Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse (hyre på timebasis) af studerende i enkeltmandsejet virksomhed

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Var til et møde hos SKAT (servicebesøg) hvor jeg fik at vide (som jeg forstod det), at jeg ikke bare kan hyre en studerende 3 timer til en eller anden opgave, og så bede vedkommende om at skrive en faktura til mig.

Vedkommende skulle have feriepenge, pension, arbejdsskadeforsiking, skulle betale arbejdsmarkedsbidrag osv. osv. 

Istedet kunne jeg rette henvendelse til et par vikarbureauer og høre om de ville ordne alt det administrative for mig. Jeg ringede så til et, og kun et, vikarbureau. De ville have 116,- pr. time i administrationsbidrag - også selvom jeg selv ville medbringe den studerende.

Kan den oplysning jeg mener at have fået hos SKAT virkelig være rigtig?

Så er alt håb ude for at gøre brug af studerende i min virksomhed udelukket.

VH. 

Vigga

 

 

 

 

 

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg lytter lige med her, da jeg selv står i samme båd.

mvh Tobias.

Fra København
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 648
Fra  Webbureauet ComboWeb ApS Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skulle da mene, at en studerende selvfølgelig godt kan skrive en faktura til dig - og det er i øvrigt underordnet om de er momsregistrerede eller ej, så længe de overholder kravet om maksimal omsætning på 50k.

Fra Kolding
Tilmeldt 11. Dec 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Vigga

Så vidt jeg er informeret (og det er ikke særlig meget - så hæng mig ikke op på det) så kan du som SKAT siger IKKE ansætte/hyre en studerende 3 timer uden at give feriepenge m.m.

Du kan dog godt få vedkommende til at sende dig en regning på et stykke arbejde, af f.eks. 3 timer. Den studerende behøver ikke have virksomhed for at sende en regning. Men kan istedet for at skrive CVR-nr på regningen, bruge sit CPR-nr.

Jeg mener ikke du kan trække momsen fra hvis du laver dette nummer. Men der må der lige nogle mere kyndige på banen :) (Med andre ord mener jeg at regningen er uden moms)

Mvh

 

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan naturligvis ikke trække momsen fra hvis din leverandør ikke er momsregistreret da der så ganske enkelt ikke er nogen moms af trække fra.

Ligeledes vil du risikere at SKAT mener at der er tale om et arbejdsgiverforhold og ikke et leverandør / kundeforhold i den konstruktion du nævner, og der vil derfor skulle svares A skat, feriepenge osv..

Hvis den studerende arbejder som konsulent for flere arbejdsgivere og selv bærer risikoen ved arbejdet er der en større chance for at den går.

Men som udgangspunkt lyder det SKAT har fortalt dig ikke forkert i mine ører.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fornemmer godt hvor denne bærer hen med dansk arbejdskraft.

Jeg kontaktede en englænder som vi engang imellem hyrer gennem mit arbejde (virksomhed med over 20.000 ansatte).

Hun er ikke VAT registreret, men tilbød mig at udføre arbejdet på timebasis - mod betaling naturligvis. 

Hun plejer bare at sende en faktura til den medarbejder, som har brugt hende. Fakturaen fra hende beskriver bare kort hvad hun har lavet og hvad det koster.

Fakturaen indeholder ikke noget med VAT, pensioner, feriepenge forsikringer oa.

Kan jeg så ikke bare hyre hende på timebasis?

VH.

Vigga

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Hvis hun bliver hyret af flere virksomheder, er det heller ikke samme problemstilling.

Så hende må i kunne hyre mod faktura.

MvH

Peter

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad så med moms, når hun ikke er momsregistreret.

Hendes timeløn er 200 dKr.

Jeg vil jo gerne kunne trække 200*0.2 fra i moms.

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal lige sige, at der kun for hende vi også hyrer gennem min virksomhed, er tale om en person fra England.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Det kan du ikke, idet hun ikke er momsregistreret.

Hendes faktura skal indeholde CPR.nr. og beløb.......(intet med moms)!

MvH

Peter

 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)