Amino Buzz er inaktiv. Vi henviser til kategorien “Iværksætternyheder” i Aminos forum. Klik her
6
Boblerikon

Derfor skal vi droppe innovation

Tror du at der er penge i innovation? Tror du at samfundet er bedst tjent med innovation? Så skal du måske tænke igen!.
Læs hele historien på www.mplaehn.dk
Profilbillede
Frank Ulrich

Vi skal bestemt ikke droppe innovation. Virksomheder skal bare være bedre til at præsterer gennem konkret kreativitetsledelse og best practise initiativer og lade vær med at bruge udtrykket innovation som et eller andet buzz word de bare kaster rundt til højre og venstre, som det passer dem.

Så jeg er bestemt uenig i, at innovation ikke kan betale sig. For det er helt klart nøglen til succesfuld overlevelse på markedet. Problemet er bare, at det er de færreste som har forstand på implementering af succesfuld kreativitetsledelse.

I stedet render de rundt med hovedet oppe i røven, hvilket ofte er et resultat af den ofte syge kultur, der opstår i for store organisationer, der bliver for højt præget af akademikere, der selv er præget af en gennemgående kæft-trit-og-retning-kultur, de medbringer fra universiteterne, hvor der bestemt ikke bliver givet plads eller belønning til de som skiller sig ud. Derved får vi sådan nogle syge Quasimodoindivider, der skal lede og/eller drage gevinster af kreative teams, men aldrig selv har formået at være kreative under deres egen uddannelse eller i deres professionelle liv. Selvfølgelig er det dømt til at fejle.

I virkeligheden er det meget nemt, når vi ser på konkrete virksomheder, som Google, Apple og Mærsk. Google og Apple har formået at benytte innovation ordentligt, fordi de ser innovation som noget eksplosivt kreativt, hvilket kommer organisatorisk indefra gennem medarbejdernes eget iværksætterri, der derved forandre markedet omkring virksomheden eller paradigmet omkring produktet.

En virksomhed som Mærsk ser derimod innovation som et middel til at forbedre deres nuværende processer, der skal styres og tøjles, så det ikke bliver alt for voldsomt, hvilket ikke har en skid med innovation at gøre. Det er udelukkende procesforbedringer som kun kan give begrænset afkast og som giver nul markeds- eller paradigmeinnovation. Derfor fejler Mærsk på mange områder.

Det store overordnede problem er, at de fleste virksomheder handler som Mærsk og de færreste som Google eller Apple. 

Skrevet den 11-08-2011 06:56
Er kommentaren brugbar? 2       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Dennis Jensen

Først tænkte jeg ævl og bævl som enhver kunne have skrevet, men så slog det mig, jeg er 100% enig.

Skrevet den 11-08-2011 08:33
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Anne Kathrine Overgaard

Problemet med ordet innovation er, at det er blevet et felt på bull shit-bingopladen, og bull shit-brikken bliver hele tiden trukket! Innovation bruges i flæng om snart hvad som helst, og rigtig mange har glemt, hvad det egentlig er for en betydning, der ligger i begrebet. Derfor har ordet innovation mistet sin troværdighed, og man bliver lidt træt og ligeglad, når man hører eller læser ordet.

Men det er klart, at vi har brug for udvikling, nye idéer, kreativitet, nye måder at gøre ting på og at tænke på. Derfor er for eksempel forskning særdeles vigtig. Her er der uanede mængder af innovation. Kunsten er så at løfte det, der egner sig til videre udvikling, produktion og markedsføring, op til markedet.

Skrevet den 11-08-2011 08:37
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Frank Ulrich

Nu kan jeg kun tale om det samfundsvidenskabelige felt. Men efter min mening har forskning stort set intet med innovation at gøre. Forskning er primært baseret på dokumentation af hvad andre i verdenen gør gennem empirisk ræsonnering. Dette skyldes at sociale strukturer omkring forskning ikke tillader andet. Forskning for mig er kort og godt primært baseret på gensidig røvslikkeri, hvor nye forskere, der kommer med innovative ideer og koncepter, må bruge det meste af deres karriere og resurser på at forsvare dem og generelt blive latterliggjort, med mindre de har brugt 20 år på at slikke røv på andre anderkendte forskere og derved selv blive anderkendte før de kommer med deres ideer (især hvis de er skæve i forhold til den anderkendte forskning eller stiller spørgsmålstegn ved den), hvilket blandt andet manifesterer sig gennem at det er meget lettere at blive publiceret, hvis man skriver sig ind i en journals øvrige tradition, ved blandt andet at benytte deres tidligere publicerede artikler som kilder. Den tilgang er direkte dræbende for en hver form for innovation i det øvrige samfund og giver kun mening indenfor forskningsverdenen. 

Skrevet den 11-08-2011 09:38
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Anne Kathrine Overgaard

Nådada - nu kender jeg ikke dine erfaringer med samfundsvidenskabelig forskning. Men jeg mener ikke, at dine betragtninger gælder for hverken sundhedsvidenskab, naturvidenskab eller ingeniørvidenskab. Tjek lige disse områder - der er her innovationens stærke rødder findes.

ps - det lyder da usundt med røvslikkeriet.... :-)

Skrevet den 11-08-2011 10:08
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Frank Ulrich

Jeg tror også det primært er indefor den samfundsvidenskabelige forskning og humaniora dette foregår. Så det var måske lidt malplaceret at tage det hele over en kam. Det er bare tåbeligt, for de er endt som de fede drenge på løbeholdet, der hostende prøver at nu de andre, men bare ikke kan følge med. 

Skrevet den 11-08-2011 10:20
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Mikkel

Tak for den gode diskussion, det var lidt håbet med mit havlfrække indlæg.

Det jeg prøver at sige er 1. At innovation af mange misfortolkes og misbruges, og 2. at penge brugt på innovation måske er bedre brugt andetsteds.

Google er netop et meget godt eksempel på hvor mange penge man kan spilde på at være innovativ;. Medarbejderne må bruge ca. 20% af deres tid på 'noget andet' (nye projekter mv.), hvilket uden tvivl koster en del. Derudover har de haft et utal af projekter der mislykkedes; jeg tror Google+ er deres tredje udgave af facebook, så var der Google Wave, Google Knol (wikipedia kopi), Google Answers og mange flere småprojekter.

En ting er hvad det egentlig har kostet at udvikle for google, en anden ting er den store markedsføringsindsats. Lad os sige at de havde brugt pengene på at opkøbe virksomheder der understøttede deres kerneforretning, ville de så have haft større revenues end de har idag? formegentlig... En anden lille sjov ting er, at mange af de projekter jeg nævnte heller ikke kan betegnes som særligt innovative for markedet, idet lignende services allerede eksisterede (foruden wave).

Mærsk er et fint eksempel på en modpol idet de fokuserer på processerne. Da deres Amerikanske konkurrent udviklede konceptet med containere og paller som en måde at optimere processerne afventede mærsk udviklingen. Det var for risikabelt for dem, og det var nemmere at vente til der var et færdigt og velkørende system som de skulle kopiere. Spillede man risk ville mærsk blot opruste og stille rokere sine mænd så de var klar til et skifte - og de fik en overvældende success med den strategi da de så lagde skiftet an.

Jeg tror dog at samfundet har brug for udvikling, især i form af innovation. Jeg tror bare at man er blevet betaget af begrebet og de enlige svaler som virksomheder har haft kæmpe success med, og derfra ser man dollar tegn i øjnene og tænker - giv mig mere!. Jeg tror at de største fremskridt for et samfund sker i basic research og research i generel purpose teknologier (computer, toge, biler, internet mv.)

Skrevet den 11-08-2011 15:46
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
Profilbillede
Frank Ulrich

Det Mærsk gør har ikke en intet med innovation at gøre. Det er udelukkende inkrementelle forbedringer de laver på deres processer. Hvis du går ind på Mærsks hjemmeside, vil du også se, at selvom de snakker om innovation, så er det i virkeligheden inkrementelle forbedringer de beskriver. Det er samtidigt relativt nemt at kopier inkrementelle forbedringer, som dem du beskriver. Ved virkelige innovationer er dette dog ikke gældende, da innovationer er radikale og derfor er de også forbundet med stor risiko. Af samme årsag er det helt normalt, at der er en stor læringskurve og ofte ret voldsomme omkostninger forbundet med innovation. Dette er dog underordnet, hvis den pågældende virksomhed kan lave det der hedder en disruptive innovation. Altså en innovation, der går ind og knækker nakken på konkurrenterne. 

Den tilgang er hvad Google er fantastisk gode til. De er virkelige dygtige til at være først på markedet med nye forretningsgange, og af samme årsag har de kort og godt kunne røvpule eksisterende virksomheder og stjæle deres markedsandele. 

Lad os sætte det op i en analogi, hvor Mærsk og Google er konkurrenter på transport: Der hvor Mærsk går ind og forbedre deres eksisterende processer og øger deres indtjening, der går Google ind og forsøger at ændre hele markedsparadigmet, så kunderne ikke længere har interesse i Mærsk og deres måde at drive forretning. Mærsk er en kæmpe organisation og de kan ikke vende alt på en tallerken fra den ene dag til en anden. Du kan bare se deres process excellence program, som allerede nu involverer 200 proces- og innovationseksperter og de har stadigvæk ikke fået styr på det efter snart små 4-5 år. Derfor vil de opleve ligesom Microsoft, Yahoo, Lycos og en række andre, at Google ret voldsomt stjæler deres markedsandele.  

Skrevet den 12-08-2011 00:12
Er kommentaren brugbar? 1       0       Svar Svar
 
 

Få det bedste fra Buzz

Tilmeld dig det daglige nyhedsbrev.





Vi bruger cookies til at sikre, at du får den bedste oplevelse på Amino
Læs mere