så vidt jeg husker. Den er utrolig brugervenlig, og meget nem at opsætte forskellige ting i. Den kan tilgås på et hav af måder. FTP, browser, putty etc.

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres uddybende svar allesammen. Jeg begynder at kunne se fordelene ved en NAS.

Men jeg skal lige forstå noget ret - kan en NAS kobles direkte til en FTP og downloade/uploade filer uden det involverer computeren - og på den måde gøre det om natten? Altså udføre nogle kommandoer direkte på den. Som I nok kan fornemme, ved jeg meget lidt om mulighederne med softwaren på NAS.

Derudover: hvis alt er backup, vil I så mene at RAID er nødvendigt? Det ligger vel i forvejen både på computeren og på NAS så, og så er det stort set kun ved brand der kan blive et problem, da det kommer til at stå i forskellige rum - og det ved jeg ikke helt hvordan man kan løse. Kan man lave online backup direkte af en NAS med fx backupbox?

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 1435
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Marc - CoolSlips.dk:

Jeg har en Synology DS212+ som jeg er rigtig godt tilfreds med. Der er kommet en nyere udgave så vidt jeg husker. Den er utrolig brugervenlig, og meget nem at opsætte forskellige ting i. Den kan tilgås på et hav af måder. FTP, browser, putty etc.

De nye hedder "DSXX3" og de næste kommer nok til at hedde "DSXX4" osv hvilket gør det ret nemt at finde ud af syntes jeg - Der er så selvfølgelig ofte en alm, en "J" samt en "+" udgave af dem.

www.Kameravalg.dk - De seneste nyheder og hjælp til dit næste køb

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 1435
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian Bundgaard:
Men jeg skal lige forstå noget ret - kan en NAS kobles direkte til en FTP og downloade/uploade filer uden det involverer computeren - og på den måde gøre det om natten? Altså udføre nogle kommandoer direkte på den. Som I nok kan fornemme, ved jeg meget lidt om mulighederne med softwaren på NAS.

En NAS kan lige præcis fungere som download center, medie center, backup center osv helt selvstændigt :-) .... Jeg tilgår ofte min om aftenen på den alm stationær og sætter nogle opgaver igang, fx udpakke filer eller lign. Slutter min stationær, og så ordner min NAS ellers opgaverne om natten, strøm bruger den ikke meget af hvilket for nogle kan betyde en del.

www.Kameravalg.dk - De seneste nyheder og hjælp til dit næste køb

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er der jo pludselig nogle smarte ting ved det. Af og til skal der tages backup af en del filer og så er det rart ikke at skulle sidde og holde øje med det.

Uden RAID og med 1 TB kan jeg få det for cirka 2000, og jeg kan jo trække det meste fra, da jeg primært skal bruge det i mit firma, så det er ikke så slemt igen. Jeg vil stærkt overveje det i hvert fald, det lyder som noget man bliver glad for.

Fra København
Tilmeldt 25. Feb 09
Indlæg ialt: 175
Fra  BitMasch Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kunne også spare lidt penge og lave din egen filserver ud af en ubrugt bærbar eller en tilsvarende low-power stationær computer. Smid FreeNAS på den og kast et par store harddiske i den (via. SATA hvis det er en stationær eller USB2/3 hvis det er en bærbar) og så har du en NAS der kan de ting du efterspørger og meget mere.

Du kan selvfølgelig også selv smide en linux/bsd på den og få en masse erfaring i serveradministration :)

Softwareudvikler med speciale indenfor skalerbare webløsninger. PHP, MySQL, Puppet, Python, Apache, nginx, HTML5, m.m.
http://bitmasch.com/

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 01:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 2 ud af 4 (36 indlæg)