Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms med tilbagevirkende kraft!?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 20. Sep 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har netop indsendt min startblanket, da jeg står overfor et par jobs, der giver mening at kræve moms for. 

Da der er tale fotografering for virksomheder, hvor jeg ikke kan bruge dele af mit nuværende udstyr, er jeg nød til at investere i diverse ting. 

Mit spørgsmål lyder således på om, der er nogle, der ved, hvorvidt jeg kan købe udstyret allerede nu og begynde at arbejde på de forskellige opgaver, og så lade det indgå i mit regnskab, når min blanket engang bliver færdigbehandlet, og jeg modtager mit CVR nr. og dermed rettigheden til at trække købsmoms fra? 

Eller skal jeg vente med at købe udstyret til jeg er blevet momsregisteret? 

Jeg ved ikke om man kan kalde det moms fradrag med tilbagevirkende kraft, men det er vel i virkeligheden, det jeg taler om? 

håber der er nogle der kan hjælpe :) 

 

 

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager jeg ikke kan være til nogen gavn - men denne tråd vil jeg GERNE lige overvåge :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Det kan du godt.

Iflg. loven først når du har CVR.nr.....dog tillades det i praksis.

Så go on!

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 20. Sep 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for super hurtigt svar! 

dvs hvis jeg smutter ud og køber nu, ligger fakturaren i min bilagsmappe, smider det hele i mit skønne excel-ark, indregner momsen, som købsmoms, (når jeg modtager påmindelsesmail fra SKAT om at foretage momsafregning)

- så er der ingen der løfter en pegefinger overfor at selve købsdatoen for udstyret var et par uger før CVR blev oprettet?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

I praksis nej..sålænge du kan påvise, at computer mv. bliver brugt i erhvervsøjemed.

MvH

Peter

 

Fra København
Tilmeldt 20. Sep 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Super! 

For en del af arbejdet ligger lige om hjørnet, hvilket vil sige jeg skal bruge udstyret her og nu. Så må afregning jo bare ske når CVR er på plads! 

Tusinde tak for svar! 

DBH.

Jesper

Tilmeldt 3. Sep 10
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener vist også (hvis ikke jeg tager helt fejl) at hvis du f.eks. har købt en computer eller en kontorstol eller whatever, for lang tid siden, kan du også trække det fra så længe du bare kan bevise at du bruger det i erhvervsøjemed.

Men det er vel egentlig også lidt det revisoren siger..

Gratis Hjemmeside Design hos TopMedia.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian!

Jo...for lang tid siden.

Du kan så sælge tingene ind i virksomheden, dog kan du så ikke fratrække momsen.

MvH

Peter

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Reglerne fra SKAT fremgår her

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=137945&vId=203543&i=20#i137945

Hvorfra citeres:

"Udgifter til at starte virksomheden
Inden du starter for alvor og dermed får indtægter, har du som regel en række udgifter til at få din virksomhed startet. Etableringsudgifter, der typisk er engangsudgifter, vil man normalt ikke kunne få fradrag for, men i mange tilfælde kan man afskrive på dem og derigennem få fradrag. Andre af startudgifterne vil du under visse omstændigheder kunne få fradrag for hvis udgifterne afholdes i 2009, og du starter virksomhed i 2009 eller 2010. Det gælder f.eks. for udgifter til advokat, revisor og markedsundersøgelser. Fra 2010 er denne mulighed ophævet.

Normalt har du også fradrag for udgifter til f.eks. husleje, telefon, løn eller reklame. Udgifterne skal have karakter af sædvanlige løbende driftsudgifter, som det har været nødvendigt at afholde, umiddelbart inden du starter din virksomhed.

Du har i praksis fradrag for mange af de udgifter, du har til at få din virksomhed i gang. Sørg dog for at gemme regninger mv. for dine indkøb. Kommer din virksomhed aldrig i gang, kan du derimod, som udgangspunkt, ikke få fradrag for startudgifterne og må så senere regulere for fradragene.

Normalt kan du skattemæssigt set fradrage de nødvendige driftsudgifter, du har haft i perioden op til virksomhedens start, men jo tættere på starten udgifterne er afholdt, desto større er sandsynligheden for, at du får fradrag for dem. Udgifter afholdt mere end 6 måneder før virksomhedens start vil normalt ikke blive godkendt.

Hvornår din virksomhed er startet, kan være svært at vurdere, men du kan tage udgangspunkt i følgende:

  • Driver du f.eks. et pizzabageri, en butik eller lignende, er du startet, når du har åbnet forretningen for kunderne.
  • Køber du en allerede fungerende virksomhed, er det tidspunktet for overtagelsen, der er afgørende.
  • Producerer din virksomhed varer, er den startet, når produktionen sættes i gang.

Driftsmidler mv., du selv skyder ind i virksomheden
Hvis du indskyder driftsmidler, som du hidtil kun har brugt privat, kan du skattemæssigt afskrive på værdien af driftsmidlerne. Værdien skal du opgøre som handelsværdien på det tidspunkt, hvor du overfører driftsmidlerne til brug i virksomheden."

Ergo ca. 6 måneder f.s.v. angår normale driftsomkostninger. Anskaffelser herunder engangsomkostninger henføres til etableringsomkostninger, som i så fald skal afskrives.

Hilsen

Tonny

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)